De Gentse binnenstad is sinds 30 juni 2012 een galerie voor actuele kunst rijker. In de Kraanlei 55, met het Patershol in de achtertuin en de Leie voor de deur, heet Cecilia Jaime U welkom in de galerie die haar naam draagt.
Cecilia Jaime is een ondernemende, levenslustige dame. Van oorsprong Arentijnse, werd ze in haar thuisland master in de schilderkunst voor ze in 1989 in haar nieuwe thuisbasis Gent arriveerde.
Cecilia Jaime Gallery, Kraanlei 55, Gent
'WE ARE HERE' staat op het grote raam. Dat is meteen de titel van de eerste tentoonstelling, maar ook een verwijzing naar de talloze keren dat Cecilia mensen moest uitleggen waar ze precies woont.
In de schitterende, strakke nieuwbouw huist nu de galerie: een kleine, maar perfecte white cube met toch ook ruimte voor verrassende ontdekkingen.
Het uitzicht op de openingstentoonstelling vanaf de straat is al een prettige verrassing op zich door de uitgekiende opstelling.
Depoorter & Rabaut, I.L.M. 12, 2011, hout/tapijt/gips, 126 x 56,5x16 cm
Vooraan, vlak bij het raam staan de 'vloersculpturen' van het duo Frank DE POORTER-Lore RABAUT als streng geregisseerde, architecturale, sculpturale installaties, waarbij inhoud, onderzoek van de publieke omgeving en ambachtelijke 'omkadering' (ook letterlijk) voor een perfecte eenheid zorgen (mogelijk gemaakt door hun gebundelde achtergrond in architectuur, Vrije Beeldende Kunst, Scenografie - Lore Rabaut - naast grafiek en 'sculpturale meubelkunst' - Frank Depoorter)
Cecilia Jaime, The Kiss, 45x60x30 cm
Links kijkt een knalrood borstbeeld ('The Kiss') van een meisje (de dochter van Cecilia JAIME stond model) schuin naar achter, met uitzicht op een ander werk van Cecilia ('Untitled Filles'), dat ons bijzonder aangenaam kon verrassen in de tentoonstelling 'De Connectie, 10 jaar Nucleo' in december 2011.
Het hoekje links van het rode meisje wordt ingenomen door het rode 'signaal' van Peter VAN EYCK, uiteraard geen onbekende voor de lezers van 'Waterschoenen'.
Peter Van Eyck, Nero Provocato, autokleur op gegolfd papier, acryl op Arches 250 gr.
Peter VAN EYCK stelt 'de vanzelfsprekendheid van kleuren ter discussie' in drie werken op gegolfd papier, een tafereel dat geplukt lijkt uit een gigantisch gordijn dat hij eerder maakte.
Van Eyck heeft ook een intense band met Argentinië via de artistieke vereniging 'Fundacion Patagonista'. Waterschoenen bracht uitvoerig verslag uit van hun tentoonstelling in de Blakmeershoeve.
De verrassende geperforeerde prentkaarten van Van Eyck hebben een plaatsje gekregen in de gang naast de galerie, samen met de zalige reeks in gemengde techniek van zeefdruk, potlood en tape door Saar DE BUYSERE. Deze techniek past ze overigens ook toe in de serie op basis van de prentkaart van een berglandschap, waarin het vrouwelijke personage op een 'afwezige' manier in het 'decor' geïntegreerd wordt.
In de wereld rondlopen lijkt in de beeldvorming van Saar De Buysere geen evidente bezigheid.
Saar De Buysere, Meisje met haarstuk (links), zeefdruk/potlood/tape op papier, 1/1
In het kleine achterkamertje is ook ruimte voor een bijzondere kijk op aparte juwelen.
Ontdek hier onder andere het werk van Ann HEERS en Hector BOETTO.
Wie het allemaal wat langer wil bekijken en bovendien Gent wil bezoeken, kan terecht in de 'Suite Patagonia' van de B&B 'Puerto Patershol' boven de galerie.
De openingstentoonstelling loopt tot 12 augustus 2012
in Cecilia Jaime Gallery
Kraanlei 55
9000 GENT
woensdag tot zaterdag: 13 - 18 uur
Tijdens de GENTSE FEESTEN (14 - 23 juli 2012) is de galerie elke dag open van het middaguur tot 's avonds.
OP 22 JULI GAAT IN DE GALERIE TWEEMAAL (om 11 uur en om 15 uur) EEN CONCERT (30') DOOR (viool en gitaar) met muziek van Paganini en Astor Piazzolla.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten