Zoeken in deze blog

donderdag 10 januari 2019

Femke GERESTEIN in galerie EL (Welle)





' SPRONG '



Femke Gerestein

13 januari tot 17 februari 2019

opening : zondag 13 januari vanaf 15u





18.06.07 16.54.49 150 x 200 cm grafiet op papier 2018



Sprong

6.54 uur. Vanmorgen vroeg wakker. Gisteren vanaf eind van de middag tot in de avond fotosessie hier binnen gehouden.

Na(proef)foto's bloot toch snel, voordat het zonlicht weg was, met grafietpoeder ingewreven. Lijkt mij serieuzer te maken, meer gefocust. Het ritueel is belangrijk.

9.45 uur. Onrust tijdens het tekenen. Waar komt dat door? Maakt het springen me onrustig? Is dat niet juist wat ik wilde, steeds weer de sprong wagen. De ervaring van de vrijheid opzoeken, van het nieuwe, het fantastische. En ook van de onzekerheid, van het ongewisse dat alles aan het wankelen kan brengen.

Gedachtes over de link tussen het springen / de fotosessies en het tekenen. Over het spanningsveld tussen beheersen en loslaten dat zichtbaar moet zijn in de sprong, in de foto én de tekening.


-logboek Pompgemaal Den Helder, 8 juli 2018

Het terugkerend element in mijn werk is mijn lichaam. Tijdens mijn residentie in Kaus Australis in Rotterdam in 2016 legde ik de basis voor een nieuwe manier van werken. De tekeningen die daaruit voortkwamen zijn gemaakt door op een directe en dynamische wijze tekens en sporen achter te laten op het papier. Tijdens het werkproces wrijf ik mijzelf in met grafietpoeder en werp ik me op het papier op de vloer van mijn atelier. Jan de Nys( beeldend kunstenaar, curator) noemt dit een "private performance" en zegt hierover : "Op die manier legt zij bewegingen en gestes vast en registreert ze incidentele ophopingen van grafiet. Door haar lichaam als delicate uitbreiding van haar materiaal te gebruiken, 'beleeft' Gerestein de tekeningen op een uiterst suggestieve wijze. " Na de private performances werk ik verder op en met de beelden die voortkomen uit de kortstondige klap van mijn lichaam op het papier.

In juni en juli 2018 was ik gastkunstenaar in het Pompgemaal, het gastatelier van het Mondriaan Fonds in de duinen bij Den Helder. In het werk dat ik voorafgaand aan deze werkperiode maakte, staat mijn houding tijdens het vallen ten dienste van de afdruk op de vloer. Tijdens de residentie heb ik het vallen hieruit losgemaakt en me gefocust op op het kortstondige moment voorafgaand aan de landing: het ogenblik dat mijn lichaam van de grond los is. De foto's die ik tijdens talloze val- en springsessies in en rond Pompgemaal heb gemaakt, vormen de basis voor tekeningen waar ik maanden aan doorwerk.



In Sprong combineer ik grafiettekeningen op verschillende formaten uit verschillende periodes. In de week voorafgaand aan de opening voer ik een private performance uit in de galerie. Het beeld dat daaruit voortkomt wordt onderdeel van de tentoonstelling.

De residenties in Kaus Australis en in Pompgemaal zijn mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van het Mondriaan Fonds.

Femke Gerestein

Rotterdam, december 2018



Open: vrijdag, zaterdag en zondag van 15u tot 18u en na afspraak



Galerie EL
Drieselken 40 9473 Welle 
 +32(0)53 664382





Geen opmerkingen: