Zoeken in deze blog

zaterdag 1 december 2012

'Het Kunstwerk een Gebruiksaanwijzing' in Technicum (RUG) te Gent

 Exact een jaar geleden nam 'Waterschoenen' U mee naar het voormalige studentenrestaurant 'De Overpoort' in Gent voor 'TENDER BUTTONS', de ultieme expo in het inmiddels ontmantelde gebouw.

Guy BOVYN, curator van de daar gevestigde (universitaire) Galerie Kunst-Zicht moest dus op zoek naar een nieuwe locatie.
In het Technicum (schuin achter studentenrestaurant De Brug) opende vorige woensdag de tentoonstelling 'Het Kunstwerk een Gebruiksaanwijzing', waaraan nogal wat favoriete kunstenaars van 'Waterschoenen' deelnemen.
 
 
 
 
 De vernissage moest ik spijtig genoeg missen, maar donderdagmiddag kon ik in alle rust van de 'voorstelling' genieten.
Ik breng nu ook zeer snel verslag uit omdat U er slechts tot en met dinsdag 4 december 2012 terecht kan. Laat me meteen zeggen dat U alle redenen hebt om dat ook te doen.
 
Graag loods ik U even kort in woord en beeld door de kamers van het Technicum.
 
De titel 'Het Kunstwerk een Gebruiksaanwijzing' legt een link naar het boek 'La vie mode d'emploi' (1978) van George PEREC. Net zoals je in het boek rondgeleid wordt in een Parijs flatgebouw, wacht je in deze tentoonstelling een wandeling doorheen de talloze ruimtes, verdeeld over drie verdiepingen.
 

Hedwig Brouckaert,  Transfer (VS. October clearance sale 2012),
2012 - Carbonpapier - 29 x 20 cm
 Courtesy Galerie Jan Dhaese
 
De deelnemende kunstenaars hebben zich stuk voor stuk in hun eigen kamers teruggetrokken. Het werkt volgens mijn ervaring bevrijdend, zowel in hoofde van de kunstenaars als in die van de bezoekers. Als bezoeker kunt U ongehinderd wat langer in het gezelschap van Uw eigen favorieten vertoeven, maar onverwachte, zalige of bevreemdende ontmoetingen zullen U ongetwijfeld tot nieuwe inzichten brengen.
 
Op niveau 0 krijgt U overigens meteen een schitterend tentoonstellingsplan mee.
 
Op de achtergrond hoort U, dank zij Ivan Derwéduwé, de muziek van J.S. Bach al klinken.
 
Via de fijne 'draadsculptuur' van Rein DUFAIT en het minuscuul grafisch werk van Tinus VERMEERSCH wacht ons in de volgende kamer Hedwig BROUCKAERT, waarvan in eerste instantie de tekening op carbonpapier (zie foto hierboven) meteen de aandacht opeist. Later duikt ze nog eens op in het kopieerlokaal met haar typische, getransfereerde tekeningen.
 
Vergeet ook de wandelende tafel van Ruben BELLINCKX niet.
 
In de laatste kamer links mag Tinka PITTOORS haar installatie 'Serial Fiction' loslaten.
 

Tinka Pittoors, Serial Fiction, 2012 - installatie - 3 x 3 x 3 m
Courtesy Galerie Le Triangle Bleu
 
We moeten  terug door de gang om naar Niveau -1 te gaan.
 
Daar neemt Wouter COX de eerste twee kamers voor zijn rekening. In de eerste posteert hij 'EVOL', een neo-fascist met neusverkoudheid (met alle hulpmiddelen bij de hand), terwijl de tweede het terrein is van 'Jacques' (witte chocolade)... 'geëngageerde' kunst met wrange humor en een flinke sneer...
 
Ook de boodschap van Ruben BELLINCKX met de (eenvoudige) film 'Trophy' laat aan duidelijkheid niets te wensen over.
 

Wouter Cox, Evol (Neo-fascist met neusverkoudheid)
 
 
Kijk, daar sta je dan in het kleurrijke doppen-universum van Yvan DERWEDUWE met aangepaste opstelling van zijn 'Netherworld' of 'Binary Moment'. We zagen hem eerder in Netwerk Aalst aan het werk.
Ik verwijs in deze ook naar de pas besproken tentoonstelling van Marcus Bering in Galerie budA te Asse.


Yvan Derwéduwé, Binary Moment (Ghent University version), installatie,
afmetingen variabel, Tekening BM02, 149 cm x 100 cm
 
 Tamara VAN SAN weet ons telkens weer te verrassen. Met 'Sunshine Hits the Shore' strooit ze ondermeer haar heftige kleurenpalet ongegeneerd in het rond. Schitterend! (Straks zien we haar samen met Rein DUFAIT terug in Galerie Tatjana Pieters - bespreking volgt).
 
Yvan DERWEDUWE neemt met zijn 'Pièce sonore: six suites pour violoncelle seul de J.S. Bach' nog steeds de hele ruimte in.
 
U mag hier ook nog Bart STOLLE ontdekken.

 Tamara Van San, Sunshine Hits The Shore (deel), 2012
Diverse media - afmetingen variabel
Courtesy Galerie Tatjana Pieters
 
Op niveau -2 duiken we aanvankelijk met Maria BLONDEEL in de wereld van licht en (vooral) donker.
 
Een deur verder hangt 'Jonas' van Sofie MULLER behoorlijk tegendraads en ongelukkig te wezen.
 
Uiteindelijk wacht ons nog de sculpturale ontmanteling van Adriaan VERWEE. 
 

Sofie Muller, Jonas, 2011 -gepatineerd brons - hoogte 120 cm 
 
De lichtkrant en de performance tijdens de vernissage, bijdragen van Ignace Van Ingelgom, hebben we spijtig genoeg gemist.
 
 
 Begeef U met bekwame spoed naar Gent.
 
TECHNICUM
Sint-Pietersnieuwstraat 41
Ingang A
 
t.e.m. dinsdag 4 december 2012
elke dag van 12 tot 19 uur
 
zondag 2 december van 11 tot 19 uur
naar aanleiding van 'Gent Matinees'
 
Combineren met het SMAK en/of Art Gent (Flanders Expo) is natuurlijk een optie.


Geen opmerkingen: