Zoeken in deze blog

vrijdag 12 maart 2021

Jo De Smedt met ‘THUIS VOOR ZWART’ bij Galerie EL (Welle)



Nadat ik maandenlang vanop veilige afstand verslag uitbracht over de (soms schaarse) artistieke activiteiten, heb ik een paar weken geleden weer zelf mijn 'Waterschoenen' aangetrokken om ter plekke een en ander te onderzoeken.

Toeval of niet in deze vreemde tijden, maar het thema 'ZWART' lijkt voorlopig de te volgen weg. Na een fotografische (zwart-wit) wandeling met Renée Lorie & De Connectie in Aalst en de groepstentoonstelling 'ZW-ART' bij Galerie Transit in Mechelen, was vorige zondag Jo DE SMEDT (°1974) met 'Thuis voor Zwart' aan de beurt in Galerie EL (Welle).

Jo De Smedt toont een aantal typische, grote grafiettekeningen (100 x 150 cm) onder de overkoepelende titel 'Look what the cat dragged in', naast een serie kleine etsen (18x13 cm) in zeer beperkte oplage (3 + 1 E.A.) ('Kunst is het enige dat overblijft van verdwenen beschavingen') en een 'gestapelde' verrassing (à la JDS).


© Jo De Smedt @ Galerie EL
Ruwe huid, 2021
grafiet op papier, 100 x 150 cm


In januari 2008 was Jo DE SMEDT de eerste kunstenaar die in het toen recent opgerichte 'Waterschoenen' uitvoerig aan bod kwam. In mei van datzelfde jaar kwamen we voor het eerst in Galerie EL van Eric DE SMET, die nu (18 jaar na de oprichting in 2003) de fakkel doorgeeft aan Johan SEPTEMBER (die ook al de nodige ervaring in het galeriewezen opgedaan heeft). De galerie zal het beleid en de visie verderzetten, maar nieuwe accenten zullen zich in de toekomst ongetwijfeld aandienen. Eric De Smet zal in een adviserende rol achter de schermen meekijken en blijft ook als beeldend kunstenaar verbonden.

Jo DE SMEDT was in deze galerie reeds meermaals aan zet, alleen of in groep. Met WATERSCHOENEN waren we daar bijna telkens getuige van. Het is dan ook geen toeval dat hij met 'THUIS VOOR ZWART' de continuïteit op gang trekt.



© Jo De Smedt @ Galerie EL
Kolder, Boter, Vanitas, 2021
grafiet op papier, 100 x 150 cm


Via talrijke tentoonstellingen en atelierbezoeken leerden we tussen 2008 en vandaag Jo De Smedt en zijn werk kennen en brachten meermaals verslag uit in 'WATERSCHOENEN'. (Tik 'Jo De Smedt' in de zoekbalk hierboven voor alle artikels)

De beeldende wereld van Jo De Smedt is er één van zwart en wit, maar verre van zwart-wit. Doorheen de jaren zagen we af en toe wel kleur opduiken, maar uiteindelijk keert hij telkens terug naar zijn strakke zwarte vormen (als beeld of taal), omgeven door een 'grijze nevel' achtergelaten door het intense tekenproces.

Waar we hem in 2008 nog leerden kennen met zijn compleet gevulde, ogenschijnlijk chaotische, maar gedetailleerd getekende bladen (met iconen uit zijn jeugd zoals pacman, atari, motörhead, matchbox,...), zagen we hem stilaan evolueren naar 'stand alone' objecten die zich scherp en meestal centraal op zijn gigantische tekeningen manifesteren (100 x 150 cm is zijn gebruikelijke maat, maar het kan ook wel groter).

Voor de mix van beeld en taal put hij uit zijn ruim, persoonlijk archief. De combinaties die hij maakt, zullen de toeschouwer onvermijdelijk met veel vragen achterlaten. Hij laat niet na om de duistere kanten van het bestaan op te zoeken, maar weet die dan ook met enige zin voor humor te temperen.

Jo De Smedt is er de man niet naar om 'gemakkelijke' of 'brave' kunst te produceren. Hij speelt een spel met zichzelf en de toeschouwer. Maar zoals we inmiddels weten is SPELEN een ERNSTIGE BEZIGHEID.



© Jo De Smedt @ Galerie EL
Lisa, 2020
ets, 18 x 13 cm, oplage 3 + 1 E.A.


Zijn grote grafiettekeningen zouden ons bijna doen vergeten dat de kunstenaar in feite opgeleid werd als graficus (Master in de Beeldende Kunsten - Vrije Grafiek).
Wat hij in de grote tekeningen met grafiet doet, gebeurt hier met salpeter.
Jo De Smedt experimenteert, al was het maar omdat de wereld en het kunstenaarsbestaan anders zo saai worden.

Mis tenslotte dat zwarte schilderijtje tegen de achterwand niet...: 'Just Another Bad Painting'. 
Jo zou Jo niet zijn als hij er geen hele stapel naast presenteert.

Laat u gerust in de luren leggen, vertederen, een beetje bang maken of tot een g(l)(r)imlach verleiden.

En, als margarine niet in het plaatje past, gebruiken we toch gewoon boter.
Dat hebben we alvast van deze tentoonstelling geleerd.

***


"De methodiek en materie in het werk van Jo De Smedt is de vertolking van het vrij zijn in alle aspecten. De ironische en anarchistische blik op de trends en banaliteit van de maatschappij zijn een paar van de ingrediënten die hij hanteert om het systeem te ondergraven. Zijn composities en handelingen zowel met grafiet als met salpeter zijn vlijmscherp en absurd. Ze duiden de authenticiteit van de kunstenaar en vertaler van de surrealistische samenleving. De zwartgalligheid wordt af en toe kolder maar leidt doorgaans tot de essentie. Het ontdoen van de optooiing legt de kern bloot. De harde schriftuur en diepe krassen zijn de indicatoren van de diepzinnigheid van de werken. Een fusie van noise en chaos aka grindcore poetry."

Johan September



© Jo De Smedt @ Galerie EL
Stuntman, 2020
ets, 18 x 13 cm, oplage 3 + 1 E.A.


JO DE SMEDT
met
'THUIS VOOR ZWART'

tot 4 april 2021

zaterdag & zondag
15.00 - 18.00 uur

Galerie EL
Drieselken 40
9473 WELLE



Art Spotter / Waterschoenen

















 




Geen opmerkingen: