De klok tikt in galerie Fortlaan 17 te Gent. Er rest ogenschijnlijk nog één seconde en uiteindelijk lijkt het slechts over een fractie van een seconde te gaan:
'A SPLIT SECOND'
Tijdens die 'split second' is alles mogelijk. Het is een kantelmoment waarin snelle beslissingen genomen worden of we op de rand van onverwachte gebeurtenissen staan. De situatie kan ten goede of ten kwade veranderen. Of misschien blijft alles wel bij het oude.
Een 'turning point' of een 'point of no return'? Wie zal het zeggen...
Meteen bij het binnenkomen in de gang maakt Joey KÖTTING van dit subtiele moment een 'eeuwig durend' filmisch verhaal met zijn video 'Road Movie / Yellow Line'. Een camera vooraan op een auto volgt de streep in het midden van de weg. Je vraagt je onvermijdelijk af of er een kantelmoment komt en zo ja wanneer, die ene 'split second'.
Onwillekeurig gaan mijn gedachten naar een Franse film uit 1970: 'Les choses de la vie'. Michel Piccoli rijdt in een lang filmisch moment met zijn sportwagen naar een ongeluk toe, het moment waarop de film overgaat naar een lange flashback.
In de grote kamer wordt de tijd letterlijk stilgezet in drie staande lichtboxen met foto's van Max PINCKERS. De houten, gebogen boxen werden ontworpen door Gauthier OUSHOORN, die hier bovendien een 'levende', maar streng geritmeerde houten wandsculptuur presenteert. Straks zien we hem boven terug met een geknakte boomstam. De 'split' second krijgt bij Oushoorn wel een heel specifieke dubbele betekenis.
We kennen de beide heren nog van 'The Whitsun Wedding' bij galerie EL in Welle.
Max Pinckers (geboren in België, maar grotendeels opgegroeid in Azië) trok op vraag van Europalia en in het kader van 'Europalia India' (oktober 2013 - januari 2014 in Bozar) gedurende vier maanden naar India op zoek naar het thema liefde en huwelijk in de Indiase cultuur. Dat resulteerde in de fotoserie en een boek 'Will They Sing Like Raindrops or Leave Me Thirsty".
In de lichtboxen die hij voor Europalia maakte komen geen mensen voor, maar omgevingen met suggestieve momentopnamen.
Op de hoogste verdieping keert hij straks nog eens terug met 'The Messenger' uit dezelfde serie (een verwijzing naar de 'lovebirds' ?).
Beneden, links en rechts van de schouw, ontlokt Pieter Laurens MOL u een g(l)(r)imlach met zijn handgeschreven boodschappen uit 1976, werk waarop de tijd geen vat heeft...
Max Pinckers in collaboration with Gauthier Oushoorn, Will They Sing Like Raindrops
or Leave me Thirsty, 2013, Commissioned by europalia india for the indomania exhibition (2013)
(Josh, No use crying over Spillend Milk, Shiva's Dance - Lambda duratrans print in curved afzelia wood lightbox)
Op de eerste verdieping zorgt Kiki SMITH voor een vroege lente met haar 'Four Brooms' (brons en gouden bloemblaadjes). Haar sculptuur 'Mother' werd bij ons bezoek nog 'verwacht' (een probleem bij de productie in de Verenigde Staten).
Adembenemend, indrukwekkend, dan wel beangstigend ... of hoe je de video 'XY the reconstruction of the crime' van Milica TOMIC ook wil noemen. In een ongemeen sterk ritme van opeenvolgende beelden van mensen die uiteindelijk 'verdwijnen' in de sneeuw, reconstrueert ze de moord op 40 demonstranten door de Servische politie in Kosovo (1989).
In de verduisterde kamer vlakbij staat de installatie 'Tipping Point', waarmee Lawrence MALSTAF aansluit bij wetenschappelijk onderzoek van het Norwegian Polar Institute rond de impact van menselijke activiteit en giftig afval op het Arctische ecosysteem. Je ziet de 'machine' roteren en wentelen, lucht en water constant uit balans brengend, op weg naar een point of (NO) return...
Milica Tomic, Still from video 'XY the reconstruction of the crime',
1996-97, DVD 13'57", loop
Eva SCHLEGEL verwacht ons flitsend en draaiend op de tweede verdieping: ... it seems you are turning backwards ...
In dit gezelschap toont Manor GRUNEWALD zich doorheen het hele huis als ware hij de rustige vastheid zelve.
U hebt ook nog werk te goed van Jan VERBRUGGEN, Stief DESMET, Gloria FRIEDMAN en Stanislas LAHAUT.
Manor Grunewald, Untitled, 2013, UV print, olie,acryl, pigment, plastiek folie op hout, 180 x 120 cm
Gauthier Oushoorn, Untitled (Soutien), Oak wood pillar sculpted and cracked by Gauthier Oushoorn, 300 cm high - 12 cm diameter
unique edition + 1 A.P.
00:00:01
A SPLIT SECOND
tot 26 april 2017
in
Galerie Fortlaan 17
Fortlaan 17
9000 GENT
woensdag, donderdag, vrijdag: 14 - 18 uur
zaterdag: 12 - 18 uur
Gent Matinee: zondag 23 maart: 11 - 18 uur
Gesloten op 19 april 2014
www.fortlaan17.com
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten