Kristel VAN BALLAER met 'FRAGMENTS OF TIME'' bij Galerie VAN CAELENBERG (Aalst)
Onder druk van de aanslepende omstandigheden inzake corona was het de voorbije zes maanden bijzonder stil in galerie van caelenberg.
Maar Kristel VAN BALLAER (°1972) zorgt sinds 13 mei 2021 methaar bijzonder uitgebalanceerde tentoonstelling 'FRAGMENTS OF TIME' voor een nieuwe start.
Dat nog steeds een aantal restricties voor bezoek gelden, nemen we er graag bij. Contacteer de galerie (zie gegevens onderaan) of ga zondag 23 mei (13 - 17 uur) langs voor een 'open galerie' in het bijzijn van de kunstenaar.
Kristel Van Ballaer
Green Mutilation, 2021
oil paint on wood
23 x 25 x 3,7 cm
2 segmenten
Ook voor de kunstenaar zelf bood de periode van isolatie minder kansen tot rechtstreekse presentatie van haar werk, maar des te meer tot reflectie en intense arbeid.
Voor de huidige tentoonstelling heeft ze werken van de voorbije 6 jaar samengebracht als evenveel 'Fragments of time'. Elk werk, hoe groot of hoe klein ook, vertegenwoordigt een eigen identiteit, een ontstaansgeschiedenis, maar zoekt ook contact met andere werken in de collectie. De ruimte bij galerie van caelenberg biedt zowel witte neutraliteit als warme huiselijkheid.
Haar werk laat zich in eerste instantie vangen door een blik vanop afstand. Als bezoeker overschouw je de 'schilderijen' en 'objecten' in hun aanvankelijk schijnbaar eenvoudige gedaante: rond, rechthoekig, driedimensionaal, klein, groot, open, gesloten,...
Wit, zwart, groen en oker bepalen het kleurenpatroon. Scherp afgelijnd contrast is de norm. Hier zie je geen uitbundige kleurenexplosies, maar stuk voor stuk sobere, minimale werken.
Allemaal vragen ze om een stap naderbij voor een intense visuele kennismaking. Dan pas laten ze hun ware gelaat zien: een gave, matte of glanzende huid; een contrasterend oppervlak met penseelstreken naast effen geschilderde vlakken; abstracte sculpturen die intrigeren door hun kleurvlakken en onverwachte vormelijke tegenstrijdigheden; ...
Het ene wit is het andere niet, net zomin als dat voor zwart het geval is. Onderlagen en structuur bepalen mee het eindresultaat.
Kristel Van Ballaer
Curved Box, 2019
Oil and acrylic on wood
Ø51,5 x 34,5 cm
Kristel Van Ballaer werd opgeleid in de schilderkunst en is ook docent in die discipline. Ze is dus best vertrouwd met de traditionele schilderkunst op doek. Voor haar eigen artistiek onderzoek werkte ze aanvankelijk ook met canvas, maar al snel gebruikte ze hout als achtergrond.
Ze pint zich allang niet meer vast op het schilderen 'an sich', maar creëert vormen die zowel putten uit sculpturale als architecturale beeldtaal. Toch blijft de oppervlaktebehandeling een belangrijk gegeven.
Voor mij zijn de sculpturale objecten in hun 'gemengde' vormen bijzonder intrigerend. Ze beperken zich niet tot hun basisvormen, maar bevatten telkens weer één of meer elementen (zie bvb. de Curved Box hierboven) waarmee ze het gewone overstijgen. Ze lijken (met dank aan hun maker) te willen ontsnappen aan de alledaagsheid. Het zijn abstracte objecten met een ziel die voor iedere toeschouwer misschien tot andere interpretaties zal leiden.
Wat me in deze en andere werken exra intrigeert, is het ambachtelijke karakter waarmee Kristel Van Ballaer zich schaart in de traditie van haar grootvader die timmerman was.
Constructie en afwerking moeten dan ook perfect in balans zijn.
In datzelfe verband wil ik ook de 'GREEN works' vernoemen, waarmee ze verwijst naar de groene verpakkingen van luciferdoosjes die haar grootouders als volleerde hamsteraars van de naoorlogse generatie verzameld hadden. Let hier op een werk als 'Green Structure' (2020) (zie foto onderaan).
Kristel Van Ballaer
'Carved Cell', 2021
oil and acrylic on wood
Ø 11 x 1,2 cm
Bastion Study, 2016/2019
oil and acrylic on wood
Ø 20 x 1,8 cm
Groen dook reeds eerder op in haar werk, maar ook in het zeer recente 'Green Mutilation( (2021), dat deel uitmaakt van een nieuw artistiek onderzoeksproject. Dat werk sierde overigens de uitnodiging van deze tentoonstelling (zie foto bovenaan).
'Mutilation' of 'verminking' wijst hier op de eeuwige strijd tussen perfectie en imperfectie.
Die strijd dirigeert het leven van alle mensen en van kunstenaars in het bijzonder.
Dag na dag proberen we het leven aangenamer, beter te maken en toch blijft de wereld meestal een poel van miserie.
Kunstenaars streven telkens weer naar de creatie van het ultieme kunstwerk, al stuiten ook zij dikwijls op hun limieten.
Toch gaan we met zijn allen onverminderd verder, in de hoop ooit de ultieme perfectie te bereiken.
Ook in het werk van Kristel Van Ballaer ligt de paradox tussen perfectie en imperfectie besloten.
Welkom in haar gevoelig minimalisme, afgewogen, uitgebalanceerd, wiskundig, vakkundig, nostalgisch, ambachtelijk,... maar ook met respect voor imperfectie.
Na deze inleiding kunt u zelf op stap.
Er valt nog veel meer te ontdekken.
Kristel Van Ballaer
Ampule black and white I, 2020
oil paint and pencil on wood
22 x 11 x 2,2 cm
Toevallig begon ik enkele dagen vóór deze tentoonstelling een boek uit mijn bibliotheek te herlezen: 'Zelf God worden' (2003) van Hans Den Hartog Jager, een roman over de zoektocht naar het perfecte kunstwerk. Het resultaat van die zoektocht laat ik u in het boek graag zelf ontdekken.
Naast het verhaal citeer ik even uit de verwijzing vooraan in het boek. Uit de 'Paragone' (ca. 1510) van Leonardo da Vinci citeert de schrijver o.a. het volgende:
"Wanneer de kunstenaar iets wil zien wat hij mooi vindt, dan ligt het in zijn macht dat zelf te maken... dan vormt zich dat eerst in zijn gedachten, en dan in zijn handen. En die zijn van zulk een uitmuntendheid dat ze in korte tijd een perfecte harmonie kunnen creëren, net zoals de natuur dat kan."
Geen opmerkingen:
Een reactie posten