Zoeken in deze blog

vrijdag 28 maart 2014

Ronny Broeckx en Catharina Dhaen bij NavArt (Sint-Niklaas)


In september 2013 stapten Marion Navarro en Johan Bursens met hun NavArt Gallery in Sint-Niklaas van de antiekwereld naar de beeldende kunst van de eenentwintigste eeuw.

Tot voor kort was de stad Sint-Niklaas op galerievlak een heuse woestijn, ondanks de inmiddels jarenlange inspanningen van het kunstenplatform W.A.R.P.  (Wase Artistieke Projecten) onder de deskundige artistieke leiding van Stef Van Bellingen.

W.A.R.P. zette Sint-Niklaas met 'Coup de Ville' (2010 en 2013) nationaal en internationaal op de actuele artistieke kaart.

 NavArt Gallery mikt, met acht tentoonstellingen per jaar en een extra overzichtsexpositie tijdens de zomer, op een ruim publiek en wil naast gevestigde namen ook aanstormend talent een platform bieden.

In de huidige tentoonstelling met twee schilders is die combinatie nadrukkelijk aanwezig.
Ronny BROECKX (°1962) en Catharina DHAEN (°1992) behoren duidelijk tot verschillende generaties en vullen de schilderkunst elk op hun manier in. Dat leidt tot een krachtige confrontatie.

Ronny Broeckx, Disorder


In NavArt Gallery stroomt het natuurlijke licht rijkelijk binnen. 

Wat een verschil met de meestal duistere en op zijn minst 'gecamoufleerde' schilderijen van Ronny Broeckx. Hier is sprake van gelaagdheid in elke betekenis.
Blijkbaar vertrekt Broeckx vanuit allerlei impulsen die hem via diverse media bereiken. Vanuit een eerste aanzet in lichte kleuren brengt hij een gegeven op doek aan. Dan volgt een nu eens langzame, dan wel snelle opeenvolging van lagen waaronder het oorspronkelijke onderwerp steeds verder gaat 'verdwijnen'. De zijkanten van de doeken laten u een deel van die ontstaansgeschiedenis meevolgen.
De 'waas' die de kunstenaar over de oorspronkelijke onderwerpen of gebeurtenissen legt, zorgt enerzijds voor een dreigende sfeer, maar aan de andere kant toch ook voor een beschermend deken: de 'grote boze wereld' wordt in toom gehouden, maar waakzaamheid is voortdurend geboden. De 'deleted scenes' van Ronny Broeckx bewegen zich tussen historisch besef en verdringing.
Chaos ('Disorder') loert steeds om de hoek. Geen enkele zekerheid is zomaar verworven.



Ronny Broeckx, Drawback II


In de achterliggende 'laboruimte' mag Catharina DHAEN zich volop uitleven in vorm en kleur. Hoewel ze pas 21 is en nog schilderkunst studeert in het Gentse KASK, is ze ook in het tentoonstellingscircuit al heel actief. Zo was ze onlangs te zien in het PAK (Gistel) en nam ze deel aan het project van W.A.R.P. 'Mind the Gap' (2013) in haar thuisstad Sint-Niklaas.

Ze is dan ook heel intens met schilderkunst bezig en verwerkt kunsthistorische voorbeelden als Tapiès, de Stael, Rothko of zelfs Wyckaert op intelligente wijze in haar eigen composities.


Catharina Dhaen, Zwart en geel, 72 x 52 cm,
gemengde techniek op doek


Het valt meteen op hoe complexloos ze omgaat met kleur, vorm en oppervlaktebehandeling. Ze schildert en overschildert, gebruikt matte en glanzende partijen, laat kleurvlakken zacht of streng dialogeren, plaatst egale tegenover 'levende' en doorschijnende vlakken, plooit en schikt, ... tot haar doek als een afgewerkte compositie klaar is voor een confrontatie met de kijker.
Wie behoefte heeft aan onderliggende gedachten of inhoud, mag wat mij betreft zijn of haar gang gaan. Voor mij volstaat wat ik te zien krijg.



Catharina Dhaen, Groen, 50 x 40 cm,
gemengde techniek op doek


Ronny Broeckx & Catharina Dhaen

bij
Gallery NavArt
Parklaan 60
9100 SINT-NIKLAAS

donderdag t.e.m. zondag: 14 - 18 uur

www.navart.be

© Art Spotter voor WATERSCHOENEN

Geen opmerkingen: