Wie dezer dagen bij Galerie De Ziener binnenstapt, wordt meteen geconfronteerd met de (op het eerste gezicht) eenvoudige, geometrische, quasi monochrome wereld van
Etienne Van Doorslaer (°1925).
Meteen krijg je een perfect idee van de opbouw van zijn schilderijen. Met houtskool creëert hij allereerst een (handmatig) geometrisch net van rechte (en soms gebogen) lijnen die elkaar kruisen, waardoor een groot aantal kleine vlakken ontstaan, die hij nadien met tinten van witte olieverf geduldig 'inschildert'. De houtskoollijnen blijven over het algemeen zichtbaar. Maar soms schildert hij ze ook verder weg zoals in de twee werken tegenover de trap. Daar is het wit van de dialogerende vlakken subtiel aangevuld met kleurtinten in wat een glacis-techniek zou kunnen zijn.
In de jaren '40 van de vorige eeuw waren Etienne Van Doorslaer en Dan Van Severen (1927-2009) studiegenoten in Sint-Lucas te Gent. Hun beider werk is tegelijk 'basic' en spiritueel geladen. Dat Etienne Van Doorslaer als Pater Maur deel uitmaakt van een kloostergemeenschap zorgt uiteraard voor een extra dimensie.
Zijn werk is zoekend en ordenend leven, filosofie, Zen, gebed,... maar ook pure schilderkunst in de vorm van een poëtische geometrie.
In het tuinpaviljoen hangt een uitgepuurde combinatie van grote en kleine werken, waarin kruisend horizontaal en vertikaal als uitgangspunt dienen. Let echter ook op het grote doek met de symmetrische horizontalen, die zich opsplitsen rond centrale ronde vormen. Zijn het zich ontplooiende gedachten die ingekapseld worden of obstakels die hij wil ontwijken? Het lijkt wel een schilderkunstige weergave van een Japanse tuin met zand en keien.
De subtiliteit van het werk en de architecturale-natuurlijke omgeving hebben elkaar hier perfect gevonden.
Nu U toch in Galerie De Ziener bent, kunt U ook even een kijkje nemen in de permanente collectie op de bovenverdieping. U vindt er een wisselende collectie met werk van o.a. Raphael Buedts, Maurice Wyckaert, Jo De Smedt, Ignace De Vos, e.a.
In de jaren '40 van de vorige eeuw waren Etienne Van Doorslaer en Dan Van Severen (1927-2009) studiegenoten in Sint-Lucas te Gent. Hun beider werk is tegelijk 'basic' en spiritueel geladen. Dat Etienne Van Doorslaer als Pater Maur deel uitmaakt van een kloostergemeenschap zorgt uiteraard voor een extra dimensie.
Zijn werk is zoekend en ordenend leven, filosofie, Zen, gebed,... maar ook pure schilderkunst in de vorm van een poëtische geometrie.
In het tuinpaviljoen hangt een uitgepuurde combinatie van grote en kleine werken, waarin kruisend horizontaal en vertikaal als uitgangspunt dienen. Let echter ook op het grote doek met de symmetrische horizontalen, die zich opsplitsen rond centrale ronde vormen. Zijn het zich ontplooiende gedachten die ingekapseld worden of obstakels die hij wil ontwijken? Het lijkt wel een schilderkunstige weergave van een Japanse tuin met zand en keien.
De subtiliteit van het werk en de architecturale-natuurlijke omgeving hebben elkaar hier perfect gevonden.
bij Galerie De Ziener
Stationsstraat 55
1730 ASSE
vr-za-zo: 15 - 18 uur
Nu U toch in Galerie De Ziener bent, kunt U ook even een kijkje nemen in de permanente collectie op de bovenverdieping. U vindt er een wisselende collectie met werk van o.a. Raphael Buedts, Maurice Wyckaert, Jo De Smedt, Ignace De Vos, e.a.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten