Eva CARDON (°1979), alias EPHAMERON, heeft reeds een uitgebreide staat van dienst als grafisch kunstenaar, ontwerper,... maar intussen ook als organisator van tentoonstellingen en manifestaties voor haarzelf en collega's.
Toen ze 10 jaar geleden haar artistieke project opstartte, liet ze zich met haar alias 'Ephameron' nochtans inspireren door een begrip dat weinig standvastigheid in de tijd liet vermoeden: 'ephemera'... wat één dag duurt, eendagsvlieg, kortstondig, efemeer.
Gekoppeld aan haar voornaam werd EPHAMERON al snel een begrip in de wereld van de grafische kunst.
Met haar website 'www.ephameron.com' werd ze meteen bekroond, wat de naambekendheid uiteraard ten goede kwam.
Nu organiseert ze (naast haar gewone werk) al voor de zevende keer 'ART TREK', een tentoonstelling met (dit jaar) werk van 14 grafische kunstenaars uit 7 landen. De galerie boven de 'onwaarschijnlijke' stripwinkel MEKANIK in Antwerpen is het toneel van deze internationale tentoonstelling.
We maken even kennis met de deelnemers die, net als Ephameron, professioneel gediversifieerd en 'ambachtelijk' met grafisch werk bezig zijn.
(c) Apetown
APETOWN (BE), illustrator, bedenker en maker van 'dingen' is een echte Antwerpenaar, wiens activiteiten zich ook heel veel op de stad toespitsen. Hier springt hij echter meteen in het oog met een Franstalig tekstwerk: 'Les imperfections sont la garantie d'un travail artisanale'(sic)
(c) Quentin Vijoux
Quentin VIJOUX (FR) is een illustrator uit Parijs met een ruime belangstellingssfeer. In zijn tekeningen leunt hij aan bij de klare lijn. In zijn schilderijtjes lijkt het te gaan over vreugde en desillusie, over mogelijkheid en onmogelijkheid, over het leven als 'rollercoaster'. Er is hier een grote verwantschap met het werk van Benoit van Innis.
(c) Rim
RIM (BRA) of Rimon Guimares is een Braziliaanse multimediakunstenaar die hier een kleurrijk, driedimensionaal stripverhaal presenteert: 'Quadrinho', een combinatie van schilderij, muurschildering en losse elementen als een soort 'flipperkast' of 'levenstrechter'.
(c) Lil' Shy
LIL' SHY (FR) is eveneens als multimediakunstenares met vele middelen actief. Hier presenteert ze bijvoorbeeld typografisch werk met kleurrijke stoffen: 'WON DER FUL'.
(c) Apetown
APETOWN (BE), illustrator, bedenker en maker van 'dingen' is een echte Antwerpenaar, wiens activiteiten zich ook heel veel op de stad toespitsen. Hier springt hij echter meteen in het oog met een Franstalig tekstwerk: 'Les imperfections sont la garantie d'un travail artisanale'(sic)
(c) Quentin Vijoux
Quentin VIJOUX (FR) is een illustrator uit Parijs met een ruime belangstellingssfeer. In zijn tekeningen leunt hij aan bij de klare lijn. In zijn schilderijtjes lijkt het te gaan over vreugde en desillusie, over mogelijkheid en onmogelijkheid, over het leven als 'rollercoaster'. Er is hier een grote verwantschap met het werk van Benoit van Innis.
(c) Rim
RIM (BRA) of Rimon Guimares is een Braziliaanse multimediakunstenaar die hier een kleurrijk, driedimensionaal stripverhaal presenteert: 'Quadrinho', een combinatie van schilderij, muurschildering en losse elementen als een soort 'flipperkast' of 'levenstrechter'.
(c) Lil' Shy
LIL' SHY (FR) is eveneens als multimediakunstenares met vele middelen actief. Hier presenteert ze bijvoorbeeld typografisch werk met kleurrijke stoffen: 'WON DER FUL'.
Michael SWANEY (CA) is van oorsprong Canadees, maar werkt momenteel in Barcelona. Hij maakt schitterende collages in een mengeling van gevonden en zelf getekende papieren onderdelen.
(c) Nicolas Burrows
Nicolas BURROWS (UK) is actief als kunstenaar, illustrator en muzikant. Zijn werken hier schitteren door eenvoud, in een soms naïef aandoende techniek. Neem nu de rood en lichtblauw beschilderde houten plaat met inkervingen of de eenvoudige lino met twee vergroeide hoofden...
Marcello VELHO (UK), ook bekend als Gaspar Lepage, toont hier vreemde figuren met meestal monsterlijk vervormde hoofden (die me af en toe aan figuren uit Urbanusstrips doen denken).
Vanessa DZIUBA (FR) uit Parijs, maakt ook deel uit van het kunstcollectief 'Modèle Puissance'. Sommige van haar rafijne tekeningen verkennen geometrische, driedimensionale, doorzichtige ruimtes, terwijl andere meer organische vormen behandelen. Ik leg hier onbewust een link naar het werk van Eva HAN en Annouk WESTERLING.
Nathaniel RUSSEL (USA) maakt ogenschijnlijk eenvoudige tekeningen vanuit inspirerende (filosofische en maatschappelijke) achterliggende gedachten. Let bijvoorbeeld op zijn 'Dog riding a bike and thinking about all the dogs he knows'
Vanessa DZIUBA (FR) uit Parijs, maakt ook deel uit van het kunstcollectief 'Modèle Puissance'. Sommige van haar rafijne tekeningen verkennen geometrische, driedimensionale, doorzichtige ruimtes, terwijl andere meer organische vormen behandelen. Ik leg hier onbewust een link naar het werk van Eva HAN en Annouk WESTERLING.
Nathaniel RUSSEL (USA) maakt ogenschijnlijk eenvoudige tekeningen vanuit inspirerende (filosofische en maatschappelijke) achterliggende gedachten. Let bijvoorbeeld op zijn 'Dog riding a bike and thinking about all the dogs he knows'
(c) Hedof
HEDOF (NL) of Rick Berckelmans creëert, in een bijzonder knappe technische uitvoering, een soort posters waarin beeld, tekst en kleur een fantastisch geheel vormen.
(c) Ephameron
EPHAMERON (BE) toont hier haar bescheiden grafische formaten in combinatie met losse potloodtekeningen, waarin ze een meestal verstilde wereld van mensen voorstelt. Maar we kennen haar ook van grote projecten, waar ze o.a. met tape enorme lijntekeningen realiseert.
Ik zag haar bijvoorbeeld in een project van 'De Console' in galerie c. de vos in Aalst. In april van dit jaar maakte ik nog een ommetje voor haar 'vitrinewerken' bij de KARTELL-shop in de Brusselse Dansaertwijk.
Maxwell HOLYOKE-HIRSCH (USA), een illustrator uit San Francisco (Californië) toont hier een serie minuscule, ogenschijnlijk naïeve en onschuldige huiselijke tafereeltjes, die toch telkens eindigen in een dramatisch voorval.
Haar laatste graphic novel 'Faire semblant, c'est mentir' (2007) vind je nu ook in het Nederlands als 'Net doen alsof is ook liegen' (2009). Het is een autobiografisch verhaal "maar geen afrekening met het verleden...", waaraan ze ontzettend lang gewerkt heeft. Voor de Nederlandstalige versie heeft ze ook zelf de typografie verzorgd en zelfs hier en daar subtiele wijzigingen in de tekeningen aangebracht.
(c) Dominique Goblet
Dominique GOBLET (BE), uit Brussel, maakt illustraties en beeldverhalen waarin ze de autobiografische elementen niet schuwt. Haar technische vaardigheden zijn zeer divers, maar steeds weer buitengewoon sterk. Hier presenteert ze, nast enkele kleinere, ingelijste werken, ook een grote 'groene' tekening met een 'lachende' jager in een virtuose uitvoering.
In haar 'graphic novels' creëert ze fictieve verhalen op basis van haar eigen achtergronden... (..."les récits inventés sont encore notre vie intime"...)
In haar boek 'Souvenir d'une journée parfaite' (2001) spelen, ondanks de optimistische titel, toch dood en afscheid een hoofdrol. Toch is het geen pessimistisch boek, hooguit melancholisch maar met oog voor de kracht van het moment.
(Het doet me hier overigens plots denken aan de huidige tenoonstelling in het MAC's (Grand-Hornu): 'A toutes les morts...'
Haar laatste graphic novel 'Faire semblant, c'est mentir' (2007) vind je nu ook in het Nederlands als 'Net doen alsof is ook liegen' (2009). Het is een autobiografisch verhaal "maar geen afrekening met het verleden...", waaraan ze ontzettend lang gewerkt heeft. Voor de Nederlandstalige versie heeft ze ook zelf de typografie verzorgd en zelfs hier en daar subtiele wijzigingen in de tekeningen aangebracht.
Luke RAMSEY (CA) is één van de stichters van 'Islands Fold', een Canadese kunstenaarsresidentie. Hij tekent dikwijls hoofden die vol lijken te zitten met 'muizenissen of fantasie (vul zelf maar in). Soms combineert hij verschillende tekeningen in een collage.
De tentoonstelling loopt tot 13 september 2010
in
Galerie MEKANIK
Sint-Jacobsmarkt 73
ANTWERPEN
ma t.e.m. vr: 10 - 18.30 uur
zaterdag: 10 - 19 uur
Geen opmerkingen:
Een reactie posten