Zoeken in deze blog

woensdag 6 februari 2013

Tina Gillen met 'Second Sight' bij Crown Gallery (Brussel)



Tina GILLEN (°1972) 'vertaalt' beelden uit haar fotografisch archief in een geheel eigen schilderkunstige taal.

Waar fotografie het beeld per definitie stil zet, zorgt Tina Gillen voor extra verstilling die echter tegelijk een zekere spanning creëert. Ze plukt haar onderwerpen uit hun bestaande realiteit en fixeert ze in een nieuwe, uitgepuurde verschijningsvorm.
De tentoonstelling heet dan ook niet voor niets 'SECOND SIGHT'. Die omschrijving geldt natuurlijk niet alleen voor de kunstenares, maar ook voor de perceptie van de toeschouwer, al is dat vanuit een tegengestelde invalshoek.
 
 
Tina Gillen, 'Instant', 2013, acrylic on canvas, 160 x 120 cm (l)
Tina Gillen, 'Sun Wave', 2013, acrylic on canvas, 150 x 210 cm (r) detail
Courtesy Crown Gallery 
 
Als toeschouwer zoek ik aanvankelijk mijn weg in de pluriforme thematiek en vormgeving van de gepresenteerde schilderijen. Terwijl ze voor de kunstenares het einde van een lang denk- en arbeidsproces vormen, zijn ze voor ons als toeschouwer onvermijdelijk een beginpunt. Wat Tina Gillen als haar 'second sight' presenteert, is voor ons dus 'first sight'. We kunnen wel proberen de oorspronkelijke beelden te situeren door te putten uit ons eigen picturaal of fotografisch geheugen, maar haar archief blijft voor ons ontoegankelijk.
 
Het koele kleurgebruik van het huis in het schilderij 'Instant' (zie foto hierboven) zet me meteen op de grens tussen vervreemding en thuisgevoel. Intimiteit en afstandelijkheid proberen elkaar in evenwicht te houden. Een zeker Hopper-gevoel dringt zich op, maar ook Hitchcock loert om de hoek. De drang om achter de gevel te gaan kijken is aanwezig. Het 'zwarte gat' van de deuren lonkt tegelijk uitnodigend en angstaanjagend. 
 
 

 Tina Gillen, 'Slow Motion', 2013, acrylic on canvas, 100 x 140 cm
Courtesy Crown Gallery
 
Ook in 'Slow Motion' is die dualiteit duidelijk aanwezig. Vinden de figuren rust en steun bij elkaar of staan ze op het punt het contact te verliezen? En wat is er daarbuiten in die ijle omgeving te vinden?
 
Tina Gillen laat zich niet zomaar vastpinnen. In haar schilderproces is er, binnen de geplande compositie, ruimte voor verschillende benaderingen. Scherpe aflijningen en strakke vlakken dialogeren met vage detailleringen. Architecturale structuren, abstracte elementen, ongedefinëerde of ontastbare omgevingen, florale of rechte lijnconstructies krijgen een forum in haar beeldende gesprekken.  
Ze pendelt op het snijvlak van tijd en ruimte met titels als 'Instant', 'Slow Motion', 'Time Travel', 'Time Slip' of Backyard'.
 
 
Tina Gillen
 
'Second Sight'
 
tot 2 maart 2013
in
CROWN GALLERY
Nieuwe Graanmarkt 13
1000 BRUSSEL
 
donderdag, vrijdag, zaterdag: 14 - 18 uur
 
 
 


Geen opmerkingen: