'No title, but great expectations anyway' is de titel van een schilderij op de eerste verdieping van CAPS (Contemporary Art Projects) in de Brusselse Rivoli Building.
Het onderste deel van een deur in een vrij scherp afgelijnd spel van licht en schaduw krijgen we te zien.
Voor Koen FILLET is dit het werk 'waar hij het meest van verwacht', dat hem heel nauw aan het hart ligt. Het is ook tekenend voor de kern van zijn artistieke aanpak: een schijnbaar nuchtere registratie van een 'banaal' tafereel. Door in te zoomen registreert hij slechts een deel van het onderwerp, wat tegelijk het mysterie aanwakkert: realiteit versus interpretatie.
Koen Fillet, No title but gray expectations anyway,
oil on canvas, 100 x 80 cm
De presentatie van dit schilderij, geflankeerd door twee even grote doeken die elk een oor voorstellen, is ter plekke tijdens de accrochage ontstaan en zorgt uiteraard voor totaal nieuwe associaties.
De muren hebben oren...
De kunstenaar zou al zijn schilderijen 'Zonder Titel' willen presenteren, maar doet dat uiteindelijk niet omdat heel wat mensen graag een denkrichting aangereikt krijgen. In functie van het werk zijn de titels dikwijls heel 'sec', maar soms ook poëtisch onderbouwd.
Neem nu 'Based on a true story - Thursday morning'. Koen Fillet heeft zopas de vuilniszak buitengezet en wordt gegrepen door de simpele schoonheid van het tafereel dat zich aanbiedt.
Of wat dacht u van het quasi wetenschappelijke 'Ear, caucasian, female' ?
Toch blijft er dus altijd ruimte voor interpretatie, vooral omdat de kunstenaar met (of ondanks) zijn schrale verflagen toch voor een gevoelige sfeer zorgt. Hij weet zowel aanwezigheid als afwezigheid in zijn beelden vast te leggen.
Het campagnebeeld van deze tentoonstelling, bananen onder een glazen stolp ('Don't touch my bananas'), is qua sfeer tekenend en tegelijk een buitenbeentje in het oeuvre. Het is een stilleven in de klassieke betekenis van het woord.
Ook zijn andere werken zou je als momentopnamen een 'stilleven' kunnen noemen.
Koen Fillet, How to disappear, oil on canvas, 100 x 80 cm
& Where Ben used to sit, oil on canvas, 41 x 54 cm
Binnen deze tentoonstelling heerst een grote heterogeniteit in de afgebeelde onderwerpen. Zowel mensen als voorwerpen of situaties komen aan bod. Sommigen zullen dat betreuren omdat ze artistieke oeuvres nu eenmaal graag in afgebakende hokjes verdelen.
Zelf vind ik dat heterogene karakter een pluspunt, een openheid of vrijheid van handelen, de instelling van de ware 'uomo universale'.
Koen FILLET is een jonge kunstenaar, ook al is hij inmiddels 53 jaar geworden. Het heeft lang geduurd alvorens de man, die u ongetwijfeld als radiomaker kent, met zijn schilderijen naar buiten durfde komen. Hij schilderde de voorbije twee jaar voluit en zette slechts begin dit jaar de eerste stappen in het tentoonstellingswezen bij Galerie C41 in Antwerpen.
Nu staat hij met CAPS in de Brusselse Rivoli Building, pal tussen talrijke andere galeries.
Architectuurdetail in de tentoonstellingsruimte
Vrije grafiek was ooit zijn studierichtingen Sint-Lucas (Gent), maar toen kwam de lokroep van de radio en hield de beeldende kunst zich op de achtergrond.
Nu blijkt hij niet alleen de kunst van de taal, maar ook van het beeld te beheersen. Ik blijf hem alvast op Radio 1 EN in tentoonstellingsland volgen.
KOEN FILLET
tot 28 november 2015
CAPS
Rivoli Building
#27 (Ingang Rue De Praetere)
690, Chaussée de Waterloo
1180 BRUSSEL
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten