Zoeken in deze blog

vrijdag 2 oktober 2015

Dirk Verhaegen, Greet Billet en John Van Oers in Galerie EL (Welle)



Eric De Smet van Galerie EL heeft eens te meer gebouwd aan een tentoonstelling volgens de principes van een Intelligent Constructief Minimalisme: strakke belijning, geen werk te veel of te weinig en uitgekiende relaties tussen de gepresenteerde werken.

De keuze voor bepaalde kunstenaars is natuurlijk de eerste, onafwendbare stap in dat proces.

Ook in oktober 2014 vroegen we ons bij de tentoonstelling 'A. Van Campenhout & Carina Diepens' af: "Hoe maak je een rijke tentoonstelling met slechts vier tekeningen en evenveel 'sculpturen' ?"

De benedenzaal is het terrein van Dirk VERHAEGEN en Greet BILLET. De zolder is het speelveld van John VAN OERS.



Dirk Verhaegen, 'gravitationele wandinstallatie: ups & downs',
karton ('Cresent - smooth black, white core'), spelden, perforaties
180 x 197,5 cm, 2015
(met weerspiegeling in 'RGB + 3 mirrors' van Greet Billet)


Het werk van Dirk VERHAEGEN ontstaat op basis van wiskundige principes of schema's. Het is een geometrisch (de-)constructivisme dat de uitersten opzoekt en uitpuurt. Precisie in uitwerking en afwerking zijn van het allergrootste belang, temeer daar elk mogelijk foutje in dergelijk werk ongenadig afgestraft zou worden. Dit werk verdraagt enkel PERFECTIE !

In januari van dit jaar was Dirk Verhaegen hier ook te gast, al was dat toen met vroege werken uit de jaren '80. Nu concentreert hij zich vooral op actuele realisaties zoals de 'Gravitationele wandinstallatie: Ups & Downs' (2015) of 'Vijfde van acht - kleur' (2015).

De mathematische benadering heeft bij Verhaegen ook een poëtische ondertoon. Op zijn blog (dirkverhaegenart.blogspot.be) presenteert hij zichzelf onder de noemer: geometrisch, systematisch, poëtisch. En hij voegt de daad bij het woord met zijn gedicht...

Denkend aan Wislawa Szymborska

En zouden rechte lijnen rechte lijnen zijn?
Het kunnen toch krommen zijn,
Oneindig licht gebogen,
...

Dirk Verhaegen, 2015


Greet Billet, RGB  &  RGB + 3 mirrors  &  RGB scan 
+ Mirror scan, 2015


Net als Dirk Verhaegen staat Greet BILLET niet voor het eerst in galerie EL. Precies zoals haar collega zorgt ze voor een strakke presentatie en zelfs nog meer voor een wetenschappelijke laboratoriumopstelling. Tegelijk wijst ze op de discrepantie tussen het getoonde en wat we als toeschouwer (menen te) zien. Ze onderzoekt de kern van de beeldende elementen. Met dit fundamenteel onderzoek is ze al heel lang bezig.

Centraal in de galerie fungeren twee 'blokken' als presentatietafels voor 'RGB', op de ene een combinatie van 3 plexiplaten op elkaar (Rood, Groen en Blauw die samen voor Zwart zorgen) en op de andere 3 spiegels boven elkaar. Vlakbij hangen de 'scans' van deze oppervlakken.

Prettig 'neveneffect'... de spiegels gaan het gesprek aan met het plafond en de werken op de muren rondom.


John Van Oers, Multiple van gesoldeerde ijzerdraad: 
'House on table', 1/7


Toen John VAN OERS tijdens 'Van Stof tot Asse 2014' een grote zaal bijna vol bouwde met zijn 'sculpturale architectuur' was ik nogal overrompeld. Het leek wel een doolhof. Maar dankzij één klein object boven de radiator vlakbij de deur werd ik over de streep getrokken om tot verdere exploratie over te gaan.

Wanneer ik op de zolder van Galerie EL kom, word ik getroffen door de relatieve eenvoud van de installatie. Ik voel me meteen op mijn gemak. Toch is er ook hier dat kleine object 'House on table', een multiple van gesoldeerde ijzerdraad, dat in al zijn perfecte eenvoud mijn zintuigen op scherp zet.

Letterlijk op een hoger niveau dan de artistiek-wetenschappelijke presentatie in de benedenzaal integreert John Van Oers zijn poëtische sculpturen in perfecte samenspraak met de architecturale waarden van deze zolderruimte. Horizontaliteit, verticaliteit en tussenruimte krijgen elke een eigen invulling.


Tot 11 oktober 2015

bij

Galerie EL
Drieselken 40
9493 WELLE

vrijdag, zaterdag, zondag: 15 - 18 uur



Art Spotter voor WATERSCHOENEN

Geen opmerkingen: