Zoeken in deze blog

vrijdag 15 oktober 2010

'A touch of nonchalance', een groepstentoonstelling in de Aalsterse Belfortzaal

Als een tentoonstelling slechts één weekend duurt, moet je er tijdig bijzijn. Dus ging ik gisteren de kunstenaars opzoeken terwijl ze nog volop aan de installatie van hun groepstentoonstelling bezig waren. En misschien is dat wel net zo interessant als kunstenaars in hun atelier bezoeken. Onvermijdelijk moeten ter plekke nog keuzes gemaakt worden, want de beschikbare ruimte blijkt toch telkens weer te beperkt voor alle voorziene werken, waardoor de kunstenaars verplicht worden het meest essentiële naar voor te schuiven.

 (c) Kobe De Peuter

Onze wandeling door de tentoonstelling starten we bij Kobe DE PEUTER (°1979) die zowel in schilderkunst, fotografie als film actief is. Hier concentreert hij zich op zijn schilderkunst. Zijn schilderijen ervaar ik als een 'gevoelige' revival van het fotografisch realisme uit de jaren '70 van de twintigste eeuw, met 'architecturale' (soms inzoomend op details) onderwerpen. Ze refereren ook aan het werk van David Hockney, maar zijn in hun onvoorstelbaar technische perfectie telkens onmiskenbaar 'Kobe De Peuter'.

 (c) KoenPattyn

Dan ontmoeten we Koen PATTYN die zich als schilder op mensen concentreert. Voor deze tentoonstelling portretteerde hij op vrije wijze heel wat vrienden, wat resulteert in een grote reeks schilderijtjes. Die vrienden nodigde hij uit om hun portret (gratis) te komen afhalen.
Let ook op het grote schilderij met de twee kinderen: een knappe, gedurfde kleur- en vormcompositie.

 (c) Luke Warm

Luke WARM (pseudoniem van Robert Hennessy °1947) toont hier een vitrinekast met enkele digitale prints op doek uit de reeks 'Doggies'. Even verderop toont hij zich als videokunstenaar. Zowel in zijn prints als zijn videowerk gebruikt hij een collagetechniek waarin hij honden (verkleed als peuters) en peuters (vermomd als 'lieve' dieren) opvoert. Dat het allemaal minder onschuldig is dan het lijkt, blijkt zeker in de teksten op zijn videowerk 'Crech days gone'.

 (c) Steven Coppens

Met Steven COPPENS (°1974) en Stéphanie YOSHIWARA (°1984) staan we voor twee professionele fotografen met een hoogst particuliere benadering van het medium.

Voor Steven COPPENS is het onderwerp van zijn foto's de fotografie zelf. Hij formuleert het als volgt: "Ik onderzoek de mogelijkheden om de geconditioneerde blik op de afgebeelde werkelijkheid te onderzoeken en te manipuleren".
Zijn werk is meestal te situeren op de grens tussen abstractie en figuratie, tussen fotografie en plastische beeldvorming, soms in grijswaarden of lichte kleurtonaliteiten maar ook in schitterende kleurexplosies.

 (c) Stéphanie Yoshiwara

Stéphanie YOSHIWARA maakt in principe foto's van foto's, waardoor de oorspronkelijk gefotografeerde werkelijkheid nog verder van ons verwijderd wordt. Donkere of heel lichte vlekken (ontstaan door flitsen of glans op de oorspronkelijke foto's?) creëren een nieuwe werkelijkheid. De benadering van Yoshiwara brengt ons onvermijdelijk bij de discussie tussen de initiële en geëvolueerde doelstellingen van de fotografie en uiteraard ook bij 'La trahison des images' van René Magritte.

(c) Ricky Oudermans

Tenslotte is er Ricky OUDERMANS met een wand vol kleine werkjes, waarin een geheel eigen grafische techniek (aangevuld met collage) de hoofdrol speelt. Oudermans gebruikt grafiek als een originele techniek en drukt bijgevolg van elk werk slechts één exemplaar. Het werk van Oudermans is in al zijn ogenschijnlijke eenvoud bijzonder verfrissend.

*

Tijdens de vernissage op vrijdagavond presenteert Jurgen DE MOL* live zijn nieuwe CD 'MFHC2'.
Benieuwd!
* Jurgen De Mol is de Leedse kapper/muziekmaker die eerder al uitpakte met 'Music for Haircuts' vol 1 & 2

*
'A touch of nonchalance'
in de Ridderzaal van het Belfort
Grote Markt
9300 AALST

Vernissage vrijdag 15 oktober vanaf 19 uur

Verder open op zaterdag 16 en zondag 17 oktober 2010
van 10 tot 19 uur

Geen opmerkingen: