Zoeken in deze blog

dinsdag 28 september 2010

Adam LEECH, Pieterjan GINCKELS en ARTSTATION in NETWERK te Aalst

In het centrum voor hedendaagse kunst NETWERK zijn sinds vorige week enkele nieuwe tentoonstellingsprojecten gestart.
De galerie op het gelijkvloers is het terrein van Adam LEECH, de studio op de eerste verdieping is door Pieterjan GINCKELS omgebouwd tot wielerpiste en op de tweede verdieping hebben Glenn DAVIDSON en Anne HAYES, samen actief als ARTSTATION, een plaats gevonden voor hun interactief mediaproject.
Tussendoor wachten U, zoals gewoonlijk, enkele werken uit het 'Netwerk Museum' (de vaste collectie van Netwerk).

Adam LEECH (°1973, Chicago) kwam na kunststudies in Chicago en Amsterdam tussen 2004 en 2006 in het Antwerpse HISK terecht. Sinds 2007 woont en werkt hij in Brussel.
Voor deze tentoonstelling presenteert hij uitsluitend nieuw werk: schilderijen, beelden, installaties, video.
In 2009 was hij te gast bij Galerie Hoet-Bekaert, die eveneens op Art Brussels 2010 werk van hem voorstelde.
In Netwerk zagen we hem ook eerder dit jaar opduiken in de tentoonstelling CHIPKA, waar hij in zijn video onophoudelijk de vraag stelde: "Are there anymore questions?"

Zaaloverzicht Galerie: Adam Leech

Meteen bij zijn eerste schilderij 'Interor with window and sculpture' sta je voor een intens verzorgde (sobere) kleurcompositie binnen een strak (al dan niet uit de losse pols geschilderd) lijnenspel. Het onderwerp zet zich door in zijn andere schilderijen.
Leech vertaalt de inspiratie die hij bij intimistische schilders als Pierre Bonnard en Edouard Vuillard schijnt te vinden, in een eigen beeldtaal. Toch duiken hier ook andere (misschien onverwachte) namen bij mij op. Ik ontwaar hier zowel de intieme 'vlakheid' van David Hockney als sommige 'beklemmende' interieurs van Anselm Kiefer.
(c) Adam Leech

Het beeld 'High heel shoes' steekt met zijn sensuele lichaamsvormen sterk af tegen de strakheid in de schilderijen en de rechtlijnige vlakheid van de catwalk waarop het staat.
Helemaal achteraan staat zijn sculptuur 'Bow the Man' speels en fleurig op een lange, hoge tafel.
(c) foto: Artspotter (c) werken: Adam Leech

De rechterkant van de zaal is het terrein voor zijn video's. In 'Blanket Apology' toont hij een in scène gezette publieke bekentenis. Woord en beeld, 'eerlijkheid' en theatraliteit bestoken elkaar EN de toeschouwer.

"Are there anymore questions?"... Zeker weten! Maar in de kunst moeten antwoorden niet noodzakelijk voor het rapen liggen...
(c) Pieterjan Ginckels

De studio op de eerste verdieping is het speelterrein van Pieterjan GINCKELS (°1982, Tienen) die ook in Brussel woont en werkt. Met activiteiten op het vlak van kunst, architectuur, ontwerp en muziek is hij een hedendaagse 'homo universalis'.

(c) Pieterjan Ginckels

In Netwerk lanceert hij het tentoonstellings- en performanceproject 'PISTE'. In de studio is dan ook een echte houten wielerpiste gebouwd, met een centraal plein en alles erop en eraan.
Tijdens de vernissage werd de piste ingereden door de kunstenaar en zijn team. In de filmzaal werd ondertussen de film 'Ventoplex Boys' vertoond.
(c) foto: Artspotter (c) Pieterjan Ginckels

Elk onderdeel van het 'piste'-verhaal is door Ginckels minutieus uitgewerkt, van de beschilderde fietswielen over de gefragmenteerde spiegel-fietshelmen als 'Human Diso Balls', de wielertruitjes,... tot en met de perfect geconstrueerde en uitgebalanceerde wielerpiste.

In de week tussen dinsdag 28 september en zaterdag 3 oktober wordt een heuse '6 DAAGSE' georganiseerd. In een tijdspanne van zes dagen racet het team 24 uur zoals in de Gentse zesdaagse.
 
(c) Pieterjan Ginckels

De aftrap voor de zesdaagse wordt dinsdag (28/9) gegeven met de vertoning van de documentaire film 'Line of Sight' over illegale 'alleycat races'. Woensdag volgt de confrontatie tussen muziek ('1000 Beats') en het pistegebeuren. Donderdag probeert de kunstenaar op één dag 1000 rondes te rijden. Vrijdag is er een  confrontatie tussen het wielerteam en de muziek van Elektro Guzzi & Frank Bretschneider. Zaterdag is er pastalunch. Zondag volgt de finale op de piste, naast een wielercriterium voor liefhebbers in de straten rond het kunstencentrum.
(c) foto: Artspotter

'Piste' stelt vragen over kunst en sport (als evenment en menselijke uiting), over concentratie en competitie, over publieke aantrekkingskracht, over energie, over ruimtelijke activiteit en vormgeving, over 'hoge' en 'lage' cultuur, over inspanning en ontspanning, over 'schoonheid'...

*

Op de tweede verdieping presenteren de Britse kunstenaars Glenn DAVIDSON (°1957) en Anne HAYES (°1957), samen opererend als ARTSTATION,  een project waarin ze via het SMS-verkeer van hun zoon een onderzoek verrichten naar de intimiteit en de broze confidentialiteit in de communicatie via de nieuwe media.

(c) Artstation

De horizontaal opgehangen, tot wandhoogte uitvergrote tekstberichten fungeren hier als 'behang' en tegelijk als 'geluidsgolf' en 'tijdsband'.
Via het gsm-nummer op het scherm kan de toeschouwer zelf het project binnenstappen.
Dit project accentueert de dunne grens tussen privacy, openbare ruimte, controle, surveillance, persoonlijke laksheid in onze omgang met persoonlijke gegevens,... in het tijdperk van de multimediale communicatie.


De tentoonstellingen lopen tot 6 november 2010 in NETWERK - Houtkaai z/n -9300 AALST

Open van dinsdag tot en met zondag: 14 - 18 uur

INFO

(c) Artstation

Geen opmerkingen: