Zoeken in deze blog

dinsdag 24 november 2015

Tinus Vermeersch in Hopstreet Gallery (Brussel)



Tinus VERMEERSCH (°1976) heeft sterke artistieke genen, zoveel is duidelijk. Hij tekent, schildert en maakt sculpturen zoals zijn vader en grootvader (Rik Vermeersch & José Vermeersch), maar vaart daarbij een eigen, zinnige koers (zoals het een authentieke kunstenaar betaamt). Zelf volgde hij aanvankelijk een opleiding schilderkunst (KASK Gent), maar zette na twee jaar de stap naar beeldhouwkunst (Sint-Lucas Gent).

Voor Tinus Vermeersch geldt niet de waan van de dag, maar de intensiteit van het métier met eerbied voor en kennis van de klassieke technieken en een eigen beeldvorming, waarin niettemin een aantal grote namen uit de kunstgeschiedenis hun sporen nagelaten hebben.

Via de website van HOPSTREET GALLERY kunt u doorklikken naar twee teksten die een en ander illustreren: de tentoonstellingstekst van Etienne Wauty en het artikel van Daan Rau voor Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen.

Deze twee benaderingen zullen u een voorbereidende rondleiding bezorgen in de beeldende wereld van deze kunstenaar. 

Dan bent u klaar voor de tentoonstelling 'TUSSENSTAAT'.


Tinus Vermeersch, zonder titel, 2015, olieverf op paneel, 47 x 40 cm


Meteen bij het binnenkomen worden we begroet door de 'Rode Vogelman', al noemt de kunstenaar dat schilderij net zoals al de rest 'Zonder titel' om zo de fantasie van de toeschouwer ongebreideld zijn gang te laten gaan.
 De tweede vaststelling is zonder twijfel de ontmanteling van het begrip white cube. De kunstenaar heeft geopteerd voor verschillende harmonische kleurvlakken op de muren, van koel tot warm, perfect afgestemd op of als stevig tegengewicht voor de schaars opgehangen schilderijen.

Bij die 'Rode Vogelman' duikt de naam René Magritte in mijn achterhoofd op, meer bepaald met de vogelkop op de rotsen in 'Le Domaine d'Arnheim'. Ook het beeldende werk van Tinus Vermeersch lijkt zich op de grens tussen twee werelden te bevinden, in een soort surrealistische tussenstaat met meer vragen dan antwoorden. Zijn mensen, dieren, landschappen en vormen lijken in elkaar over te lopen of zijn met elkaar vergroeid. Ze zijn moeilijk binnen één groep te definiëren, al is er dat kleine hondje dat (omkijkend) op de loop gaat (Brueghel is dichtbij) voor een soort struisvogel zonder kop en op blote mensenbenen.

Gaande van werk naar werk worden we over en weer geslingerd tussen een vreemdsoortig landschap met een intrigerend 'wolkendek', een blauwe menselijke figuur met een schijnbaar florale basis. Een kleine rode cocon omhult een pikdonkere leegte, een soort menselijk schaap houdt zich in elkaar gedoken, maar alert (wapen in de hand?) in een schraal landschap...
In het houten compartiment wachten twee schitterende pentekeningen en een (rood) schilderij. Het cocon zet zich open, plooit zich dicht of houdt de wereld op een kier.

Ik proef in deze tentoonstelling ook de sfeer van Jeroen Bosch en zie in gedachten sommige beelden van Max Ernst, zoals 'Europe after the rain'.

In juli 2013 mochten we Tinus Vermeersch in Waterschoenen begroeten tijdens de tentoonstelling 'De naamloze vorm' in het Raveelmuseum. 

Het werken met olieverf op paneel (voor Vermeersch een recent procédé) laat een grote kleurintensiteit toe. Door de afbakening met een fijne witte lijst en de gekleurde achtergrond wordt die intensiteit nog benadrukt.


Tinus Vermeersch, Zonder titel, 2015, olieverf op paneel,
(l) 70 x 55 cm , (r) 27,5 x 22,5 cm



Tinus VERMEERSCH

'TUSSENSTAAT'

tot 19 december 2015
in
HOPSTREET GALLERY
Sint-Jorisstraat 109
1050 BRUSSEL

donderdag, vrijdag, zaterdag: 13 - 18 uur



© Art Spotter voor WATERSCHOENEN

Geen opmerkingen: