Vanuit de KunstNU-ruimte waar we u enkele dagen geleden het werk van Florian Auer lieten zien, wacht ons nog één trap naar de eerste verdieping.
We laten de tentoonstelling van Javier Telliez nog even links liggen en openen de (speciaal voor de gelegenheid geïnstalleerde) klapdeuren naar de rechtervleugel.
Daar staan we al meteen voor een volgende verrassing: de naast elkaar liggende kamers zijn één grote zaal geworden.
We zijn in het 'Museum for a Small City' van Richard VENLET (°1964), die als kunstenaar-architect op een minimalistische, maar bijzonder doordachte manier met ruimtes omgaat en daarbij dikwijls werken van andere kunstenaars integreert. Hij was (en is) dus ongetwijfeld de geknipte figuur om dit project te realiseren.
We laten de tentoonstelling van Javier Telliez nog even links liggen en openen de (speciaal voor de gelegenheid geïnstalleerde) klapdeuren naar de rechtervleugel.
Daar staan we al meteen voor een volgende verrassing: de naast elkaar liggende kamers zijn één grote zaal geworden.
We zijn in het 'Museum for a Small City' van Richard VENLET (°1964), die als kunstenaar-architect op een minimalistische, maar bijzonder doordachte manier met ruimtes omgaat en daarbij dikwijls werken van andere kunstenaars integreert. Hij was (en is) dus ongetwijfeld de geknipte figuur om dit project te realiseren.
Marcel Broodthaers, Miroir d'Epoque Regency, 1973
Manfred Pernice, D & A-Punkt, 1997
De titel van de tentoonstelling is ontleend aan het project 'Museum for a Small City', een ontwerp in tekening en collage uit 1942 van de befaamde architect Ludwig Mies dan der Rohe, waarin hij de architectuur tot een minimum herleidt om de tentoongestelde werken een maximale uitstraling te bezorgen.
In zijn eigen project creëert Richard Venlet een ruimte binnen de ruimte, een museum binnen het museum om de collectie van het S.M.A.K. een optimaal, open kader te bieden.
De door hem ontworpen vloer zorgt voor een licht verhoogd, autonoom tentoonstellingspodium, waarin de wanden 'weggedacht' zijn. Het depot van het museum ligt vlakbij en laat de kunstenaar toe snel te putten uit de reserves van de collectie en het archief om zo regelmatig wijzigingen in de opstelling door te voeren.
De grid-structuur van de nieuwe museumvloer in grijs tegeltapijt laat een 'strenge' afweging van de tentoongestelde kunstwerken, objecten, brieven, archiefstukken,... toe. Richard Venlet bespeelt dit veld als een schaker, schuivend met verwachte en onvoorziene pionnen uit de collectie en de archieven van het S.M.A.K.
Museum for a small city - zaalzicht
Links: Franz West, Lemurenkopf 1 & 2, 1991
Richard Venlet zorgt voor continuïteit en vernieuwing in de presentatie. De openheid en de toegankelijkheid van de tentoonstellingsvloer zorgt voor een grote vrijheid en betrokkenheid bij de bezoeker en geeft ook de curator de mogelijkheid om uit de 'hokjes' van de tegelstructuur te breken.
Gedurende de hele tentoonstellingsperiode zal de kunstenaar voor wisselingen zorgen. Elke periode wordt afgesloten met een confrontatie tussen de curator en kunstenaars of andere betrokkenen.
Op zondag 26 januari 2014 zal het project afgesloten worden met een publiek gesprek tussen de artistieke directeurs van het M HKA, Mu.Zee en S.M.A.K., niet toevallig allemaal experten en betrokken partij inzake de problematiek van het 'Museum voor een Kleine Stad'.
Museum for a small city - gridstructuur
Voor de (toevallige) bezoeker wordt de continuïteit verzekerd via de eenvoudige visuele voorstelling op bladen tegen de wand, waarin de opeenvolgende fasen van presentatie perfect te volgen zijn.
Reeds bij ons eerste bezoek werd de opstelling gedomineerd door de sculpturen 'Lemurenkopf' (1+2) van Franz West en de 'Miroir d'Epoque Regency' van Marcel Broothaers, niet toevallig heuse basisstukken uit de collectie van het museum.
In de tweede fase heeft de spiegel zijn centrale plaats behouden en zijn de koppen van West naar de rand van het podium verhuisd.
Benieuwd naar de huidige stand van zaken en de verdere evolutie...?
tot 26 januari 2014
in het
S.M.A.K.
Citadelpark
9000 GENT
dinsdag t.e.m. zondag: 10 tot 18 uur
Gesloten op 25 en 26 december 2013 / 1 en 2 januari 2014
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten