Ik leerde Katleen DELEU (°1964) exact één jaar geleden kennen tijdens een bezoek aan de tentoonstelling van Wim Nival in 'deKamer'. Zij was het die een kamer van haar woning in het Groot Begijnhof van Sint-Amandsberg beschikbaar stelde.
Komend weekend (28-29-30 juni) volgt overigens een tweede initiatief in 'deKamer' onder de enigmatische titel: e.v.P.411.P
Ik ben benieuwd en hou U op de hoogte.
Zelf genoot ze een heel gedegen en ruime artistieke opleiding, al was ze naar eigen zeggen een laatbloeier. Haar opleiding schilderkunst in de Gentse Academie volgde ze dan ook pas tussen 1992 en 1996. Nadien ging ze zich nog verder bekwamen in Fotokunst en Vrije Grafiek.
Om met al deze vaardigheden toch grotendeels onder de radar van de kunstwereld te blijven, is een prestatie op zich. Behoudens deelname aan enkele groepstentoonstellingen en een paar Prijzen voor Tekenkunst, dateert haar vorige solotentoonstelling van 1999.
Katleen Deleu, Z.T., Tape en olieverf op karton, 2012, 30 x 30 cm
Dat we haar nu in Huize St. Bonaventura mogen ontdekken met 'werk van formaat' is dan ook een absolute opsteker.
Van haar huis in het Begijnhof van Sint-Amandsberg naar deze kleine tentoonstellingsruimte annex woonhuis in het Gentse Sint-Elisabethbegijnhof is evenmin toeval. Je zou het thuiskomen kunnen noemen.
De kleine, witte werken zijn hier als monochrome, rechtlijnige 'iconen' perfect op hun plaats.
Ze fotografisch in beeld brengen is bijzonder moeilijk en doet bovendien ontzettend afbreuk aan hun 'ware gelaat'.
Je moet ze 'in 't echt' zien !
Een doorkijkje in Huize St. Bonaventura
De gebruikte middelen zijn eenvoudig, maar de behandeling o zo secuur. Als drager gebruikt ze kleine houten panelen of linnen op karton (die laatste achteraan verstevigd en opgehoogd met een houten frame zodat ze afstand van de muur kunnen nemen).
Verder maakt ze enkel nog gebruik van uiterst smalle, witte tape en witte olieverf.
Op de houten panelen laten de dunne lagen verf de houtstructuur meespelen in het 'tafereel'. De flinterdunne tape wordt met uiterste precisie in parallelle en/of elkaar snijdende banen aangebracht, terwijl verf en drager met elkaar een spel van contrasterende wittinten opvoeren.
Hier en daar zie je nog eens een efemeer potloodlijntje oplichten.
Katleen Deleu @ Huize St. Bonaventura
Meestal in vierkanten, uitzonderlijk als rechthoek en heel af en toe als paralellogram volgen de kleine pareltjes elkaar op in hun streng geregisseerde, maar o zo gevoelige wereld van witte vlakken en dito strakke lijnen, waarvan er (stoutweg) hier en daar enkele een beetje schuin marcheren.
Je zou hier met enig gemak vergelijkingen met grote namen uit de nationale en internationale kunstgeschiedenis kunnen maken, maar het grootste compliment lijkt me de vaststelling dat ze zo ECHT zijn.
Ze maken me tegelijk blij en stil !
Tot 14 juli 2013
in
Huize St. Bonaventura
Provenierstersstraat 51
9000 GENT
zaterdag: 15 - 19 uur
zondag: 11 - 19 uur
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten