Zoeken in deze blog

zondag 11 december 2011

COMING PEOPLE 2011 in het SMAK

Naar aanleiding van 'Coming People 2010' opperde ik in Waterschoenen de gedachte over jonge kunstenaars die 'via de achterdeur' het SMAK binnengeloodst werden. Toen ging de tentoonstelling traditioneel door in de achtergelegen ruimte met zicht op de Floraliahal. Ik vroeg me toen af hoe lang het zou duren vooraleer één van hen 'via de voordeur' zou binnengehaald worden.
Mekhitar GARABEDIAN (Syrië, 1977), die in 2003 met Coming People te gast was, heeft hier nu een eerste museale solopresentatie, waarin identiteit en origine, migratie, taal, herinnering en het (niet) begrijpen... een cruciale rol spelen.

Coming People (detail 'Sticks', Meggy Rustamova, 2011)

'Coming People 2011' is verhuisd naar de eerste verdieping en sluit daar nu aan in de opeenvolging van tijdelijke tentoonstellingen. Dit jaar stonden opnieuw twee curatoren in voor de keuze uit de afstudeerprojecten van het KASK en SINT-LUCAS in Gent: Rom BOHEZ namens het SMAK en Sofie VAN LOO als onafhankelijke curator.

Met de overkoepelende quote (een citaat uit de song 'Thunderstruck' van AC/DC) 'Now we're shaking at the knees. Could I come again (please)', drukken ze namens de deelnemende kunstenaars de wens uit om ooit 'via de voordeur' terug te keren naar het museum of op zijn minst hun rol op te eisen binnen de artistieke wereld.

In de huidige ruimte is alvast plaats voor meer uitverkorenen dan de vorige jaren. Uiteraard nemen sommige kunstenaars letterlijk en/of figuurlijk meer plaats in dan anderen.


(c) Meggy Rustamova: Sticks, 2011 (deel)

Vanuit de zalen met het tentoonstellingsproject 'RAAK' van vzw RASA (waarover verslag de komende dagen) bereik je eerst de ruimte die Meggy RUSTAMOVA (Georgië, 1985) grotendeels naar zich toetrekt met haar indrukwekkende, kleurrijke installatie/performance 'Sticks', die ze reeds in Croxhapox presenteerde. Maar ook haar videowerk 'M.A.M. (My Assyrian Mother)' is ons bekend uit de Prijs van Asse, waar de presentatie in de sacristie van een voormalige kapel diepe indruk maakte.

(c) Peter Van Hecke: Vliegen die chocolade eten schijten bruine stippen I, 2010-2011
(onderdeel van installatie)

Met zijn installatie van sculpturale en picturale ingrepen 'Vliegen die chocolade eten schijten bruine stippen I' dialogeert Peter VAN HECKE (°1972) met de installatie 'Sticks' van Meggy Rustamova.
De kijkdozen van Roderik BÖSENSELL (NL, °1984) bedienen de voyeur in ons op zijn wenken en leren ons bewust de filmische taal doorgronden.

(c) Severine Baert: Zonder titel, 2011 (videoprojectie)

Severine BAERT (°1984) speelt in de kleine tussenruimte een spel met onze zintuigen in haar op een kast geprojecteerde video 'Zonder titel', waarin een hard getrapte bal met een luide knal in het niets verdwijnt.
Om de hoek lijkt ze ons alweer met een goocheltruc om de oren te slaan in haar minimalistische 'KODAK CAROUSSEL', waarbij een lege diaprojector en een pingpongballetje een rol spelen.
(Zelfs Leo Copers leek er zowaar gelukkig van te worden...)

(c) Jeroen Mylle: Polaroids, 2011 (detail)

Jeroen MYLLE (°1988) is niet de eerste om met polaroids te experimenteren. Hij bewerkt de beelden met grafische en chemische middelen, waardoor de realiteit 'ongrijpbaarder en suggestiever' wordt en een soort fictief dagboek ontstaat in een weliswaar streng gestructureerde wandpresentatie.

(c) Liesje Blancke: Nature morte 7, 2011

Liesje BLANCKE (°1985) refereert met haar 'Nature morte' aan het fenomeen 'roadkill' (waar we vroeger in het werk van Jo De Smedt al mee geconfronteerd werden). Liesje Blancke transformeert realistische beelden via een ambachtelijk proces met natuurlijke materialen tot een quasi abstracte voorstelling.

(c) Hanne Van Rompaey: 51°03'82" N 3°39'99" O, 2011 (detail)

De gigantische houtskooltekening door Hanne VAN ROMPAEY (°1988) toont een hyperrealistisch, nachtelijk, verstedelijkt straatbeeld. Afstandelijkheid en dreiging gaan hier hand in hand. De titel, uitgedrukt in breedte- en lengteligging op de aardbol, doet ons denken aan een gelijkaardig benoemd (en al even monumentaal) werk door Dorien Van Bavel in de tentoonstelling '10 jaar NUCEO - De Connectie'.

De sfeer wordt hier verder bepaald door een monumentaal videolandschap van Bieke CRIEL (°1989), de indrukwekkende beeld- en geluidsinstallatie 'Pieces of Quiet' van Valentijn GOETHALS (°1987) en Tim BRYON (°1987). Tot slot noteren we werk van Wiet LENGELER (°1988) en Joke RAES (°1983).

Laat U verder begeleiden door het handige boekje met de zaalteksten in het museum.

Tot 8 januari 2012
in het SMAK
Citadelpark
9000 GENT

dinsdag tot zondag: 10 tot 18 uur

Gesloten op 24, 25, 31 december en 1 januari

Geen opmerkingen: