De Koophandelstraat is één van de korte paralelle straatjes in een wat surrealistisch aandoende omgeving. Tussen de talloze gelijke arbeidershuisjes 'netjes op een rij' en met op de achtergrond een kerk, staat een voormalige werkplaats die door Vincent DE RODER, zelf kunstenaar, omgevormd werd tot atelier annex 'vrijplaats' voor hedendaagse kunst: LOODS 12.
De hele omgeving geeft me een jaren 30-gevoel en doet me bovendien de link leggen met het het minstens honderd jaar oudere Grand-Hornu, waar nu het Musée d'art contemporain (MAC's) gevestigd is: hedendaagse kunst in een socio-postindustriële context.
Sinds vorige zondag loopt hier een groepstentoonstelling: 'Frightening facts of...'
Meteen bij het binnenkomen sta je voor een stalen balksculptuur van het collectief WELD. Het tweemanscollectief werd een tweetal jaren geleden in het leven geroepen door Vincent DE RODER en Jan WIELS (in wezen twee schilders) met de bedoeling site-gerichte werken te maken. Uit deze samenwerking ontstaan specifieke beelden, tegelijk beïnvloed door hun aparte invalshoeken maar met een eigen, zelfstandig WELD-karakter.
*
En dan zijn er de bedrieglijk speelse-onschuldige sculpturen van Tinka PITTOORS. Ze combineert hier herkenbare symbolen (kruis, zwart-gele waarschuwingslinten) met 'artificiële' groeivormen, waardoor ze een soort welles-nietes spel met de realiteit speelt. Dat leidt bij de toeschouwer aanvankelijk tot verwarring, maar noopt daardoor ook tot nadenken.
(c) Noël Drieghe, Lucie Renneboog, Dieter Durinck, Manor Grunewald en Weld
Lucie RENNEBOOG beheerst de centrale ruimte met haar installatie waarin humor en beeldend vermogen een perfect huwelijk aangaan. Ze creëert hier met alledaagse materialen (zoals gewoonlijk) een uitgebalanceerde (realistische) sprookjeswereld, waarin je alert moet zijn om je niet door de tuinkabouter te laten verleiden tot onbezonnen daden. Zeg niet dat we U niet verwittigd hebben...
*
Dieter DURINCK overspoelt ons, in zijn wandcollage met zeefdruk en fotocopie, met een veelheid aan beeldende informatie en visuele prikkels.
*
Manor GRUNEWALD presenteert een uitgebalanceerde muurinstallatie met schilderijen en werken op papier, waarin woord en beeld, kleur en vorm tot een schitterende mix verwerkt worden. Zijn boodschap is, hoewel grotendeels weggeschilderd, toch nog heel duidelijk: "Who will survive and what will be left of them...". Wie dan wel bedoeld worden, laten we U rustig zelf uitvissen.
Manor Grunewald heeft op korte tijd een indrukwekkend parcours afgelegd en zit nog lang niet stil... (getuige ook zijn tentoonstellingskalender -zie links-voor de komende tijd)
(c)Vadim Vosters, Lucie Renneboog, Bart Bale en Noël Drieghe
Het grote, donkere schilderij van Vadim VOSTERS bezit een grote geladenheid en situeert zich in mijn artistieke denkwereld ergens tussen Goya en de schilderijen van Anselm Kiefer, met de afbeelding van een chaotische, geruïneerde wereld, waar de nietige mens boven de afgrond hangt. (Hier komt de titel van de tentoonstelling écht in beeld...)
*
De twaalfdelige fotoconstellatie van Bart BAELE is met zijn chaotische 'pausfragmenten' actueler dan ooit.
*
Noël DRIEGHE zorgt met zijn groot, oranje, geometrisch minimalisme voor een beschouwend rustpunt tussen al dat 'jong geweld'.
(c) Manor Grunewald, Tinka Pittoors, Tom Jooris en Remi Verstraete
Aan de overkant zorgt Remi VERSTRAETE voor een gelijkaardig rustpunt in zijn essentiële sculptuur met een grote, open cirkel binnen een gipsen vierkant.
*
Tom JOORIS houdt zich hier rustig op in twee tegenover elkaar liggende hoeken van de grote zaal. Zijn schilderijen lijken een zoektocht naar sporen in bijna verdwenen architectonische plattegronden. Ik moet hierbij ook onvermijdelijk denken aan het werk van Mark Manders.
(c) Tinka Pittoors (detail)
Voor deze tentoonstelling werd een genummerde en gesigneerde publicatie in gelimiteerde oplage gerealiseerd.
Te bezoeken tot 3 oktober 2010 in
LOODS 12
Koophandelstraat 12
9230 WETTEREN
zaterdag en zondag: 14 - 19 uur
Geen opmerkingen:
Een reactie posten