Onder de enigmatische titel
H ERO TICA
maakt
Christine LORRÉ
sinds gisteren haar opwachting in de galerie van
Estaminet IN DEN BOUW
De sobere ruimtes van 'In den Bouw' zijn haar op het lijf geschreven, temeer daar ze sedert 2014 in Ober-Österreich in een oud pand woont dat ze met zachte hand in stand houdt, ingegeven door de principes van de oude, oosterse filosofie 'Feng Shui', gekoppeld aan een verlangen naar soberheid ('Wabi').
Maar denk vooral niet dat ze een 'zwevende' kunstenares is, die ver van het 'echte' leven staat. Wel integendeel !
In een ver verleden stelde ze tentoon in de legendarische Gentse galerie FONCKE (waar ook kunstenaars als Leo Copers, Philippe Vandenberg, Dan Van Severen of Peter Buggenhout passeerden), maar andere beroepsbezigheden hielden haar weg van de vrije kunst.
Van 1973 tot 1989 was ze actief als zelfstandig architect. Nadien gooide ze zich op nieuwe activiteiten, niet uit onvrede met wat voorafging, maar met volle goesting om andere wegen te verkennen. In Italië was ze bijvoorbeeld jarenlang actief in de productie van olijven en olijfolie.
Met het Oostenrijks woonproject als achtergrond was de tijd rijp voor haar oude liefde: de beeldende kunst.
Alles begint bij de talloze voorwerpen die haar onder ogen komen. Ze zoekt niet, maar vindt allerlei attributen die helemaal niets met elkaar te maken hebben tot zich in de geest en op de werktafel van de kunstenares combinaties vormen, die getuigen van een surrealistische blik en die bij nader inzien verwijzen naar onderliggende gevoelens, een specifieke kijk op de wereld in verleden, heden en toekomst, machtsmisbruik, geweld, oorlog, heroïek, erotiek,... kortom het leven zoals het is op kleine, individuele schaal of binnen mondiale machtsverhoudingen.
Met 12 kleine assemblages maakt Christine Lorré de twee tentoonstellingsruimtes van 'In den Bouw' tot de hare.
Christine Lorré
Pussycat
mixed media
Met en grote paddestoel,een kleine kooi, een pop en de kop van een plastic kat, creëert ze haar 'Pussycat', een 'sexy stoeipoes' of een gevangene van een opgedrongen imago (?). Sigmund Freud loert mee om de hoek.
De titels van haar werken maken een en ander duidelijk en gaan meestal enige ironie niet uit de weg. De kunstenares mag dan nu pas opnieuw haar hoofd boven het artistieke maaiveld steken, maar ze komt duidelijk niet onvoorbereid en onbeslagen op het veld. Ze draagt de bagage van een heel leven met zich mee. Dat doen trouwens ook de objecten waarmee ze haar assemblages maakt.
Christine Lorré
'Gejongleerd' is oud gedaan
mixed media
Die gevonden objecten hebben reeds een eigen geschiedenis wanneer ze bij Christine Lorré terecht komen. Door ze in nieuwe constellaties te presenteren, krijgen en geven ze nieuwe betekenissen.
Neem nu het plastic speelgoedpistool in bovenstaande compositie, dat er plots uitziet als een olifant met 'toeterende' slurf en oranje oren (van een plastic schelp). Baby olifant kijkt vol bewondering naar de 'jonglerende' mama, terwijl diezelfde mama wijze lessen voor de toekomst wil meegeven.
Symboliek en esthetische compositie zijn bij Christine Lorré onlosmakelijk verbonden.
Wapens , oorlog, ('Monument pour nos héros' - 'De aanhouder wint'), machtige figuren die zich in een dans der dwazen rond een obus schurken ('Iedere gelijkenis met bestaande personen is toevallig')
Christine Lorré
De aanhouder wint
mixed media
'De aanhouder wint' vertelt het verhaal van de blijkbaar eeuwigdurende conflicten, oorlogen, ... met toch weer die ene figuur die probeert de gemoederen te bedaren (een roepende in de woestijn ?).
Vlakbij toont Christine Lorré een 'Monument pour nos héros', haar kleine versie van een oorlogsmonument zoals er talloze op pleinen en straten staan: onze helden, gevallen voor het vaderland (sic).
Ga vooral zelf kijken en genieten van de nieuwe beeldende harmonie die door deze kunstenares geschapen wordt, ook al is de onderliggende verhaallijn dikwijls hard en confronterend.
Christine Lorré poetst en passant ook nog Uw Latijn en biologische kennis op.
Nog een laatste tip voor de heren onder onze lezers. Let toch maar goed op in de buurt van C'est pour le chien.
IN DEN BOUW
Zomerstraat 85
9270 KALKEN
tot en met zondag 1 september 2019
zaterdag vanaf 14 uur
zondag vanaf 11 uur
© Art Spotter / Waterschoenen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten