Zoeken in deze blog

woensdag 2 september 2020

BEZOEK AAN RAVEELMUSEUM, MUDEL en MDD: BIËNNALE VAN DE SCHILDERKUNST 2020 'BINNENSKAMERS'

 

We hadden U de Biënnale van de Schilderkunst 2020 onlangs in WATERSCHOENEN uitgebreid aangekondigd.

Daar kreeg U reeds een omschrijving van het thema, de invulling daarvan op de verschillende locaties en de praktische informatie om Uw bezoek te plannen.

Zoals toen ook vermeld, was het thema 'Binnenskamers' nog voor de uitbraak van het coronavirus gekozen, maar kreeg het vanzelfsprekend een extra betekenis binnen het kader van de quarantaine en aanverwante maatregelen.

In de verzorgde catalogus (inbegrepen bij Uw ticket voor de Biënnale) wordt de titel  'Binnenskamers' als volgt omschreven:

"Onder de titel Binnenskamers spitst deze editie zich toe op het interieur binnen de conventies van de kunstgeschiedenis. Traditioneel vormt het interieur het decor van een tafereel, het omhulsel van een verhaal - een kader binnen een kader. Het interieur verhult en onthult. Het bestaat binnen de grenzen van haar eigen identiteit en geborgenheid. Toch veronderstelt dit 'binnen' ook een 'buiten'."

Intussen zijn we eindelijk zelf ter plekke geraakt. In onderstaand verslag bieden we een compacte indruk van wat U tot 18 oktober 2020 kan gaan bekijken. 

Omwille van de COVID-maatregelen moet U voor de verschillende musea op voorhand een datum en tijdsblokken reserveren, maar dat kan de pret niet bederven.

*

Wij begonnen onze wandeling in het RAVEELMUSEUM, waar de traditionele indeling omgegooid werd. De benedenruimte waar voorheen de vaste collectie getoond werd, is nu het terrein van de 'Biënnale van de Schilderkunst', waarin curator Melanie Deboutte met een eigen, zinnige keuze het begrip schilderkunst opentrekt, met inbegrip van monumentale ruimtelijkheid en bovendien tijdperken dichtbij of verderaf met elkaar confronteert.

Zo worden ruimtelijke omgevingen driedimensionaal uitgewerkt door Lily Dujourie, Jan Vercruysse of Philippe Van Snick of objectmatig benaderd door Valérie Mannaerts.

'Echte' schilders zoals Jan Van Imschoot of Jean Brusselmans ontplooien hun visie in strakke, architecturale taferelen. Het werk dat Narcisse Tordoir in de tweede helft van de jaren 80 maakte, blijft onbetwistbaar sterk staan. En dan is er ook nog de ontmoeting tussen Raoul De Keyser en Roger Raveel in enkele werken. Maar er is uiteraard meer...

Hierna enkele beelden uit de presentatie.

Meer beeldmateriaal op:

https://www.instagram.com/rogerraveelmuseum/

https://www.facebook.com/rogerraveelmuseum


Lili Dujouri
Between Black and Pink, 1986, Mixed Media
Belfius Art Collection



Valérie Mannaerts, detail zaalzicht



Narcisse Tordoir, Zonder Titel, 1987, Mixed Media, Privécollectie



Jean Brusselmans, Mansarde II, 1939, Olieverf op doek
Collectie Museum voor Schone Kunsten, Gent


***

We keren terug naar de voorkant van het museum en nemen de trap naar boven voor de nieuwe opstelling omtrent Roger Raveel, los van de Biënnale van de Schilderkunst.

DE WORDINGSJAREN: 1941 - 1960
Schilderijen en tekeningen uit de verzameling
van het Roger Raveel Museum

Deze presentatie loopt tot 31 januari 2021.


"Sinds 1 juli pakt het Roger Raveel Museum uit met een nieuwe collectiepresentatie. De wordingsjaren: 1941-1960 omvat een selectie van zelden getoonde schilderijen en tekeningen uit de periode waarin de jonge Roger Raveel (1921-2013) op zoek is naar zijn eigen signatuur en positie als schilder. De tentoonstelling tracht, wars van chronologie, het veelzijdige experiment van Raveels ontluikende oeuvre bloot te leggen. Het gedurfd palet van kleuren en technieken is reeds onmiskenbaar aanwezig in beheerste composities waarbinnen de kunstenaar de complexiteit van de werkelijkheid probeert te vatten. Een betonnen muurtje in de tuin, een koffiepot op de tafel, de boer die zijn akker ploegt: de protagonisten uit Raveels universum – het dorp aan de Leie waar hij zijn leven lang woonde en werkte – verschijnen al vroeg als motieven in zijn schilderkunstig onderzoek. De aandacht van de schilder verschuift in deze twee decennia stelselmatig van een figuratieve naar een abstraherende beeldtaal in een poging atmosfeer, licht en de ‘mentale ruimte’ te vangen. De tentoonstelling geldt als een eerste stap in het verdere onderzoek en bredere ontsluiting van de museumcollectie in de komende jaren."

(Uit de website van het Museum)


Roger Raveel, 
Stilleven met broodplank en mes, 1948, Olieverf op papier gemaroufleerd op multiplex
Poes aan paal, 1954, Olieverf op hardboard,Collectie Vlaamse Gemeenschap



Roger Raveel, Tafeltje met rode vlek, 1952,
olieverf op hardboard
Collectie Vlaamse Gemeenschap



Roger Raveel, Het binnenhalen van de oogst, 1941,
Olieverf op karton gemaroufleerd op paneel
Collectie Vlaamse Gemeenschap


Roger Raveel, Portret van Zulma, 1948/49,
Olieverf op doek
Collectie Vlaamse Gemeenschap


***

Voor het vervolg van de 'Biënnale van de Schilderkunst' trekken we naar het Museum van Deinze en de Leiestreek (mudel) in Deinze.

Met figuren als Emile Claus en Léon De Smet put het museum uit de eigen collectie, maar het laat ook niet na om de zoektocht uit te breiden naar hedendaagse kunstenaars. Daarin wordt ruimte gelaten voor verschillende benaderingen, maar het valt toch wel op dat de nadruk hier op de schilderkunst ligt.
Sommigen grijpen daarbij terug op traditionele middelen zoals olieverf op doek.
Neem nu Bendt Eyckermans of Kristof Van Heeschvelde die hiermee echter elk op hun manier een aparte wereld neerzetten.
De presentatie van Kristof Van Heeschvelde maakt een zeer levendige indruk en weet tegelijk de dialoog met Jan Van Beers aan te gaan.
Noteer ook de synergie tussen Joëlle Dubois en Charley Toorop.
Olga Fedorova zorgt voor de nodige dosis vervreemding.


Hierna enkele beelden uit de presentatie.

Meer beeldmateriaal op:




Léon De Smet, 
Portret van Mevrouw Van Hecke (geel),
1920
Olieverf op doek
Collectie mudel Deinze



Kristof Van Heeschvelde, 2016 - 2019
Olieverf op doek
Courtesy Berserk Art Agency Burcht



Jan van Beers, Modegek, 1874, Olieverf op doek
Collectie Stadsmuseum Lier




Olga Fedorova, Black Box, 2017
Lenticulaire Print
Privé collectie, Zwevegem
Courtesy Tatjana Pieters Gallery


***

Op naar Deurle voor een bezoek aan MDD (Museum Dhondt-DHAENENS).

"Bij MDD staat Binnenskamers synoniem voor nabijheid, intimiteit en de directheid die ontstaat door nauw contact. Of het nu het huis, het atelier of de illusionistische ruimte van het schilderen zelf is, het thema toont de subtiliteiten en texturen van wat zich binnenin afspeelt en onthult overwacht veelzijdige en verschillende ruimtes."

(Uit de catalogus van de Biënnale van de Schilderkunst)

MDD put gewoontegetrouw uit de internationale kunstenaarsvijver, maar concentreert zijn tentoonstelling toch rond 'historische' kunstenaars van eigen bodem: Gust De Smet, Léon De Smet, James Ensor, Louis Thevenet, Rik Wouters, gekoppeld aan hedendaags werk van Luct Tuymans, Maaike Schoorel en Marie-Fleur Lefbvre. 
Imponerend werk van Mamma Andersson, Lucy McKenzie of Walid Raad...


Hierna enkele beelden uit de presentatie.

Meer beeldmateriaal op:




Gust De Smet, De verwachting, 1928
Gouache en olieverf op papier
Privécollectie op papier



Louis Thevenet, De rode kast, 1915, Collectie MDD



Art Spotter meets Marie-Fleur Lefebvre
Weaving Heroe Flash, 2020



Walid Raad, deel van installatie 'Letters to the Reader',
2014 - 2017, MDF panelen en verf
Courtesy van de kunstenaar en Sfeir-Semmler Gallery, Beirout/Hamburg
&
Gust De Smet, Naakt met goudvissen, 1928,
Olieverf op doek, Privécollectie

***


Salon des Editions 1973 - 2020
Een overzicht van door MDD uitgegeven edities
in de achterzaal van het museum

Met tal van pareltjes die nog beschikbaar zijn...
zie catalogus via deze 

Net buiten het museumterrein kunt U nog op bezoek in HOPSTREET GALLERY. Het verslag hierover brachten we U enkel dagen geleden via onderstaand artikel:


Ook het Museum Gust De Smet en de presentatie van Gideon Kiefer in het Gemeentelijk Museum van Sint-Martens-Latem kunt U nog bezoeken.
(info via de link bovenaan in dit artikel)






© Art Spotter / Waterschoenen





Geen opmerkingen: