Met Peter VAN EYCK (°1956, Leuven) lieten we U in Waterschoenen reeds eerder kennismaken naar aanleiding van een tentoonstelling bij Galerie c. de vos in november - december 2008. In mei 2010 ontmoetten we hem ook nog met enkele schitterende werken in de tentoonstelling van 'La Fundación Patagonista' in de Blakmeershoeve te Affligem.
In de marge van de 'Fundación Patagonista' (zie links) manifesteert hij zich ook als muzikant in het 'Ukulologisch Museum', waarin hij met zijn artistieke compagnon Luk Tegenbos zorgt voor visueel-muzikale acts in een muzikale en humoristische reis door de volstrekt unieke ukelele-collectie. U moet ze vast eens zien en horen optreden...
(c) Peter Van Eyck
Zin voor humor is overigens ook een gegeven dat hij af en toe in zijn beeldend werk laat opduiken. Toch betekent dat geenszins dat hij zijn activiteiten als beeldend kunstenaar niet ernstig neemt.
Als muzikant is hij een begenadigd autodidact. Als beeldend kunstenaar kan hij teruggrijpen naar een gedegen opleiding in de schilderkunst (Sint-Lucas). Als docent in de Stedelijke Academie voor Beeldende Kunsten in Leuven houdt hij voeling met de jongere generaties. Zelf bezit hij een absoluut frisse kijk op het beeldend kunstgebeuren.
In zijn werk onderzoekt hij "hoe de verstedelijkte mens zich een weg baant door zijn bestaan". Gekoppeld aan zijn liefde voor vorm, kleur, materialen en techniek levert dat een bijzonder oeuvre op.
(c) Peter Van Eyck
In de tentoonstelling 'Yerrow Green' is kleur de bepalende factor.
'Yerrow Green' staat voor de geelgroene kleur waarin de Japanse Toyota's van 1982 tot 1986 gespoten werden. En zo staan we midden in de wereld van auto's en autolakken die voor Peter Van Eyck een blijvende fascinatie inhoudt.
Autolakken worden steeds benoemd met (poëtische) namen. Wat dacht U van 'Passion Red' of 'Red Kiss' ?
Afgelopen zomer sjabloneerde Peter Van Eyck een lange wand in het Museum M in Leuven met een hele reeks van deze benamingen. Bij galerie c. de vos herhaalt hij deze actie, rekening houdend met de ruimte, in light-versie in het achterzaaltje: ELUSIVE COLORS (ongrijpbare kleuren).
Peter Van Eyck (c) foto: Artspotter
In het kleine tussenzaaltje bij de trap gebruikt hij diezelfde techniek voor een speelse verwijzing naar de hedendaagse communicatiemiddelen: 'HIER WIFI'.
In de voorkamer ontvangt hij ons met een tegelijk speels maar toch streng minutieus uitgevoerd samenspel van kleur, vorm en taal. In zijn sjabloontechniek staat 'Yerrow Green' goed zichtbaar vanaf de straatkant.
Zijn prachtig geel gelakt 'Omgekeerd perspectief manneke' refereert hier aan straatbeschildering in functie van het wegverkeer. Zijn visbokaal 'Goudvis' in een toepasselijk oranje zorgt voor een schitterende dialoog met de andere werken.
Let toch telkens weer op de perfecte uitvoering van de toegepaste technieken.
(c) Peter Van Eyck
Door kleur en taal te koppelen wil hij de kleuren bevattelijker maken, maar tegelijk speelt hij in zijn sjablonen van kleurnamen een spel met de toeschouwer door varianten van zwart in kleur weer te geven en omgekeerd.
De tuinkamer is het terrein van een dialoog tussen de namen van autolakken en bekende werken uit de kunstgeschiedenis. De kunstenaar toont hier (met zin voor een perfecte presentatie) geperforeerde postkaarten met zijn favoriete werken van Rik Wouters, Yves Klein, Rogier Van der Weyden (Museum M opende niet voor niets met deze kunstenaar), Egon Schiele en Auguste Rodin.
Een grondige vergelijkende kleurenstudie tussen de werken en de 'Colormap' van fabrikant Sikkens leidde tot het invoeren van de overeenstemmende kleurnamen in de perforaties. Dat gebeurde "met het blote oog, m.a.w. met een aan de wetenschappelijke exactheid grenzende precisie, incluis een zekere tolerantie", aldus de kunstenaar. Noteer de relativerende ondertoon...
(c) Peter Van Eyck
In de kleine ruimte bij de trap toont hij op dezelfde wijze ook nog een sleutelwerk uit de kunstgeschiedenis: 'Ceci n'est pas une pipe' of 'La trahison des images' van René Magritte.
*
What you see is (not always) what you get, ook in de artistieke wereld van Peter Van Eyck.
Achter de steeds uitgepuurde uitvoering schuilen soms inhoudelijke angeltjes of grapjes. Maar dat maakt het werk natuurlijk dubbel interessant !
*
Na de recente tentoonstelling van Michel Leonardi is dit alweer een niet te missen voltreffer bij galerie c. de vos.
(c) Peter Van Eyck
De tentoonstelling loopt tot 7 november 2010
Galerie c. de vos
Oude Gentbaan 295-297
9300 AALST
vrijdag - zaterdag: 14 - 18 uur
zondag: 10.30 - 13.30 uur
Geen opmerkingen:
Een reactie posten