Zoeken in deze blog

dinsdag 4 maart 2014

'HOUT, het nieuwe goud in Design Vlaanderen Galerie (Brussel)

 
'DESIGN VLAANDEREN' promoot design van eigen bodem bij bedrijven, overheden en het grote publiek. Dat er in Vlaanderen heel wat designtalent in huis is, hebben we onlangs nog aangehaald naar aanleiding van de tentoonstelling 'Henry Van de Velde Awards & Labels' in de Lokettenzaal van het Vlaams Parlement (overigens een organisatie van Design Vlaanderen).

'Design Vlaanderen' wil dat talent zowel in Vlaanderen en België zelf als internationaal promoten. De focus ligt daarbij op de actuele productie, waarbij zowel de jonge krachten als de gevestigde waarden aan bod komen.
Tegelijk speelt deze organisatie een adviserende rol naar de ontwerpers toe om hen te ondersteunen als ondernemers. Bovendien worden ondernemingen aangespoord tot de introductie van design of samenwerking met designers.
 
 
 
 
 De DESIGN VLAANDEREN GALERIE is de rechtstreekse vitrine en tentoonstellingsruimte in de schaduw van de Sint-Michielskathedraal, op een steenworp van het Centraal station in Brussel.
Hier worden verschillende tentoonstellingen per jaar georganiseerd, meestal met werk van eigen bodem, maar soms ook met internationale links.
Momenteel loopt daar 'HOUT . HET NIEUWE GOUD'. Hout is dus het hoofdbestanddeel van alle ontwerpen, gaande van meubels over gebruiksvoorwerpen, lichtobjecten of juwelen.
 
De tekening op de affiche geeft een mooi beeld van de natuurlijke groeikwaliteiten van deze unieke grondstof. Hout is een levend product, waar ook tijdens en na de verwerking nog rekening mee moet gehouden worden. Het kan zacht zijn of hard, kan krimpen, krom trekken of barsten, het is meegaand of koppig,...
  
 

 Zaalzicht met o.a. Boekenkast van Sven Goemaere & Miel Cardinael,
stoelobjecten van Stijn Guilielmus Ruys, ladder van Kaspar Hamachcer
 
 
 De open, lichtrijke ruimte van de galerie biedt meteen een mooi overzicht, maar zit tegelijk vol verrassingen.
 
De boekenkast met heupzwaai 'Igne Vertical' van Sven Goemaere & Miel Cardinael zet meteen de toon, terwijl vlakbij de 'levende stoelen' van Stijn Ruys en de 'Baumbank' van Kaspar Hamacher meespelen in de dialoog tussen natuur en cultuur.
 
De eindeloze kast van André Verroken combineert een streng minimalisme met een onderhuidse speelsheid.
 
Tegen de muur daarachter staan de ronde verlichtingselementen (Ouroboros) van Tania De Bruycker als een hommage aan de oneindige vorm en het diffuse licht. Een trapje lager beweegt ze zich met haar houten schap 'Still Life' op de dunne scheidingslijk tussen design en beeldhouwkunst. Ik denk hier onvermijdelijk aan een sculptuur van Francis Denys, die hier vroeger besproken werd.
 
 

 Tania De Bruycker, schap 'Still life', 2014, lindehout
 
 
Roel Vandebeek zorgt met zijn aangepaste ladder voor het pure nuttigheidsbeginsel, gekoppeld aan een ingenieuze vormgeving.
 
Op nu naar de kelderverdieping die nog meer verrassingen in petto heeft: gebruiksdesign als borstels of snijplanken, maar ook juwelen,...
 
Roos Van de Velde zal u met een 'Wild bestek' of 'natuurlijke penselen' ongetwijfeld een nadenkende frons en een fijne glimlach bezorgen. Of wat dacht u van haar 'Haak', een stukje ruw gezaagd hout met een uitstekend takje...?
 
 

Karen Vanmol, uit de collectie halskettingen
 
 De broches en halskettingen van Karen Vanmol zullen u wellicht verbazen. Ze zijn zo totaal anders dan wat het begrip 'juweel' laat vermoeden. Ze combineren een maximale verbeeldingskracht met minimale uitdrukkingsmiddelen en leiden zo tot pure 'juweeltjes'.
 
U kreeg hier slechts enkele van de deelnemende kunstenaars voorgeschoteld. Voor alle andere namen verwijs ik u graag naar de links bij het artikel 'Hout . Het nieuwe goud' op de site van Designvlaanderen.
 

  
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN


Geen opmerkingen: