Zoeken in deze blog

woensdag 19 juni 2013

Alice De Mont met 'Deviaties' in Cecilia Jaime Gallery (Gent)

 
 Alice DE MONT (°1985) dook voor het eerst in WATERSCHOENEN op tijdens de Open Ateliers van het HISK in 2011. Ze beëindigde er haar eerste jaar.

Ik introduceerde haar als volgt: 'Een witte sculptuur zuigt je naar binnen in het atelier van Alice De Mont. Zij onderzoekt de betekenis van de sokkel inzake bruikbaarheid en evenwicht in haar sculpturen en filmische situatieschetsen'.
De sculptuur in kwestie was haar '12poot', die ook een rol speelt als 'personage' in de gelijknamige film.

Vorig jaar in oktober zocht ze in NETWERK (Aalst) met haar ontdubbelde filmprojectie 'Façade' in close-up de confrontatie met de architectuur van het kunstencentrum, de fabriek op het nabij gelegen eiland Chipka en als personages de 'oude' en de 'jonge' man.

Ik omschreef haar zoektocht toen als volgt: 'Gedetailleerde architecturale waarnemingen in en buiten de tentoonstellingsruimte, muzikale achtergronden of menselijke ontmoetingen proberen een lijn te trekken naar een overkoepelende ervaring van het stadsbeeld'.
 
 
 Alice De Mont, Textielframe met objecten, 2013,
metalen frame, zijde, objecten uit plaaster, 119 x 85 x 109 cm
 
 
Een tentoonstelling is voor Alice De Mont telkens een moment waarin verschillende invalshoeken samenkomen, rekening houdend met de werken zelf, de ruimte en andere omgevingsfactoren. Andere benaderingen brengen ongetwijfeld afwijkende resultaten met zich mee: deviaties of koerswijzigingen.
 
De Mont kiest hier onder andere voor samenwerking met de galeriehoudster-kunstenares in het sculptuurtje 'CAPEMAN', waarvoor zij de 'sokkel' geleverd heeft.
 
Centraal in de voorkamer staat een tafelkader met 'fictief' stadsplan, een combinatie van ruimtelijke strakheid en gedroomde stadswandeling.
 
 Vanaf 22 juni 2013 maakt Alice De Mont met een andere tentoonstelling 'Retroperspectief' haar opwachting in de Parijse galerie DOHYANGLEE.
 
In het kleine achterkamertje toont ze met het schitterende 'Textielframe met objecten' een zalig evenwicht tussen geometrische vormen en een mix van strakke en gevoelige materie: een uitgebalanceerde dialoog !
 
 

Alice De Mont, Tafelkader, 2013,
houten kader, metalen frame, papier, 119 x 85 x 96,5 cm
 
 
Het werk van Alice De Mont balanceert op de grens tussen het conceptuele, het picturale en het sculpturale.
 
Twee etsen (2003) lijken zich, als getuigen van een vroege fase in haar opleiding, een beetje verborgen te houden boven het trapje. 
 
 
Onlangs had ze een uitgebreid gesprek met 'De Witte Raaf' onder de titel : 'Het begin van een kunstenaarschap'. Dit is een verhelderende kennismaking met haar artistieke bronnen en drijfveren. Ze citeert hier enkele namen van docenten-kunstenaars die voor haar van groot belang waren, met als eerste Koen De Decker (die haar de weg toonde in het Imelda-instituut), verder Hans Op de Beeck en Luc Coeckelberghs (Hogeschool Sint-Lukas - Brussel) of Joelle Tuerlinckx (Ecole de Recherche Graphique).
 
 

Cecilia Jaime & Alice De Mont, Capeman met object 0,000301, 2013,
polyurethaan, plaaster, papier, 27 x 19 x 40 cm
 
 
Laat deze kleine, maar pure ontmoeting niet voorbijgaan
 
 
 Alice De Mont
 
'Deviaties'
 
tot 6 juli 2013
in
Cecilia Jaime Gallery
Kraanlei 55
9000 GENT
 
woensdag tot zaterdag: 13 - 18 uur
 
 
 
 
 
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN
 
 
 


Geen opmerkingen: