Met een aantal werken uit het project STORAGE FOR DISTORTED MATTER 'From the Dust Files' van Loek GROOTJANS toont Eric De Smet van Galerie EL werk met een museale dimensie. Die vaststelling wordt bovendien benadrukt door de aanwezigheid van een installatie uit de collectie van het SMAK en het feit dat Philippe van Cauteren zelf de kunstenaar kwam voorstellen tijdens de vernissage op 1 maart 2015.
Voor WATERSCHOENEN is Loek GROOTJANS een 'oude' bekende, die we hier reeds in 2009 konden introduceren na passages bij de toenmalige galerie In Situ en in CC De Werf. In 2010 volgden we hem uitgebreid tijdens een duoshow met Charl van Ark bij In Situ en een overzicht in het SMAK. In 2011 waren we erbij toen zijn gevelkunstwerk (N)Ieveranst / HIER in een Aalsterse wijk voorgesteld werd. Op het Guldenboomplein in Aalst zorgde hij later overigens nog voor een ander openbaar kunstwerk.
Tot daar een eerste situering.
Voor WATERSCHOENEN is Loek GROOTJANS een 'oude' bekende, die we hier reeds in 2009 konden introduceren na passages bij de toenmalige galerie In Situ en in CC De Werf. In 2010 volgden we hem uitgebreid tijdens een duoshow met Charl van Ark bij In Situ en een overzicht in het SMAK. In 2011 waren we erbij toen zijn gevelkunstwerk (N)Ieveranst / HIER in een Aalsterse wijk voorgesteld werd. Op het Guldenboomplein in Aalst zorgde hij later overigens nog voor een ander openbaar kunstwerk.
Tot daar een eerste situering.
Loek Grootjans, The remembering Department, Lambdaprint,
168 x 129 cm in dialoog met het licht in Galerie EL
Maar laat ons toch even de evolutie van deze kunstenaar schetsen. Tussen 1988 en 1998 ontpopte Loek Grootjans zich als een schilder van monochromen. Daartoe creëerde hij een weloverwogen uitgangsschema door zich gedurende een maand in de duisternis op te houden, wat resulteerde in een kleurervaring die zich beperkte tot groen en bruin. Gedurende die tien jaar stortte hij zich meticuleus op zijn project als schilder, toen al elk spatje overtollige verf recyclerend.
In 1998 zette hij dat project stop en verzamelde alle restanten van zijn schilderscarrière in 'The Final Remains of a Contemporary Monochrome Painter'. De 'FOUNDATION' met Grootjans als stichter-beheerder van zijn eigen leven en werk was geboren.De eerste link hierboven naar de tentoonstelling bij galerie In Situ schetst in het kort de wisselwerking tussen de schilderijen en de verzamelde restanten van de schilderscarrière.
Die 'Final Remains' gingen zich gaandeweg uitbreiden naar andere domeinen en zo ontstond de 'Storage for Distorted Matter'. De 'Foundation' is een denkschema met verschillende departementen. Terwijl Broodthaers indertijd zijn onverkochte exemplaren van de dichtbundel 'Pense-Bête' in gips immobiliseerde, zet Loek Grootjans hier een complete encyclopedie en een zesdelige atlas om in houtpulp. Op die manier zorgen beide kunstenaars voor het ontoegankelijk maken van de voormalige inhoud en een herdefiniëring van de oorspronkelijke betekenis. Geschreven taal wordt omgezet in beeldtaal. Informatie wordt herleid tot vorm, maar krijgt op die manier een nieuwe betekenis.
Laat me in dit verband ook verwijzen naar het werk van Denmark.
Rechts in de benedenzaal smeken de horizontaal aan de wand bevestigde lijsten om onze geconcentreerde aandacht. In het departement 'From the Dust Files' bevatten deze bladen verschillende restanten: stof, bladeren, klei,...
Eén ervan is zelfs uitdrukkelijk opgedragen aan de directeur van het S.M.A.K.: 'Traces of the Spot where Philippe van Cauteren was nearly killed by a tractor''. Of voelt u misschien toch meer voor 'van Gogh's native soil interferes' ?
Loek Grootjans, Storage for Distorted Matter (From the dust files),
001 tot en met 0102014/2015, stof, bladeren, verschillende resten
en klei op papier
Zeker ook niet te missen is het werk links achteraan 'The 21 th century sculpture masterpiece that could not be made (from heavenly gate to fires of hell)', nu in de collectie van het S.M.A.K. .
Het is een 'herwerking' van 'De wachtkamer tot de hemelpoort' ,dat Loek Grootjans in 2006 als gevelkunstwerk voor de Gentse Sint-Michielsstraat (zie in deze link p. 29 - 36) maakte, maar dat moest verdwijnen voor nieuwbouw. De oorspronkelijke metalen trap werd gesmolten (met dank aan Arcelor Mittal), de as van de houten elementen ligt in de vitrine en de ingelijste certificaten vertellen de rest van het verhaal.
Loek Grootjans stelt zich op als conservator, archeoloog, archivaris, vormgever, createur van nieuwe betekenissen,... kortom als universeel KUNSTENAAR.
P.S.: Op de verdieping krijgt de reeds vernoemde installatie met de zesdelige 'Wereldatlas' van Loek Grootjans het gezelschap van Dirk Verhaegen die het element 6 met wiskundige vreugde verderzet in zijn 'Serie zes zeshoeken' (aquarel) en neemt Eric De Smet ons in een typische (recente) houtsculptuur mee op de (grillige) snijlijn van de tijd.
Tot 4 april 2015
bij
Galerie EL
Drieselken 40
9473 WELLE
vrijdag, zaterdag en zondag: 15 - 18 uur
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten