Bij mijn laatste bezoek aan het S.M.A.K. stelde ik eens te meer vast hoe ik in eerste instantie aangetrokken word door die vreemde, atypische museale zaal achteraan op de tussenverdieping: de KunstNU-ruimte.
Ik heb niet meteen een verklaring voor die fascinatie, afgezien van de presentaties die jonge kunstenaars er de afgelopen jaren neergezet hebben.
Met de komst van Florian AUER (°1984) worden de verwachtingen weer flink ingelost.
Vanuit zijn 'genadeloze' benadering van de bankierswereld van de jaren '80 en zijn fascinatie voor de onderkoelde esthetiek die hij ontleent aan de 'corporate culture' of bedrijfscultuur als mix van waarden, overtuigingen, taboes, symbolen, rituelen en mythes, fileert hij op messcherpe wijze de wereld van het casinokapitalisme.
Florian Auer, Casino Noir, 2013 @ S.M.A.K. Gent
De installatie die hij speciaal voor deze ruimte ontwikkelde, komt uiteraard niet uit de lucht vallen, maar is een logisch gevolg van zijn voorgaande installaties en sculpturale realisaties.
De neon kapstok met de 'gestreepte' jas dook als 'From nine to five' al op in zijn recente tentoonstelling in Londen.
Door dat ontwerp in 8 quasi gekloonde versies naast elkaar te hangen, benadrukt hij in grote mate het verlies aan persoonlijke identiteit binnen die 'corporate culture'.
De 'portrettengalerij' is op die manier een anonieme opsomming geworden. Het individu is gedegradeerd tot decorstuk in een 'coole', geënsceneerde omgeving: de bedrieglijk eenvoudige setting met het rode tapijt en de donkere wand.
Ik moet hier toch ook denken aan de installaties waarmee Guillaume Bijl ooit furore maakte en die zo 'bedrieglijk' echt waren in een onverwachte museale omgeving. Bij Florian Auer heerst een 'cosy' en 'stijlvol' decor dat in feite al even 'bedrieglijk' is.
Florian Auer, Casino Noir, 2013 (detail) @ S.M.A.K. Gent
Want, ondanks alle negatieve ervaringen van de afgelopen jaren met ons kapitaalsysteem en economisch bestel blijven de 'bubbels' zich vernieuwen, terwijl de monetaire en economische mechanismen voor ons grotendeels verborgen blijven.
Maar misschien 'willen' we wel bedrogen worden en zijn hebzucht en machtsdrang de ultieme motoren van de samenleving?
Hebt u overigens zopas nog Twitter-aandelen te pakken gekregen?
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat Florian Auer hier ook refereert aan de kunstwereld zelf, waarin 'namen' en 'reputaties' gemaakt, maar ook genadeloos weer afgevoerd kunnen worden om in de anonimiteit te verdwijnen.
Wie MAAKT kunst ?
tot 26 januari 2014
in het S.M.A.K.
Citadelpark
9000 GENT
dinsdag tot en met zondag: 10 - 18 uur
Gesloten op 24 - 25 december 2013
en
01 - 02 januari 2014
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten