Wie sinds vorige zondag bij Galerie De Ziener binnenkomt, wordt direct met het artistieke gezicht, maar ook met de onafwendbare realiteit van de dood geconfronteerd. Meteen voor ons verschijnt het schilderij van Paul MOREZ met een doodshoofd op een ronde schaal bovenop een vierkante sokkel. Ik durf dit werk, zeker in deze opstelling, beschouwen als een hommage aan Marc MAET, met het schilderij 'Die Träne halb' (1994) links bij de deur en de reeks fotoprints 'We are not afraid' (1994) van Patrick MERCKAERT aan de overkant.
(c) Patrick Merckaert & Galerie De Ziener
Marc MAET stapte in 2000 zelf uit het leven en Patrick MERCKAERT werd begin dit jaar veel te vroeg door ziekte geveld.
Met 'Portret' (2011), een onherkenbaar gemaakte fotoprint op porcelein, lijkt Jo DE SMEDT hulde te brengen aan de 'onbekende kunstenaar'.
Dit is echter geen tentoonstelling van kommer en kwel. Hier is ruimte voor experimenteel vakmanschap over de artistieke generaties heen, van prille dertigers tot ver gevorderde tachtigers, met aandacht voor schilders, tekenaars, beeldhouwers, conceptuelen,...
(c) Frank Van Hiel & Galerie De Ziener
Frank VAN HIEL (°1980) is de jongste in het gezelschap. Julien COULOMMIER (°1922) is de ouderdomsdeken. Daartussen ligt een hele kunstgeschiedenis, uiteraard in een regie van galeriehouder Jan De Smedt.
Een groep is een verzameling individuen, met elk hun eigen uitgangspunten, achtergronden, kwaliteiten, accenten,...
Verscheidenheid is dan ook inherent, zeker wanneer het over kunst gaat. Toch komen in de verschillende oeuvres gelijklopende tendensen aan bod.
Compositie met foto van Julien Coulommier
(c) artspotter
Fotograaf van het eerste uur Julien COULOMMIER is één van de vaste waarden. Zijn 'Interne Bespiegeling' uit 1954 is een geometrische studie van licht en donker.
Die geometrische benadering in drie dimensies en met een gelijklopend licht- en schaduwspel vind je ook klaar en duidelijk bij Paul MOREZ.
Frank VAN HIEL heeft resoluut gekozen voor een geometrische abstractie en weet die met minimale, uitgepuurde lijnen en vlakken binnen beperkte formaten tot grootse tweedimensionale ruimtes uit te bouwen.
Dan is er ook nog de minimaal-geometrische monochromie van Etienne VAN DOORSLAER (°1925) met een recent 'wit op wit' schilderij.
(c) Jean-Georges Massart & Galerie De Ziener
Een zelfde minimalisme vinden we bij de drie beeldhouwers: de geometrische en/of repetitief opgebouwde sculpturen van Norman DILWORTH, de aan vergetatieve elementen ontleende bronzen sculpturen van Sjoerd BUISMAN en de met puur natuurlijke materialen (teenwilg - bamboe - vlier) gemaakte, 'vederlichte' sculpturen van Jean-Georges MASSART.
*
Stefaan VERMUYTEN is wellicht de meest lyrische schilder in het hele gezelschap. Eerder dit jaar was hij hier met zijn speels-intimistische panelen te gast voor een solotentoonstelling.
Laat U ook 'beetnemen' door de 'bedrieglijk' speelse tekeningen van Jo DE SMEDT.
Francis Denys verduidelijkt het concept 'Een hoek af'
(c) foto: artspotter
Francis DENYS is een artistieke wandelaar en een intellectuele 'super-bricoleur' die telkens weer de meest onverwachte objecten te voorschijn tovert.
Met zijn 'Pfouh' (2011) op de verdieping, een poef in leder... palmt hij (mede door het gebruik van wierook) de ruimte in.
In het tuinpaviljoen presenteert hij in de bovenhoek van de tuindeur zijn vlaggenconcept 'Een hoek af'. Een map met vijf schilderijen (lak op zijdepapier) ligt boven ter inzage: een kunstaanbod voor avontuurlijke EN conservatieve verzamelaars.
EEN GROEP
tot 29 mei 2011
in Galerie De Ziener
Stationsstraat 55
1730 ASSE
vrijdag - zaterdag - zondag: 15 tot 18 uur
Geen opmerkingen:
Een reactie posten