Zoeken in deze blog

vrijdag 15 januari 2021

Editie uitgelicht bij Vrienden van het S.M.A.K.: Gaston BERTRAND

 

Editie uitgelicht:

Gaston Bertrand | L'homme au Jabot, 1964


De kunstenaar heeft werken in de S.M.A.K.-collectie.





Gaston Bertrand | L'homme au Jabot, 1964 
ets, 52 x 66 cm 
nummer XXIV/L > perfecte staat. 

Prijs: 300 euro 

Wie eerst e-mailt, heeft: info@vriendensmak.be 


In 1932 werd Gaston Bertrand (°1910, BE-Wonck, +1994, BE-Ukkel) opgenomen in de militaire hospitalen van Luik en Brussel. Hij raakte er gefascineerd door de grootse architectuur van deze gebouwen. Daar liggen de kiemen voor zijn latere abstracte werk, waarin architectuur en interieur het uitgangspunt vormen. Kort voor WOII richtte Bertrand de kunstenaarsgroep ‘La Route Libre’ op. In het begin waren zijn werken figuratief in een expressionistische stijl. Eind jaren ’40 evolueerde hij van animisme, een stroming die zich in tegenstelling tot het expressionisme meer focuste op het introspectieve, naar een eigen vorm van geometrische abstractie. Na de oorlog bleef Bertrand met de groepen ‘Apport’ en ‘La Jeune Peinture Belge’ ijveren voor een zo autonoom mogelijke schilderkunst. Toch bleef het werk uit deze periode nog hoofdzakelijk figuratief. In de vroege jaren ‘50 kreeg Bertrand internationale erkenning met tentoonstellingen in São Paulo en New York. Zijn oeuvre neemt een belangrijke plaats in binnen de ontstaansgeschiedenis van de Belgische naoorlogse lyrische abstractie.


De kunstenaar heeft werken in de S.M.A.K.-collectie.



Gaston Bertrand | Composition ("L'escalier jaune")
1946
olieverf op doek, h. 80cm x b. 64cm
S.M.A.K.-collectie, 1975 overdracht


Dit schilderij dateert van kort na de oprichting van ‘La Jeune Peinture Belge’. De trapconstructie, die diagonaal door de compositie loopt, werd door Bertrand als uitgangspunt gebruikt om een meer irreële omliggende ruimte te ontplooien. We zien de kunstenaar experimenteren met het gebruik van verschillende ruimtelijke plans, die hij als min of meer evenwaardig in de compositie neerzette. Hij deed dat zonder de band met de realiteit los te laten. De intimistische sfeer van het werk wordt versterkt door de subtiele witte, grijze en okergele tonen. ‘Composition (L’escalier jaune)’ is een duidelijk voorbeeld van de geleidelijke evolutie van figuratie naar abstractie in de naoorlogse Belgische schilderkunst.


Vrienden van het S.M.A.K. / Art Spotter - Waterschoenen

Geen opmerkingen: