Traditiegetrouw biedt de expositieruimte van galerie c. de vos met het gelijkvloers en de verdieping een speeltuin voor twee kunstenaars met een uiteenlopend (zelfs diametraal) oeuvre.
Zo was ook de vorige tentoonstelling (Boes en UCAD) een voorbeeld van die mix tussen abstractie en verhalende figuratie. Alleen zijn de rollen nu omgekeerd en houdt de abstracte benadering van Alain BILTEREYST zich boven op, terwijl de beeldende verhalenwereld van Ann CANNOOT zich beneden ontplooit.
Anderhalf jaar geleden was Ann CANNOOT hier al eens te gast (toen in confrontatie met de kleurrijke, gevoelige geometrische abstractie van Felix Hannaert). Net als toen werkt ze aan een omvattende installatie rond een thema. Als titel schuift ze 'Fat girls, short skirts, high heels' naar voor. Als dan bovendien achter het venster aan de straatkant een soort roze neonlamp brandt, maakt een mens al snel assiciaties met etablissementen die je op andere plaatsen verwacht.
In de kunst weet je natuurlijk maar nooit, want zoals Ben Vautier het ooit al parafraserend uitdrukte: "L'art est un sale boulot, mais il faut bien que quelqu'un le fasse'.
(c) Ann Cannoot, 2011
Eenmaal binnen worden de kleurrijke dagdromen meteen vakkundig tot hun grijze, kille alledaagsheid teruggebracht door de aanwezigheid van één grijs huishoudtoestel in een verder lege kamer. Maar laat je niet ontmoedigen, want in het tussenkamertje vergast Ann Cannoot ons met ontzaglijk simpele middelen op drie frisse, kleurrijke ontplooiingen... weliswaar binnen een streng gestructureerd kader. (een knipoog naar meer speelsheid ... binnen bepaalde grenzen ?)
(c) Ann Cannoot, 2011
In de volgende kamer komen eindelijk de 'high heels' in beeld. De schaal van de sculptuur roept ernstige vragen op over de omvang van de bijhorende 'girl'.
Het tuinpaviljoen zorgt eindelijk voor de ontknoping in de vorm van een soort lineair stripverhaal met tekeningen in zwart-wit op luciferdozen (Union Match). Daar wordt een vurig beeld geschetst van de dingen des levens, balancerend tussen alledaagse banaliteit, hogere waarden, gevoelens en verlangens, 'flirting with the devil', een glimlach tussendoor... : "Amongst all things such as: ... there are also: fat girls, short skirts, high heels".
(c) A. T. Biltereyst, 2011
Ook Alain BILTEREYST kwam onlangs in WATERSCHOENEN ter sprake.
Zijn artistieke werk wordt gestuurd door zijn activiteiten als freelance ontwerper voor (hoofdzakelijk) reclame en zijn liefde voor de geometrische abstractie en hard-edge uit de jaren '60 van de vorige eeuw.
Het incorporeren van logo's of vorm- en kleurelementen uit reclame- of andere boodschappen in zijn schilderijtjes zorgt voor een aparte toets, die mij af en toe zelfs aan popart doet denken (bijvoorbeeld de Brilloboxen van Warhol).
Je moet zelf in het straatbeeld maar eens letten op de onvoorstelbare hoeveelheid logo's, reclame, verkeersborden, aanduidingen allerhande op gebouwen en (vracht-) wagens. De kleuren en vormen die daarin aangebracht worden, zijn voor het geoefende oog van iemand als Alain Biltereyst een onuitputtelijke bron van inspiratie.
(c) A. T. Biltereyst, 2011
Alain Biltereyst schildert op blokplaat, een materiaal dat niet meer geproduceerd wordt. De hier gebruikte paneeltjes liet hij zagen uit en grote, blauwgeverfde plaat die al een stuk geschiedenis met zich meedraagt. Die blauwe ondergrond wordt een basis voor het nieuwe werk. Door zijn manier van schilderen bereikt Alain Biltereyst een gewilde, natuurlijke 'imperfectie' die refereert aan graffiti en zorgt voor een menselijke, gevoelige geometrische abstractie.
Tot 6 november 2011
bij galerie c. de vos
Oude Gentbaan 295-297
9300 AALST
vrijdag - zaterdag: 14 - 18 uur
zondag: 10.30 - 13.30 uur
Geen opmerkingen:
Een reactie posten