Vorig jaar vierde Estaminet/Galerie In den Bouw de dertigste verjaardag met een reeks van drie tentoonstellingen.
Maar dat is geen reden om nu stil te zitten. Na de traditionele winterstop is de nieuwe tentoonstelling van P. B. VAN ROSSEM al de tweede van 2015.
Half augustus komt ook nog cartoonist PIRANA langs met zijn erotische, op canvas geschilderde cartoons. Einde september is het de beurt aan Johan DE WIT.
Met de komst van P.B. (Bert) VAN ROSSEM speelt de kleine galerie (met de grote geschiedenis) alvast haar eigen - zinnige rol in de grote actuele kunstwereld verder.
P.B. Van Rossem, Zonder Titel, 2015, mixt materiaal, 41 x 35 x 16 cm
Het werk van P.B. VAN ROSSEM lijkt op de maat van deze omgeving gemaakt. De nadrukkelijke soberheid en bescheidenheid van deze ruimtes is de ideale achtergrond voor de (althans qua formaat) bescheiden maar bijzonder intense werken.
Begrippen als klein en groot(s) krijgen hier een nieuwe invulling.
Met WATERSCHOENEN vertrekken we al jaren van het uitgangspunt "Wat krijgen we hier te zien?".
In dit geval zijn dat kleine werken waarin zowel vorm als kleur gekoesterd worden in een toepassing van talrijke technieken en materialen zoals potlood, verf, collage, assemblage, ... en waaruit bovendien een schitterende assimilatie van kunsthistorische verwantschappen blijkt.
Ik ervaar invloeden uit de hoek van kubisme, arte povera, geometrische abstractie, Victor Servranckx, Robert & Sonja Delaunay, zelfs Victor Vasarely en een vleugje Max Ernst, ... maar het uiteindelijke resultaat is zo onmiskenbaar P. B. Van Rossem.
P.B. Van Rossem, Zonder titel, 2015, potlood - rubber, metaal, plastiek,
baalkatoen, canvas op papier/boek cover
Bert Van Rossem knipt en plakt, tekent en schildert, meet en past, snijdt en zaagt, recycleert en assembleert, kleurt, schaaft, ... met het geduld van een monnik in een scriptorium en steeds in een zoektocht naar een evenwichtige compositie. Onlangs dook hij naast Paul Gees, 'evenwichtskunstenaar par excellence', op in Galerie D'Apostrof in de tentoonstelling E QUI LIBRE.
De arbeidsintensiteit waarmee elk werk gemaakt is, trilt zichtbaar na.
Van Rossem opereert vanuit het standpunt van de 'Uomo Universale'. Ook jazz, wereldmuziek en klassieke muziek zijn voor hem bekende en geliefde terreinen.
Toch laat hij de inhoudelijke achtergronden van zijn werk aan de interpretatie van de toeschouwer over. 'Zonder titel' heten zijn werken dan ook, maar ze brengen je wel in talloze werelden.
Meteen in de eerste ruimte ontmoet ik links een sculptuurtje dat oogt als een artistiek insect op penseelpoten, van een lichtvoetige, evenwichtige sierlijkheid. Ook in het platte vlak daarboven introduceert Van Rossem reliëf en geometrie.
Verder weegt hij lijnen en wisselende vlakverdelingen tegen elkaar af. Zijn wereld is vol afwisseling en mysterie (het deurtje op een kier... of de ene realiteit die de andere verbergt).
P.B. Van Rossem, Zonder Titel, 2015
(uit de serie hierboven)
Rechts staat een soort kubistische Brancusi-sculptuur, geflankeerd door een schilderijtje dat me wat aan Victor Servranckx doet denken. Maar laat uw ogen ook ronddwalen op zoek naar 'verborgen' schatten.
De tweede ruimte bevat meteen links een opvallende wand-assemblage, qua kleur, materialenmix en vormgeving familie van de vorige sculpturen. De combinatie met een veelkleurig schilderijtje even verder rechts zorgt voor een perfecte dialoog.
De serie kleine werken op de lange muur vraagt in een veelheid van technieken en voorstellingen uw onverdeelde aandacht. Veel subtiel potlood, een streepje felle of gereduceerde kleur, objecten en een rijke vlakverdelingen zorgen voor gegarandeerd kijkplezier.
In den Bouw
P. B. VAN ROSSEM
father square ... mother circle ... and family
tot 28 juni 2015
In den Bouw
Zomerstraat 85
9270 KALKEN
vrijdag vanaf 19 uur
zaterdag vanaf 14 uur
zondag vanaf 11 uur
Art Spotter voor WATERSCHOENEN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten