Begin maart bracht een 'gunstige wind' ons naar de lokalen in de Gentse Lindenlei, waar ateliers van Nucleo gevestigd zijn. Enkele aanstormende, nog studerende kunstenaars staken er hun hoofd boven het artistieke maaiveld. Spijtig genoeg duurde hun tentoonstelling slechts één weekend.
Onder de titel 'Naïve ... Narrative Aesthetics' creëerden ze met enkele deelnemers een tentoonstelling die de dialoog met de 'wat vergane' ruimtes stevig in de verf zette.
De hoofdtitel van de groep en de tentoonstelling verwijst uiteindelijk niet naar naïviteit als dusdanig (al noemen ze zichzelf 'jonge naïeve' kunstenaars), maar naar het jeugdige voorrecht om een eigen artistieke kijk voor te stellen met (in hun geval) weliswaar een stevige achtergrondkennis van de kunstgeschiedenis.
Met de ondertitel 'Narrative Aesthetics' wijzen ze op de relatie tussen het 'verhaal' van de kunstenaars en de 'esthetische' manier waarop ze dat in beeld brengen.
De hoofdtitel van de groep en de tentoonstelling verwijst uiteindelijk niet naar naïviteit als dusdanig (al noemen ze zichzelf 'jonge naïeve' kunstenaars), maar naar het jeugdige voorrecht om een eigen artistieke kijk voor te stellen met (in hun geval) weliswaar een stevige achtergrondkennis van de kunstgeschiedenis.
Met de ondertitel 'Narrative Aesthetics' wijzen ze op de relatie tussen het 'verhaal' van de kunstenaars en de 'esthetische' manier waarop ze dat in beeld brengen.
Anton Claeys (tekeningen) & de tekenmarathon van Ruth Devriendt
Anton CLAEYS en Evert MARTIN leggen de uitgangspunten van de groep overigens van naaldje tot draadje uit in een tekst 'About' op de website van Naïve.
Daar staan bovendien links naar de kunstenaars.
Ook Elise VANDEN BROECKE en Adrian SCHILLEMANS waren erbij.
Filip MARTIN en Sabine VERMEULEN zorgden namens de vorige generatie voor artistieke ondersteuning.
Tijdens ons bezoek mochten we bovendien kennis maken met Ruth DEVRIENDT, medestudente van Elise Vanden Broecke in de afdeling schilderkunst van Sint-Lucas Gent.
Zij begon hier net aan haar 'tekenmarathon' van 6 uur. Haar opzet was de invloed van de tijd en de ruimte te verbeelden, als een soort bemiddelaar tussen het ontastbare en het beeld. De uitputting, de koude, de concentratie,... dienden de tekeningen te vormen. In deze locatie op de Lindenlei sloten de prikkels perfect aan bij het concept dat ze voor ogen had.
Wij hopen U binnenkort enkele voorbeelden uit haar bundel te kunnen presenteren om haar wisselwerking tussen narrativiteit en esthetische beeldvorming te illustreren.
Elise Vanden Boecke
Deze kennismaking heeft ons alvast benieuwd gemaakt naar verdere initiatieven van de groep.
Evert Martin
© Artspotter voor WATERSCHOENEN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten