Net zoals vorig jaar is Thibaut Verhoeven (namens het SMAK) curator voor het project 'Coming People' en ook nu weer kreeg hij het gezelschap van een buitenstaander als mede-curator: Denis Gielen (MAC's, Grand-Hornu).
Los van elkaar maakten ze een keuze uit de afstudeerprojecten van de Gentse kunsthogescholen KASK en SINT-LUCAS. Nadien werden die samengebracht tot de definitieve selectie.
Als pas afgestudeerde kunstenaar meteen een plaats krijgen in een museum als het SMAK is uiteraard een hele eer, maar tegelijk een grote verantwoordelijkheid. Om de druk op de jonge artisitieke schouders wat in bedwang te houden, worden deze kunstenaars bij manier van spreken via de achterdeur binnengelaten. In de 'Factory'-ruimte met de hoge glazen wand naar de achterliggende, gigantische hangar en met de twee deuropeningen naar het eigenlijke museum, staan ze hier letterlijk op de drempel van hun artistieke carrière.
De ondertitel van de tentoonstelling: 'L'humilité des choses' (de nederigheid van de dingen) diende zich bij de curatoren als vanzelf aan vanuit de werken (onderwerpen en materiaalkeuze) maar bovendien vanuit de bescheiden mentaliteit van de kunstenaars.
Laurent MIGNON (°1985) toont zijn 'Cartes mentales' (mental maps), simpele blaadjes met schetsen van eenzelfde route door verschillende mensen getekend, in antieke vitrinekasten. Zo promoveert hij ze tot waardevolle handschriften of tekeningen.
De boekjes op de groene tafel bevatten de getekende neerslag van zijn eigen wandelingen doorheen tentoonstellingen.
*
Ruben PEETERS (°1985) is hier aanwezig met een simpele cassetterecorder die het geluid van een vernissage (Luc Tuymans - Against the day, 2010) in de ruimte verspreidt. In het geroezemoes van de vernissage van 'Coming People' ging dit uiteraard - ironisch genoeg - verloren. Hij verwijst hier naar de achtergrondruis van het culturele leven, de 'muzak' van het galerie- en museumwezen.
Ruben Peeters had zich enkele maanden geleden al eens een kortstondige plaats in het SMAK verworven, toen hij in juni (samen met Faustine Puras) een koperen bordje met zijn telefoonnummer ongezien in één van de zalen ophing.
Olivia ROCHETTE (°1987) & Gerard-Jan CLAES (°1987) presenteren hier een 45 minuten durende documentaire: 'Because we are visual'. Deze film werd samengesteld met youtube-filmpjes uit de 'vloggers'-wereld (de visuele variant van bloggen). Het werd een combinatie die resulteert in een zinvolle verhaallijn waarin het portret geschetst wordt van een groep (in casu Amerikaanse) jongeren die, ondanks de beschikbaarheid van massa-communicatiemiddelen, aan een ontzaglijke existentiële eenzaamheid leiden.
*
Elisabeth Sri Unggul IDA MULYANI (°1979) toont een hele wand vol foto's van interieurs (uit de reeks 'HOME') met vreemde of juist heel gewone details, objecten,... en heel wat foto's in de foto's. Het doet me denken aan spiegelcombinaties in bijvoorbeeld liften waardoor je jezelf 'eindeloos' in opgaande lijn ziet.
(c) werk: Sander Van Raemdonck
Annouk THYS (°1969) levert het enige sculpturale werk in deze tentoonstelling: 'Zich herinneren in een rusteloos schikken'. Qua materiaalkeuze en werkwijze zit ze in de geest van arte povera. Haar sculptuur is geen planmatig uitgevoerd, maar een organisch tot stand gekomen werk dat, ook zonder verdere ingrepen, nog steeds in uitvoering is.
*
Sander VAN RAEMDONCK (°1980) creëerde een heuse klimmuur in de hoge hoek van de zaal. De muren zijn bekleed met een reeks foto's van kunstwerken en landschappelijk-architectonische elementen. In gedachten kan de toeschouwer een klim maken doorheen de ruimte en de kunstgeschiedenis: 'From here to there in an endless loop'.
*
Benieuwd hoe al deze jonge oeuvres evolueren in een nabije en verdere toekomst... of en zo ja wanneer ze het museum via de 'grote poort' binnenstappen.
*
De tentoonstelling loopt tot 17 oktober 2010
in het SMAK
Citadelpark
9000 GENT
dinsdag tot zondag: 10 - 18 uur
Geen opmerkingen:
Een reactie posten