Vorige zaterdag bezochten we een tentoonstelling van twee 'debutanten'. Dat is natuurlijk op zich niet zo vreemd, ware het niet dat deze beide kunstenaars en vrienden reeds in 1989 afstudeerden. Allebei volgden ze 'grafiek' in de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Gent.
Hoewel de artistieke microbe hen nooit helemaal losliet, hebben ze zich toch pas de laatste jaren tenvolle op een eigen oeuvre geconcentreerd.
De 'Oude Brouwerij' is een fijne tentoonstellingsruimte voor hun debuut.
Een schitterende locatie
Uiteraard heeft Sint-Martens-Latem nog steeds een magische klank in een Vlaams kunsthistorisch perspectief: de eerste en tweede Latemse School, met een evolutie van symbolisme naar Vlaams expressionisme in de eerste decennia van de twintigste eeuw en namen als Valerius De Saedeleer, Gustave Van de Woestijne tot Gust De Smet en Constant Permeke. Vandaag zijn nog verschillende verwijzingen naar die periode aanwezig, maar ook de link met de hedendaagse kunst wordt levend gehouden via ondermeer het Museum Dhondt-Dhaenens in deelgemeente Deurle en verschillende galeries.
(c) Alain Vandenbroucke & Hendrik Devos
Beide kunstenaars zijn intussen schilder geworden, elk met hun eigen invalshoeken, technieken en visie.
Alain Vandenbroucke (°1965) levert kleurrijk werk (we zien hier dikwijls groene vlakken opduiken) waarin de grafische elementen duidelijk de opbouw bepalen. Vandenbroucke is gepassioneerd door ruimte en vlakverdeling. Het voetvalveld lijkt een van zijn favoriete (artistieke) speelterreinen.
Met acryl op papier realiseert hij 'gekleurde tekeningen' die een enorme spankracht en een grote uitbundigheid tentoon spreiden. Ik noem het 'mentale landschappen', ontstaan vanuit een zuivere waarneming. In vogelvlucht beweegt hij zich over het landschap en hangt even stil voor een momentopname: een artistieke 'google earth'.
Het contrast met het werk van Hendrik Devos (°1965) kan nauwelijks groter zijn. Devos toont zich als een zuivere schilder, die zich met olieverf terugtrekt binnen de grenzen van zijn kleine doeken. Zijn onderwerp is telkens weer de mens, dikwijls gereduceerd tot een hoofd, een gezicht of nog meer in detail weergegeven. Ook hij baseert zich op reële beelden die hij meestal betrekt uit de media.
Als een onderzoeker puurt hij zijn onderwerp uit. Daarbij ontziet hij ook zichzelf niet. Zijn 'jeugdportret met bril' is een schitterend werk. Maar elk van zijn kleine schilderijen verdient nader onderzoek, zowel inhoudelijk als schilder-technisch.
(c) Alain Vandenbroucke & Hendrik Devos
De kleurrijk-heldere, met los-vaste hand uitgelijnde wereld van Alain Vandenbroucke en de subtiele kleurtoetsen in de onderzoeksschilderijen van Hendrik Devos houden elkaar perfect in evenwicht, mede dankzij de uitgekiende accrochage in een overigens schitterende locatie.
Wij kijken zeker uit naar de verdere evolutie in het werk van deze kunstenaars.
*
Nog te bezoeken op 18 en 19 september 2010
zaterdag en zondag: 10 - 19 uur
Oude Brouwerij
Dorp 24
Sint-Martens-Latem
Geen opmerkingen:
Een reactie posten