Zoeken in deze blog

zaterdag 22 maart 2014

Sara van Woerden & Benjamin Verhoeven in CJK Gent (Mariakerke)



Het kasteel van Mariakerke of Kasteel Claeys - Bouüaert is de zetel van het CJK of Centrum voor Jonge Kunst (opgericht in 1999).

Het CJK heeft zichzelf de taak opgelegd "een open huis te zijn waarin artiesten, publiek en organisatoren gestimuleerd worden om elkaar op te zoeken en op deze manier de culturele productie en participatie te vergroten".


CJK - Mariakerke

Op de eerste verdieping zorgt een opeenvolging van kamers voor een verrassend tentoonstellingsparcours.

Momenteel zijn Sara VAN WOERDEN (°1986, Delft NL) en Benjamin VERHOEVEN (°1990, B) daar neergestreken.

Na haar passage in Croxhapox ('After dressing' - Waterschoenen 4 juli 2012) met collega-studenten 'Beeld & Installatie' van het KASK, bewandelde Sara VAN WOERDEN resoluut de weg van de schilderkunst. In 2013 studeerde ze af als Meester in de Vrije Kunsten. Sindsdien heeft ze blijkbaar niet stilgezeten. 

In de schilderijen (meestal olieverf op doek) die ze hier presenteert, neemt ze ons mee op een kleurrijke reis door een 'doodgewone' wereld. Dat doodgewone mag u enerzijds letterlijk nemen: een kinderfietsje, een stapel verpakte colaflessen in de koffer van een auto, een vork met een sliert pasta, een rij potloden, een boekenrek, een draaimolen op de kermis, een voetbalploeg, een stel met plastic tafel en stoelen,...




Maar telkens benadert ze deze banale taferelen met een open blik en vanuit een geheel eigen perspectief. Omgekeerde stoelen op tafels in een klaslokaal ('Vrijdagmiddag') overstijgen de weergegeven realiteit en worden een schilderij, waarin lijn, kleur en vorm afgewogen worden. Het kleurrijke kinderfietsje tegen een 'grijze', maar ge(de)fragmenteerde achtergrond is een voorwendsel om een kunstwerk te creëren. Bovendien is het kunst die me vrolijk stemt, die tegelijk voor een glimlach en een esthetische ervaring zorgt.

Meestal is de oorspronkelijke realiteit zeer sterk herkenbaar, al zorgt een onwezenlijke invalshoek dan voor onvermijdelijke vervreemding. Maar soms wordt de basisrealiteit tot quasi abstracte vormen teruggebracht of wordt het schilderij als het ware halfweg stilgezet.
Ik denk in dat verband aan het werk 'Boekenrij' (waar het resultaat ongetwijfeld ook met medium en drager te maken heeft) en het schilderij dat ik gemakshalve 'Déjeuner sur l'herbe' zal noemen.


Sara van Woerden, Kinderfiets, olieverf op doek, 89 x 114 cm, 2013


En dan is er dat ene piepkleine schilderijtje waarin alle realiteit weggeschilderd lijkt, op een gele vlek en een bruin 'bouwsel' na.
Wat mij betreft hoeft Sara van Woerden niet te kiezen tussen abstractie en figuratie. Ik ben wel benieuwd om dit oeuvre verder te zien evolueren.


Benjamin Verhoeven, Shot at frame, 2013, grey steel base, screen,
carousel projector, 24 slides


Ook Benjamin VERHOEVEN studeerde vorig jaar af in het Gentse KASK. Momenteel is hij kandidaat-laureaat in het HISK.

Kleur en natuurlijk licht maken nu plaats voor donkere kamers en technische combinaties.

In de projectiekamer zet Verhoeven tijd en ruimte dubbel stil. 
Even verder toont hij met zijn installatie 'Shot At Frame' een doorlopende projectie van dia's die beschoten zijn met een loodjesgeweer en bijgevolg een gat in een deels verbrijzeld beeld vertonen. De onderliggende beelden zijn een soort vakantiefoto's van figuren in berglandschappen. Deze voortschrijdende, soms bewust 'haperende' presentatie toont een wereld van 'gewonde' beelden. De 'begrensde' en 'begrenzende' techniek houdt de werkelijkheid in zijn greep. De tijd wordt kunstmatig draaiend gehouden door de opeenvolging van wisselende, barokke taferelen.

Wat een verschil met de strakke projectie (de licht-rechthoek) in de al even strakke installatie '00010110100110101010101010' (2012).

Het gebruik van 'gedateerde' technische middelen duidt m.i. toch wel op een zekere graad van nostalgie.


Sara van Woerden, Boekenrij, olieverf op karton, 60 x 80 cm, 2013


Sara van Woerden & Benjamin Verhoeven

in
CJK
Centrum voor Jonge Kunst

Kasteeldreef 2
9030 Mariakerke (Gent)

tot 2 april 2014
woensdag: 14 - 18 uur
zaterdag - zondag: 11 - 18 uur




© Art Spotter voor Waterschoenen



Geen opmerkingen: