Het SMAK beweegt zich, in elkaar doorheen de tijd overlappende 'clusters', in een stevig tempo doorheen de wereld van de actuele kunst. Tentoonstellingen en activiteiten volgen elkaar op in een optimaal gebruik van de beschikbare ruimte. Dat daarbij de eigen collectie slechts sporadisch aan bod komt, is een spijtig nevenverschijnsel dat ook wel met een gebrek aan beschikbare ruimte te maken heeft.
Toch laat dit museum voor 'actuele kunst' niet na om in zijn deelgebied van het kunstgebeuren een evenwicht te zoeken tussen de retrospectieve blik en het zuiver actuele gebeuren.
Bovendien krijgt elke tentoonstelling voldoende tijd, zodat het publiek zijn weg naar Gent kan (blijven) vinden.
(c) kunstwerken: Ed Templeton & SMAK
Meer dan ooit wordt met deze tentoonstelling van Ed TEMPLETON (°1972) gemikt op een nieuw, jonger publiek. Met 'The cemetary of reason' (de laatste rustplaats voor de Rede) brengt deze professionele skater en selfmade-kunstenaar een overzicht van zijn foto's, schilderijen en beschilderde beelden uit de afgelopen vijftien jaar.
Ed Templeton, geboren en getogen in Orange County (een voorstad van Los Angeles, VS) was reeds als prille tiener gebeten door de skateboardmicrobe. Toen hij enkele jaren later de kans kreeg om als professionele skater mee te gaan naar Europa, aarzelde hij niet. Op zijn eenentwintigste richtte hij bovendien zijn eigen skateboardbedrijf op: 'Toy Machine Bloodsucking Skateboard'.
Op reis als skater spendeerde hij heel wat van zijn vrije tijd aan de ontdekking van de kunst in musea en kerken. Figuren als Egon Schiele, Balthus en David Hockney intrigeerden en inspireerden hem het meest voor zijn eigen artistieke werk. Heel wat van zijn schilderijen zijn dan ook in pure Hockney-stijl, terwijl je de sfeer van Balthus ook wel proeft in de ambiguïteit van zijn documentair-fotografisch werk.
Eigenlijk is Templeton 'geen schilder en geen fotograaf', maar toch creëert hij hier een beklijvend beeld. Hij is een voyeur en een (ingehouden) exhibitionist, een verbeelder van zijn eigen leven en vooral dat van de mensen rondom hem. Hij kan zich 'als één van hen' vrij bewegen in de skaterswereld. De subcultuur van de skaters is ook de zijne.
Maar in feite houdt hij zichzelf meestal buiten het beeld. Zijn vrouw Deanna is zijn grote muze en model.
Templeton ontpopt zich als 'intermediair' tussen zijn onderwerpen en de toeschouwer-voyeur. Als regisseur van het geheel is hij in feite de voyeur die zelf bepaalt wat er te zien is.
(c) foto: Artspotter
Vooral het fotografische werk maakt indruk. Dit is in hoge mate te danken aan de overweldigende, wandvullende presentaties. Daarin als toeschouwer de verbanden tussen de details zoeken, is een heuse opdracht. Deze enorme presentaties doen eigenlijk denken aan de opstellingen in de musea en kunstsalons van de negentiende eeuw, waar de werken zeker drie rijen hoog boven elkaar hingen.
Templeton trekt de lijn nog verder door tot een collage van al dan niet ingelijste foto's tegen een neutrale of felgekleurde, dramatische of speelse achtergrond.
(c) Ed Templeton & SMAK
In de zwart-witte fotoreeks 'Faith Fear / Fear Faith' (hierboven) geeft hij een beeld van de 'wrede' kant van religie. Bepaalde beelden herken je hier meteen als kwamen ze uit het werk van Carl De Keyzer. Ze verwijzen dan ook naar dezelfde fenomenen. Maar Templeton put ook uit het kunsthistorische-godsdienstige beeldenarsenaal in kerken en musea.
In een ander werk, het grote schilderij 'The ascension of Christ' (2008), waarin de schilderkunstige invloed van Hockney bijna lijfelijk aanwezig is, maakt hij wel een merkwaardige, maar zeer bewuste keuze voor de Christusfiguur.
(c) Ed Templeton & SMAK
De reeks grote zwart-witte foto's (2009) van naakten (o.a. Deanna) met geschilderde kleurmotieven zijn toch wel indrukwekkend.
*
Ed Templeton wordt in België vertegenwoordigd door Galerie Tim van Laere. Het is dan ook geen toeval dat Templeton een cd-hoes ontworpen heeft voor Tom van Laere (broer van...), alias Admiral Freebee en dat diezelfde Tom van Laere voor Cobra-tv de tentoonstelling met de kunstenaar ging bezoeken.
Het museum voor hedendaagse kunst van Gent is slechts in die mate een eiland, dat je er als toeschouwer een tijdje ongestoord kan ronddwalen in een 'andere' wereld. Terugkeren naar de 'echte' wereld doe je dan met een verruimde bagage.
(c) Ed Templeton & SMAK
Deze tentoonstelling moet je vooral ZIEN!
Het werk van Templeton is tegelijk documentair, poëtisch, duister, kleurrijk, stil, vol taalverwijzingen (zie de woordenstromen bij de beelden en de bijschriften onder foto's), expliciet, speels, hard,...
(c) Ed Templeton & SMAK)
*
Tot 13 juni 2010
in het SMAK
Citadelpark
9000 GENT
dinsdag t.e.m. zondag
van 10 tot 18 uur
www.smak.be
Geen opmerkingen:
Een reactie posten