Zoeken in deze blog

zaterdag 1 maart 2014

HEALTH - Something of Value in de Senaat en de Nationale Bank (Brussel)

 
 De tentoonstelling 'HEALTH: something of value' is in feite een 'verjaardagsfeestje' voor een Belgische instelling die ons allen aanbelangt. Gezondheid is dan ook een belangrijk goed en om de gezondheidszorg in goede banen te leiden werd 50 jaar geleden het 'Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering', kortweg het RIZIV in het leven geroepen.

Dat deze verjaardag ook een artistieke terugblik inhoudt, mag wellicht uitzonderlijk genoemd worden. Dat daarbij de focus ligt op zowel de lichamelijke als de geestelijke gezondheid van de mens in de beeldvorming van de gepresenteerde kunstwerken, zal ons niet verbazen.

Voor de samenstelling van deze tentoonstelling deden de initiatiefnemers een beroep op Sven Vanderstichelen, curator en kunstcriticus, tevens verbonden aan het Departement Psychologie van de VUB.
Hij maakte een keuze uit de rijke collecties van de Senaat, zes banken (Nationale Bank, KBC, ING, BNP Paribas Fortis, Belfius, AXA), twee universiteiten (VUB en Universiteit Antwerpen) en het Museum dr. Guislain. Ruim 60 kunstenaars zijn met één of meer werken vertegenwoordigd.

De tentoonstelling is gespreid over twee locaties: de Senaat en de Nationale Bank.
De hoofdmoot van de presentatie bevindt zich duidelijk op die laatste plek, terwijl de werken in de lokalen van de Senaat toch voor zeer waardevolle ontdekkingen en onverwachte invalshoeken zorgen.

Zelf begonnen we ons bezoek in de Senaat. Daarvoor moet u wel eerst een afspraak maken (zie gegevens achteraan dit artikel). Een gids neemt u dan mee op een wandeling door een doolhof van gangen en zalen.
 
 

 Jan Van Imschoot, Les sans-terre, 1996, olie op doek, 76 x 33 cm,
Collectie Belfius Bank
 
De tentoonstelling snijdt een tweeledige thematiek aan.
 Zelf omschrijft de curator deze als volgt:
 
"Zij belicht de mens in relatie tot zichzelf, zijn lijf en lijfelijkheid maar ook de tragedie van het isolement in confrontatie met eenzaamheid en de beklemming van een lichaam belaagd door fysische of mentale aandoeningen en invaliditeit.
Zij verbeeldt ook de noodzaak en het belang van socialisatie. Deze krijgt gestalte via maatschappelijke zorginstituten maar ook via de geborgenheid van het gezin, de familie of een zorgende omgeving."
 

Roger Raveel, Bezinning bij de verschijning in kleuren verzadigd,
1993, olieverf op doek, 209 x 160 x 4 cm,
Collectie KBC Groep
 
 De tentoonstelling bevat uitsluitend werk van Belgische kunstenaars. De rijkdom en verscheidenheid die deze werken bieden is enorm. Allemaal belichten ze een deel of aspect van het menselijk bestaan tussen geboorte en de dood als onvermijdelijk eindpunt.
 
In de Nationale Bank begint de presentatie met onderstaand beeld, een werk van Fred EERDEKENS in zijn onnavolgbare combinatie van licht, projectie, sculptuur en taal. Meteen fungeert de titel van dit werk als ondertitel voor 'HEALTH'.
 

Fred Eeerdekens, Something of Value, 2006,
polystireen, polymeerlijm, burnstrop coating, variabele afmetingen,
Collectie Nationale Bank
 
 
 Eenmaal binnen in de grote, lichtrijke zaal wacht ons een overzichtelijk parcours.
 
Meteen staat we oog in oog met de imperfectie van het menselijk bestaan. Maar ook imperfectie kan best mooi zijn.
De roze sculptuur 'Into the wild (Santa, Davy & Grizzly) van Nadia Naveau heeft als buren onder andere Marthe Wéry met een 'rode bloedlijn' en de wereld van Fred Bervoets.
 
Lees, in het kader van het thema en de organisatie achter deze tentoonstelling, toch even de tekst op het begeleidende plaatje bij het werk van Nadia Naveau:
 
"Eigenlijk is er een contradictie in de gezondheidszorg: de inkomsten worden vergaard via het solidariteitsmechanisme, de uitgaven volgen gedeeltelijk een marktlogica."
 

Peter Weidenbaum, Face, 2000, hout,
siliconen, plaaster, 46 x 198 x 34 cm,
Collectie Vrije Universiteit Brussel 
 
 
 Let tegenover het zwaar belaagde hoofd van Peter Weidenbaum ook op het schitterende schilderijtje van Camille D'Havé: 'Visage de la souffrance' (ca.1952). Francis Bacon is niet ver weg.
Om de hoek hangen de houten, met tekst beplakte krukken 'Aide mémoire' van Yves Velter.
 
Nog meer bekend volk voor Waterschoenen: Gideon Kiefer, Sofie Muller, Stephanie Leblon.
 


Stephanie Leblon, Noise, 2008, olie op doek, 80 x 51 cm
Collectie Vrije Universiteit Brussel
Sofie Muller, Tristan, 2007, gepatineerd brons + onderzoeksbed,
82 x 57 x 195 cm
Collectie Museum Dr. Guislain
 
 
 Maar ook Paul Delvaux duikt op, net zoals Thierry De Cordier, Koen Vanmechelen of de wat vergeten Jos Verdegem.
 
Het ultieme einde wordt ongetwijfeld weerspiegeld in de 'Tombeaux' van Jan Vercruysse, terwijl Jan Van Oost even verder flirt met de dood in zijn zwarte, marmeren 'Mimesis'.
 
Het (ontzettend mooie) groene schilderij 'Catalpa' van Fik Van Gestel lijkt hier aanvankelijk binnen het thema een wat vreemde eend in de bijt, maar verwijst naar een alternatief 'geneesmiddel' met oorsprong bij de indianen.
 
De zorg voor het kind is wel heel duidelijk in 'Enfant au Biberon' (1944) van de onvolprezen Edgard Tytgat.
 

 Jan Vercruysse, Tombeaux, 1987, sculptuur, gemengde techniek:
palisander en koper, 252 x 230 x 60 cm,
Collectie Belfius Bank
 
 
 Met Manor Grunewald, Vincent Geyskens en Rik Poot staan we bij het einde van de tentoonstelling.
 
In de SENAAT is het parcours absoluut niet zo rechtlijnig, maar bijwijlen bijzonder verrassend. Met de persoonlijke begeleiding kunt u bovendien niet verloren lopen in de wandelgangen van de macht.
 
Félix Roulin en Rik Poot houden elkaar gezelschap tussen enkele heldhaftige voorvaderen van de natie.
Een verdieping hoger zorgen zowel Thierry De Cordier als Jan Van Imschoot voor stevig tegengewicht.
Raveel roept op tot 'Bezinning' in een statige vergaderzaal.
 
Maar er is meer... op de beide locaties.
 
U kunt zelf nog gaan kijken tot 15 maart 2014.
  
 

Manor Grunewald, Food for thought, 2010, acryl op doek, 150 x 200 cm,
Collectie BNP Paribas Fortis
Vincent Geyskens, Private Banker, 2008, Collageen mixed media,
76 x 153 cm, Collectie Nationale Bank
Rik Poot, La nuit des temps/Kruipdier, 1968, 110 x 60 x 67 cm,
Collectie Belfius Bank
 
 
HEALTH - Something of value
 
tot 15 maart 2014
in
SENAAT
Leuvenseweg 13
1000 BRUSSEL
enkel op afspraak via 02/501.73.55
 
en
 
in
LOKETTENZAAL VAN DE NATIONALE BANK
de Berlaimontlaan 3
1000 BRUSSEL
maandag tot zaterdag: 10 - 17 uur
 
 
 
 
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN

Geen opmerkingen: