In 2009 noemde WATERSCHOENEN het werk van Werner CUVELIER (°1939, Jabbeke) 'esthetische mathematica'. Ik zou het ook wel 'mathematische poëzie' durven noemen, ontstaan vanuit de behoefte om de werkelijkheid volgens streng gereguleerde principes inzake vorm en kleur te herschrijven en te ordenen. Weliswaar ontstaat een gevoeligheid die het statische en het statistische overstijgt.
Werner Cuvelier, BOEK 'Symmetrie', 48 blz, 2010/2013, handgeschepte
Arches, 300 gr, 38,5 x 30 cm (vooraan) & BOEK 'Veertig' 1990/2013,
48 blz, aquarel/acryl, half gebonden (achteraan)
@ Galerie EL, Welle
Het werk van Werner Cuvelier is het resultaat van vormelijke en kleurrijke redeneringen, waarin voorstudies net zo belangrijk zijn als de definitieve uitwerking. De kunstenaar is niet alleen een 'denker', maar ook een uiterst geduldige en vakbekwame 'doener', die 'gevoelige' penseeltoetsen beetje bij beetje laat uitgroeien tot gigantische doeken of enorme composities van kleine panelen.
Door te werken binnen een streng kader legt de kunstenaar zich uiteraard een aantal beperkingen op. Maar is het niet precies in die 'Beschränkung' dat de Meester zich laat kennen?
Werner Cuvelier, 'Symmetrie' 91 schilderijtjes (150 x 100 mm) met
bijhorende zeefdruk op Arches 200gr : bijsluiter (50 x 70 cm) (detail)
@ Galerie EL, Welle
De artistieke carrière van Werner Cuvelier is intussen al zowat 50 jaar aan de gang. In een eerste fase (1965-1985) ontwikkelde hij een conceptueel en minimaal oeuvre, waarin de systematische benadering van een 'toevallig' onderwerp een belangrijke rol speelde.
Nadien ging hij zijn teken- en schilderkunst uitdiepen tot zijn puurste vorm op basis van mathematische principes zoals de Gulden Snede of de getallenreeks van Fibonacci. Tot vandaag blijft hij zijn uitgepuurde werkwijze trouw.
Galerie EL en galerie De Ziener tonen nu elk een deel van dit sobere, maar indrukwekkende oeuvre.
Zelf begonnen we onze wandeling in Welle, maar het kan natuurlijk net zo goed andersom.
Werner Cuvelier, Voorstudies De Noordzee e.a., 58 blz, gemengde
techniek / Zerkall 250 gr, 33,8 x 26,4 cm, gebonden
@ Galerie De Ziener, Asse
Vanzelfsprekend vraagt precies werk als dit een even uitgekiende accrochage. Ik vermoed dan ook dat Eric De Smet van galerie EL bijzonder blij was toen de ellenlange reeks met schilderijtjes van 'Symmetrie' eindelijk perfect gepresenteerd was. Jan De Smedt zal ongetwijfeld hetzelfde gevoel gehad hebben bij de presentatie van 'Europa' in het tuinpaviljoen van galerie De Ziener.
Bijzonder prettig in de beide galeries is de wisselwerking tussen de 'studies' in boekvorm en de groot(s) uitgevoerde projecten, die in elkaars nabijheid gepresenteerd worden. We bewandelen als het ware mee het parcours van de kunstenaar.
'Symmetrie' in Welle en 'De Noordzee' of 'Europa' in Asse zijn ideale voorbeelden terzake.
Werner Cuvelier, Europa, 26 dubbele paneeltjes, 18 x 48 cm +
cat., acryl / doek, bevolking / oppervlakte + cijfers van 0 tot 9
@ Galerie De Ziener, Asse
Naast het kleurrijke, tweedimensionale werk putten de sculpturale werken, in al hun monochrome eenvoud, hun kracht uit de consequente toepassing van de 'wiskundige' regels die de kunstenaar zichzelf al zolang oplegt.
Dank zij (of - zo u wil - ondanks) die uiterste consequentie ontstaat kunst met een 'ziel'. Koele, afstandelijke uitgangspunten leiden tot een warme, intense beeldvorming.
Mij hoor je alvast niet klagen...
Een absolute aanrader!
WERNER CUVELIER
tot 22 december 2013
in
Galerie EL
Drieselken 40
9473 WELLE
vrijdag, zaterdag, zondag: 14 - 18 uur
&
Galerie De Ziener
Stationsstraat 55
1730 ASSE
vrijdag, zaterdag, zondag: 15 - 18 uur
Op 22 december wordt in Galerie De Ziener tijdens de finissage eveneens de 'Premie Editie 2014' voorgesteld. Steunende leden ontvangen de Premie, een ontwerp van Walter Swennen. Info op de website van De Ziener.
Tot 26 januari 2014 loopt in WIELS (Brussel) nog een overzichtstentoonstelling van Walter Swennen.
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten