Zoeken in deze blog

maandag 4 februari 2019

Marlies DE CLERCK met 'NORTH EAST SOUTH WEST' bij Factory60 In Brussel



Marlies DE CLERCK

stelt tot 2 maart 2019
een ruime keuze schilderijen
uit haar serie
'North East South West' 
tentoon bij 

FACTORY60
Regentschapsstraat 55
(in de buurt van de Zavel)
1000 BRUSSEL

Elke zaterdag van 10:30 tot 18:00 uur
of na afspraak
+32 474 11 62 20
clementjacquesvossen@gmail.vom


Marlies De Clerck
Sixteen tons, oil on canvas, 30X4O cm, 2018



WATERSCHOENEN vroeg Marlies DE CLERCK naar de ontstaansgeschiedenis van deze serie, die we zelf ervaren als een bijzondere schilderkunstige verademing in de artistieke actualiteit. Ze realiseert tegelijk een geïllustreerde kunsthistorische catalogus van schijnbaar vergeten artefacten en een eerlijke proeve van waarnemings-(tekenen / schilderen).

Ze startte deze serie eind 2017 tijdens een residentie (met dank aan de Vlaamse Overheid) in 'Cité Internationale des Arts' in Parijs en werkte ze af voor de tentoonstelling 'Generation Brussels' in het Vanderborght gebouw tijdens 'Brussels Art Weekend'. 

Marlies De Clerck
Action Park, oil on canvas, 30X40 cm, 2018


Ze omschrijft haar project als volgt:

"Tijdens de residentie deed ik onderzoek naar duurzaamheid en relevantie van de traditie en de kunst doorheen de tijd.
In een stad als Parijs met een lange geschiedenis van glorieuze kunst ging ik op zoek naar hoe de kunst vandaag de dag door het grote publiek gepercipieerd wordt. Ik besliste om het Louvre helemaal te bezoeken, echt alles in detail te bekijken (waar ik 9 dagen over deed).
Ik merkte op dat het voor de bezoekers vooral een kwestie van checklisten afgaan is en de bekendste werken vastleggen op zelfgemaakte 'reproducties'."


Marlies De Clerck
Tai Chi, oil on canvas, 40X30 cm, 2018


"Persoonlijk was ik vooral gefascineerd door de kleine sculpturen die soms maar 2 cm groot waren en waarbij ik het gevoel had dat ze in jaren niet bekeken waren geweest. Dat ik ze op een manier herontdekte.

Ik begon een reeks te schilderen van de sculpturen die ik intuïtief koos zonder hun achtergrond of bedoeling te kennen. (Soms kan je dat wel raden of door de context en plaats in het museum kon ik wel enkele dingen gissen, maar het was voor mij belangrijk dat ik de beelden nam die mij instant aanspraken en zelfs een heel hedendaagse feeling hadden)."



Cupcakes, oil on canvas, 30X40 cm, 2018


"Zo schilderde ik een reeds van 60 schilderijen waarvan er in deze expo zowat 40 getoond worden. Ik eigende me de werken toe en gaf ze een nieuw aura en een hernieuwde glorie.
Dat de werken hier getoond worden is geen toeval. In de buurt van de Zavel (Salon) wordt dit soort sculpturen echt verhandeld en bovendien valt de datum samen met BRAFA, een beurs waar je ook dit soort sculpturen kan kopen.

Deze feiten maken de solo voor mij op een extra niveau relevant omdat de sculpturen op de schilderijen net zo onbereikbaar zijn.

Mothers Favorite, oil on canvas, 25X30 cm, 2017



Voor meer informatie over Marlies DE CLERCK en haar werk... klik op haar naam bovenaan voor een link naar haar WEBSITE.


*

Tot 17 februari 2019 maakt Marlies DE CLERCK ook deel uit van het project 'SALON DE PEINTURE' in het Antwerpse M HKA, waar ze in goed gezelschap verkeert met o.a. Fred Bervoets, Michaël Borremans, Jean-Marie Bytebier, Robert Devriendt, Raoul De Keyser, Catharina Dhaen, Werner Mannaers, Roger Raveel, Jean Schwind, Luc Tuymans, Philippe Vandenberg, Carole Vanderlinden, Jan Vanriet,...





Art Spotter / Waterschoenen

Geen opmerkingen: