Zoeken in deze blog

maandag 10 december 2012

'The New Candour !' bij Galerie Tatjana Pieters (Gent)


Toen Hans Theys ons begin februari 2012 in Galerie EL (Welle) vergastte op de tentoonstelling 'A Whitsun Wedding', konden we niet vermoeden dat het jaar zou eindigen met een gelijkaardige formule in samenwerking met Galerie Tatjana Pieters (Gent).

Drie van de jonge kunstenaars van toen zijn ook nu present: Kasper BOSMANS (°1990), Rein DUFAIT (°1990) en Tamara VAN SAN (°1982). Deze drie 'doe-kunstenaars' gaan complexloos het artistieke gesprek aan met drie oudere (en zelfs iconische) kunstenaars: Luc DELEU (°1944), Bernd LOHAUS (°1940 - 2010) en PANAMARENKO (°1940).


'The New Candour' of 'De Nieuwe Onbevangenheid'


 Panamarenko, V1 Barada Jet, 1991, metal rocket and stearing mechanism,
balsa cabine, felt, 105 x 250 x308 cm (centraal)
Tamara Van San, The Great Escape, 2012 (links)
Bernd Lohaus, Ohne Titel, rope, wood, 230 x 16 x 8 cm (boven)
Bernd Lohaus, Ohne Titel, 1996, tape and paper, collage, 92 x 91 cm (rechts)
Kasper Bosmans, Untitled 15, 2012 (rechts)
 
 
 Of ze nu deel uitmaken van de jonge of oudere generatie, elk van deze kunstenaars werkt op een vergelijkbare manier, vanuit een onbevangenheid die recht evenredig is met de opmerking van Rodin dat kunst in essentie gaat over de vormgeving van een eigen visie op de natuur en niet zozeer over achterliggende ideeën.
 
De tentoonstelling in Galerie Tatjana Pieters houdt het midden tussen een museale presentatie en een laboratorium. Van zodra je binnenkomt, word je enerzijds overrompeld door de enorme hoeveelheid werken die je kennelijk te wachten staat (zeker als je weet dat in het achterste gedeelte om de hoek nog een flinke ruimte schuilgaat), maar tegelijk overvalt je een enorme rust en blijheid.
Het lijkt wel of je plots in een grote speeltuin staat, vol met voorwerpen en tuigen die je wel een blik van herkenning ontlokken, maar tegelijk zo ontzettend 'apart' zijn, dat een nadere kennismaking zich opdringt. 
 

Van rechts naar links op sokkel:
Bernd Lohaus, Ohne Titel, 2010, cardboard, wax, 42 x 21 x 14 cm
Rein Dufait, Untitled, 2012
Luc Deleu, H.O.P. (House of Prayer), 2012, mixed media, maquette, 23 x 35 x 27,5 cm 
 
 
 Hopelijk hebt U wat tijd voor Uw bezoek, want de 84 kleine en grote werken verdienen stuk voor stuk Uw aandacht.
 
Tamara Van San en Rein Dufait zijn de eersten die ons begroeten, al hebben we ze nog maar even tevoren bezocht in 'Het Kunstwerk een Gebruiksaanwijzing'.
 
Enkele stappen verder wacht ons Bernd Lohaus met een compositie van 2 houten spieën en een balkje, geflankeerd door een hangende 'sculptuur' van geknoopt gras (Rein Dufait).


 Kasper Bosmans, Untitled, 2011, enamel, permanent marker, metal cookiebox, tape, 23 x 22 cm
Tamara Van San, Split sides, 2012, glazed ceramics, made at EKWC, 13 x 10 x 13 cm
 
 De lange, lage sokkel herbergt een collectie waarin alle deelnemers vertegenwoordigd zijn , beginnend en eindigend met Bernd Lohaus, waarvan overigens net daarna (op de vloer) het afstudeerwerk uit 1965 ligt: twee balkjes, waarvan het ene het resultaat is van een poging het andere na te maken. Het staat symbool voor het gehele verdere oeuvre van Lohaus, gebaseerd op de 'minimale ingreep', soms zelfs enkel door inscripties met krijt.
 

Tamara Van San, Red Babel, 2012, glazed ceramics, made at EKWC, 123 x 123 x 150 cm
Rein Dufait, N.T., 2012, metal, 390 x 40 x 40 cm
Kasper Bosmans, two paintings,  mixed media, 2012 
 
 
Geef Uw ogen de kost in deze artistieke grot van Ali Baba, waar de kronkelende, keramische toren van Babel (Tamara Van San) slechts door een dunne wand gescheiden wordt van de rechtlijnig gestructureerde, architectonische modellen van Luc Deleu, waar de kleine en kleurrijke schilderijen van Kasper Bosmans zich sterk staande houden naast zijn gigantisch 'monochroom' doek tegenover het vliegtuigje van Panamarenko, waar Kasper Bosmans goochelt met een minimalistisch beschilderde koekjesdoos, Rein Dufait met een 'gepelde' bal of de metamorfose van een emmer tot hangende sculptuur die op haar beurt weer dialogeert met een 'vlag' van Tamara Van San.  
 
Dan is er ook nog de 'Arlikoop' van Panamarenko die hoogbenig oprijst tussen een maquette van Luc Deleu en de rode 'Love Games' en 'Capricorn' van Tamara Van San.
 
En er is meer... veel meer!
 

 Rein Dufait, Pimelodus, 2012
Kasper Bosmans, Untitled 14, 2012, oil on canvas, 580 x 450 cm (detail)
 
 
'THE NEW CANDOUR'

tot 23 december 2012
in
Galerie Tatjana Pieters
Nieuwevaart 124
9000 GENT

woensdag t.e.m. zondag: 14 - 18 uur




Geen opmerkingen: