Zoeken in deze blog

maandag 31 augustus 2015

Atelierbezoek bij Hedwig Brouckaert in New York en Gent



Twee jaar geleden waren we er bij toen Hedwig BROUCKAERT (°1973) bij Galerie Jan Dhaese nieuw werk presenteerde. Het was een interessante tentoonstelling die een nieuwe evolutie liet zien, met oog voor materialen en onderwerpen die reeds eerder aan bod kwamen. Enerzijds waren er de zorgvuldig opgebouwde lagen, als een soort omgekeerd archeologisch onderzoek. Daarnaast was er de ontsnapping uit het platte vlak via 'zwevende' sculpturale elementen.

Vanaf volgende zondag (september - oktober 2015) staat ze daar opnieuw met een tentoonstelling die in het verlengde van die vorige ligt.

In maart 2014 vertegenwoordigde Galerie Jan Dhaese haar met een 'one woman show' op VOLTA in New York.

De bespreking van 4 oktober 2013 in WATERSCHOENEN begon met de volgende vaststelling:

'Tijd speelt een belangrijke rol in het werk van Hedwig Brouckaert: de tijd die nodig is om een werk te realiseren, de tijd als lineair gegeven en daarmee verbonden het tijdsbeeld dat aan de basis van haar werk ligt, de tijd als factor in de menselijke vergankelijkheid,...'

Maar ook in het artikel 'VERTIGO' probeerden we u in enkele zinnen de methode van deze kunstenares te schetsen.

In het New Yorkse atelier: werk van Hedwig Brouckaert met op de
voorgrond de piano en partituren van Tom Cipullo


Hedwig BROUCKAERT woont en werkt hoofdzakelijk in New York, maar heeft ook nog een thuisbasis met atelier in het Gentse Begijnhof (Lange Violettenstraat).

In de lente van dit jaar bezochten we haar in New York en een paar weken geleden zagen we elkaar terug in haar Gentse atelier tijdens de volle voorbereiding van haar tentoonstelling die op zondag 6 september geopend wordt.
De voorbije maanden was ze ook nog vertegenwoordigd in de tentoonstelling 'Walk the Line VI' bij Galerie Martin Kudlek in Keulen.


New York
Carbon als basismateriaal in de methode Brouckaert


Werken in opbouw die we in New York zagen groeien, hadden intussen mee de reis naar Gent gemaakt, voor een aantal van de enorm grote bladen met sculpturale toevoegingen heus geen kwarwei zonder risico. Maar de kunst van Hedwig Brouckaert kent geen grenzen.

De bespreking van haar nieuwe tentoonstelling volgt later in WATERSCHOENEN. Toch kunnen we straks een aantal krijtlijnen schetsen bij het werk dat we nu toch al een hele tijd volgen.

Maar laat ons eerst even terugkeren naar New York, waar leven en kunst een eenheid vormen in Huize Brouckaert.
Ze woont er, samen met dochter Lois en echtgenoot Tom CIPULLO (pianist - componist - professor) op Long Island, met Manhattan aan de overkant van de East River.

Centraal staat de vleugelpiano met talloze partituren, omringd door de werken van Hedwig in diverse staten van afwerking, een atelier vol materialen en ideeën die de artistieke alertheid op peil houden.



De sfeer van het oude Begijnhof in Gent


Muziek en beeldende kunsten zijn in het New Yorkse atelier bondgenoten, ook in thematische raakvlakken. Zo voltooide Tom Cipullo recent een kameropera: 'After Life' (2015). In een libretto van David Mason ontmoeten Pablo Picasso en Gertrude Stein elkaar opnieuw en discussiëren over de kunst en het leven.

Wanneer ik in het Gentse atelier de grote werken uit New York terugzie, ontdek ik beetje bij beetje de subtiele evolutie binnen de bewuste 'traagheid' waarmee de kunstenares haar oeuvre opbouwt. Nieuwe elementen zijn mondjesmaat toegevoegd, andere zijn verdwenen on nieuwe lagen.
De sculpturale objecten die twee jaar geleden in veel gevallen een eigen leven gingen leiden, groeien hier a.h.w. uit de bodem van woeste levenslandschappen die ze met haar doordruk- en tekentechnieken als basis genereert. Met kleine magneten worden sculpturale elementen op hun plaats gehouden.


Hedwig Brouckaert: de werkkamer van haar vader


Oorspronkelijk volgde ze een opleiding in de beeldhouwkunst en ook in het HISK (1996-1999) bleef ze die discipline trouw. In 2005 maakte ze echter de overstap naar tekenen. Simpele middelen als tijdschriften en carbon werden haar handelsmerk. Maar nu is er sinds enige tijd dus weer die drang naar de derde dimensie. Bovendien worden de getekende en doorgedrukte basislagen steeds complexer.

We noemden het een vorm van omgekeerde archeologie, die ver staat van de eenkleurige 'krullenrasters' die ze vroeger met carbon in het zwart maakte, al leverde die manier van werken ook telkens een negatief in het carbon op. Zie bijvoorbeeld haar bijdragen in 'VERTIGO' of 'HET KUNSTWERK EEN GEBRUIKSAANWIJZING'.


Hedwig Brouckaert


Hedwig Brouckaert verzamelt, tekent, krast, vergroot, print, ... om dan weer verder te tekenen, krassen, plakken,... en steeds verder te bouwen via nieuwe lijnen en verbindingen op zoek naar orde in de chaos.

Maar ze neemt voortdurend de tijd om stil te staan bij nieuwe beelden die op hun beurt voor nieuwe inspiratie kunnen zorgen, zoals die oude Japanse postkaarten van haar schoonvader of de licht-foto die ze nam in de werkkamer van haar vader kort na zijn onverwacht overlijden eerder dit jaar.


Hedwig Brouckaert - detail


Tijdens de vernissage op zondag 6 september kunt u Hedwig Brouckaert persoonlijk begroeten in Galerie Jan Dhaese. Een dag later vertrekt ze weer naar huis in New York.

Galerie Jan Dhaese
Ajuinlei 15B
9000 GENT

INFO


Art Spotter voor WATERSCHOENEN


Geen opmerkingen: