Zoeken in deze blog

maandag 17 maart 2014

Kasper Bosmans, Rein Dufait en Stefanie De Vos bij Galerie Tatjana Pieters (Gent)


 Naar aanleiding van de tentoonstelling 'The New Candour' in december 2012 bij galerie Tatjana Pieters, waarin (naast Tamara Van San, Panamarenko, Luc Deleu en Bernd Lohaus) ook Rein DUFAIT (°1990) en Kasper BOSMANS (°19990) vertegenwoordigd waren, kon ik niet nalaten mijn eerste indrukken als volgt te omschrijven:
"Het lijkt wel of je plots in een grote speeltuin staat, vol met voorwerpen en tuigen die je wel een blik van herkenning ontlokken, maar tegelijk zo ontzettend 'apart' zijn, dat een nadere kennismaking zich opdringt".

Uiteraard waren we toen al vertrouwd geraakt met het werk van deze beide jonge kunstenaars via de tentoonstelling 'A Whitsun Wedding' in galerie EL (Welle).

Waar Kasper BOSMANS bij 'The New Candour' zijn reusachtige schilderij 'Carolous Boromeus' presenteerde, toont hij nu een reeks van 21 'rooktekeningen, gemaakt volgens een ambachtelijk-wetenschappelijk systeem, waarbij het verbranden van verschillende materialen voor verschillende tinten rook zorgt. Het geheel resulteert in een contemplatief retabel (toch weer de link met het 'altaarstuk' voor de Carolus Boromeuskerk).
Is het toeval dat de kleine sculptuur 'Colletia Paradoxa' (ook bekend als Crucifixion Thorn of Doornenkroon) hier op een sokkel vlakbij ligt?


 Vooraan links: Kasper Bosmans & Rein Dufait, Colletia Paradoxa, 2014, 
hout, doornen, verf, 100 x 40 x 20 cm, uniek
Links: Stefanie De Vos, schilderijen
Achteraan: Rein Dufait


Even verder om de hoek zie ik Bosmans weer verschijnen als alchemist en wetenschappelijk-artistiek onderzoeker met zijn installatie 'Milk' of de serie tekeningen 'Fox Whiskers' opgebouwd rond de snorharen van een vos (met bijhorende publicatie).

Maar met even sprekend gemak laat de schilder Bosmans zich in met het kleurrijk tekenen van 'verklarende' prenten rond de aangeraakte thema's: Fox, Milk, Smoke.

Kasper Bosmans is momenteel kandidaat-laureaat in het HISK.

*

De schilderijen van Stefanie DE VOS (°1984) kunnen als 'Interpunctie' tellen. Door hun formaat, hun kleurrijke verschijning en behoorlijk wilde opbouw zijn ze uitroeptekens in de white cube van Tatjana Pieters.
Ze ademen Kandinsky en Baselitz, Pollock en De Kooning, ...
Blijkbaar ontstaan ze vanuit een herinnering aan landschappelijke elementen vermengd met collages uit haar persoonlijke geschiedenis en die van de schilderkunst.
Stefanie De Vos studeerde zowel architectuur in Gent als schilderkunst in Antwerpen en Wenen, waar ze inmiddels nog steeds woont en werkt.


 Rein Dufait, Untitled, 2012, plastic, 26 x 8 x 8 cm, uniek (l) & Kiv, 2013, metaal, 7 x 7 x 7 cm, uniek (r)


En dan is er de sculpturale wereld van Rein DUFAIT, pas vorig jaar afgestudeerd in het KASK (Gent), maar reeds met een stevig tentoonstellingsparcours op de teller. De voorbije jaren hebben we zijn sculpturen leren kennen in grote verwondering over hun groot 'avant-garde' gehalte, hun barokke minimalisme met groot respect voor het meestal banale basismateriaal waaruit ze gemaakt zijn.
'Gemaakt' of 'ontstaan': het zijn verwarrende begrippen die me in dit verband achtervolgen. Ik moet hier soms denken aan de werkmethodes en de resultaten van Raphael Buedts, al is de actieradius (zeker inzake gebruikte materialen) bij Dufait veel ruimer.

De presentatie in galerie Tatjana Pieters biedt door de gekoppelde metalen rekken een strak kader dat aanvankelijk in tegenspraak lijkt met de speelse verschijningsvorm van de sculpturen, tot je beseft dat precies dat strenge kader de door Dufait tot leven gewekte materialen van zijn sculpturen een extra dimensie bezorgt.


 Kasper Bosmans, Smoke, 2012-2014, katoen, mdf, rook, 21 x (58 x 51,5 cm), uniek
Rein Dufait, Untitled, 2014, ijzer, 88 x 85 x 90 cm, uniek


U hebt nog één week de tijd voor een bezoek...

tot 23 maart 2014
in
Galerie Tatjana Pieters
Nieuwevaart 124
9000 gent

woensdag tot zondag: 14 - 18 uur



© Art Spotter voor WATERSCHOENEN
 

Geen opmerkingen: