Werner Cuvelier (°1939) presenteert bij Galerie De Ziener in Asse een reeks schilderijen gebaseerd op de getallenreeks van Fibonacci. In die reeks, beginnend bij O en 1, is elk volgend getal de som van de twee voorgaande: 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144, 233, 377, 610, 987, 1597, 2584, 4181, 6765, 10.946, 17.771,...
De schilderkunstige vertaling van dit principe toont zich bij Cuvelier in een opeenvolging van schilderijen verdeeld in evenveel kleurvlakjes als de getallen van de reeks. Het grootste schilderij in het tuinpaviljoen bevat 17.771 gekleurde vakjes.
Wanneer je voor dat gigantische schilderij staat, zie je ongetwijfeld referenties naar het werk van Monet of de pointillisten. Hoewel Cuvelier vertrekt van een wiskundig-geometrisch geconcipieerde beeldvorming, blijft toch de hand van de kunstenaar zichtbaar in de 'menselijke' precisie van het schilderkunstig proces.
Uiteraard ontstaan deze schilderijen niet zomaar vanzelf. Er gaat een lang rijpingsproces aan vooraf. In zijn schetsboeken werkt Cuvelier elk ontwerp minutieus uit. Misschien moet je dan ook eerst op de bovenverdieping van de galerie naar zijn schitterend schetsboek gaan kijken.
Deze man is overigens een obsessionele archivaris met een enorme zin voor ordening en een ontzaglijk (kunst)historisch en esthetisch besef.
Werner Cuvelier creëert een poëtische schoonheid in de afwisseling en afweging van kleuren, grootte van kleurvakken, vlakverdeling, schilder-technische invulling met soms die kleine onregelmatige randafwerking (wat wij zopas omschreven als 'menselijke' precisie).
Als een klassiek artiest werkt hij op zijn doeken of panelen met olieverf binnen de strenge grenzen van zijn artistiek-mathematische referentiekader.
Werner Cuvelier overstijgt op magistrale wijze de beperkingen die hij zichzelf opgelegd heeft.
Nog tot 27 december 2009
bij Galerie De Ziener
Stationsstraat 55
1730 ASSE
*
vr-za-zo: 15 tot 18 uur
*
www.deziener.be
Geen opmerkingen:
Een reactie posten