Het is al drie jaar geleden dat we u meenamen naar een solotentoonstelling van Annelies DE MEY in Galerie Jan Dhaese (CODEX 2010).
(Ze kwam ook nog aan bod in Waterschoenen met ECHANGE, een project van P.R.E.S.T.I.G.E. en THE SCAPE IN ESCAPE - Netwerk Aalst)
Al is het onderwerp van de tentoongestelde werken totaal verschillend, toch valt meteen op dat ze weer kiest voor haar blijkbaar noodzakelijke mix van licht en duisternis.
Voor een fotografe zijn dat uiteraard elementaire begrippen, maar Annelies De Mey weet ze ook perfect te integreren in de accrochage en de gehele tentoonstellingsopbouw.
Kijk, daar zijn die hangende gloeilampen met hun warme licht weer...
Fotograferen is uiteraard meer dan op een knopje duwen en de werkelijkheid vastleggen. Wanneer de foto ingeblikt is, begint een proces van transformatie en interpretatie, waardoor betekenissen verglijden naar soms totaal tegengestelde werelden.
Welkom in de grot van Plato !
(Ze kwam ook nog aan bod in Waterschoenen met ECHANGE, een project van P.R.E.S.T.I.G.E. en THE SCAPE IN ESCAPE - Netwerk Aalst)
Al is het onderwerp van de tentoongestelde werken totaal verschillend, toch valt meteen op dat ze weer kiest voor haar blijkbaar noodzakelijke mix van licht en duisternis.
Voor een fotografe zijn dat uiteraard elementaire begrippen, maar Annelies De Mey weet ze ook perfect te integreren in de accrochage en de gehele tentoonstellingsopbouw.
Kijk, daar zijn die hangende gloeilampen met hun warme licht weer...
Fotograferen is uiteraard meer dan op een knopje duwen en de werkelijkheid vastleggen. Wanneer de foto ingeblikt is, begint een proces van transformatie en interpretatie, waardoor betekenissen verglijden naar soms totaal tegengestelde werelden.
Welkom in de grot van Plato !
Annelies De Mey, Vogel @ Galerie Jan Dhaese
"Ceci n'est pas un oiseau"
De vogels zijn door Annelies De Mey 'gevangen' in een verlichte 'kooi'. Het lijken getekende vogels. Dit is geen vogel, maar de afbeelding van een vogel.
Toch zijn ze oorspronkelijk fotografisch vastgelegd in hun natuurlijke omgeving. In hun huidige verschijningsvorm is die omgeving weggefilterd en vervangen door mat wit.
Levende vogels worden 'dode', 'opgezette' exemplaren, geabstraheerd tot het begrip 'vogel'.
Transposition is a fact.
Men kan het werk van Annelies De Mey bezwaarlijk vrolijk noemen, maar voor 'vrolijkheid' zijn dan ook tal van andere media en kanalen beschikbaar.
Ze lijkt gefascineerd door gewone dingen, maar evenzeer door onverwachte (soms wat vreemde / wrange) en brengt die dan samen tot een mix waar je niet meteen een lijn kan in trekken, maar misschien is dat wel de essentie.
Annelies De Mey, Medaillons @ Galerie Jan Dhaese
Deze tentoonstelling is 'grafischer' dan ooit. Niet alleen de vogels lijken getekend, maar meer nog de reeks met medaillons die via medische ingrepen uit de slokdarm van kinderen verwijderd zijn of nog duidelijker de foto van de namaak-baarmoeder.
In de achterkamer draait de film op regelmatige tijdstippen onvermoeibaar door. De gewichten gaan op en neer, komen samen, gaan hun eigen weg en ontmoeten elkaar weer. Het leven herhaalt zich keer op keer op het ritme van de tijd.
What you see is what you get en tenzij u er graag meer van maakt, is dat meer dan voldoende.
Maar toch: It's a strange, strange world we live in Master Jack...
Annelies De Mey, video @ Galerie Jan Dhaese
Annelies De Mey
TRANSPOSITION N° 3
tot 22 december 2013
in
Galerie Jan Dhaese
Ajuinlei 15B
9000 GENT
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten