Zoeken in deze blog

donderdag 18 september 2014

SCHWIND FOUNDATION Jean Schwind retrospectieve in het S.M.A.K. (Gent)


Nu de zomertentoonstellingen 'David Bade & IBB en Wilfredo Prieto' voorbij zijn en de Vrienden van het S.M.A.K. hun prijs voor 'Coming People 2014' toegekend hebben aan Margarita Maximova, kan het rijkgevulde programma voor het najaar in het S.M.A.K. van start gaan.

Op 18 oktober begint de langverwachte retrospectieve van Berlinde De Bruyckere, opgebouwd rond haar 'Cripplewood/Kreupelhout' waarmee ze vorig jaar in Venetië furore maakt.
 Maar nu is de nazomer gestart met drie projecten: Jean Schwind, François Morellet en de uitgebreide 'remake' van de tentoonstelling 'Kunst in Europa na '68', waarmee Jan Hoet in 1980 het toenmalige Museum voor Hedendaagse Kunst stevig op de internationale kaart zette.

We beginnen onze wandeling vandaag bij de Retrospectieve Jean Schwind, die (nogal symbolisch) het museum via de achterkamer lijkt binnen te dringen. In het voorbijgaan hebt u in de linkervleugel zicht op de presentatie van de collectie François Morellet.
Binnenkort nemen we u mee naar de centrale ruimte en de rechtervleugel voor 'Kunst in Europa na '68'.

*
Jean Schwind, Oeuvres Erotiques, 1969

(In de tentoonstelling Middle Gate - Geel, 2013 - voerde Jan Hoet ook de erotische tekeningen van Schwind op)


Jean SCHWIND (Gent, 1935 - Grasse, 1985) bestormde tussen 1969 en 1976 de vestingen van het officiële kunstcircuit met zijn clandestiene acties en zijn pastiches van beroemde kunstenaars.
Als appropriation artist * wilde hij bewust 'de originele status van het kunstwerk' en 'de idee van het uitzonderlijke genie van de kunstenaar' doorbreken.

* Appropriation art = The deliberate reworking of images and styles from earlier, well-known works of art
(Oxford Dictionaries)

Dat hij daarbij het kunstbedrijf en zijn leger van bewonderaars en specialisten voor schut kon zetten, was voor Schwind als ware erfgenaam van de destructieve geest van dada, niet alleen aardig meegenomen, maar uiteraard ook het doel van zijn activiteiten.

Schwind was, aldus curator Jan Ceuleers, een spelbreker die de ongeschreven regels van het kunstmilieu met opzet overtrad, een boze geest die een moderne beeldenstorm organiseerde. Hij was niet uit op erkenning, verscheen zelfs niet op zijn eigen vernissages. 

Hij verscheen bewust niet in beeld, maar haalde des te harder uit. Ooit 'verzegelde' hij de galerie New Reform in Aalst buiten het medeweten van de eigenaar Roger D'Hondt, die later een verslag van die actie ontdekte in een Pools tijdschrift.
In vergelijking met Marcel Broodthaers is hij het boze jongetje dat wild om zich heen schopt, terwijl Broodthaers toch vanaf het prille begin (Pens-Bête als beeldend werk) naar erkenning zocht.
Broodthaers had zijn 'Musée d'Art Moderne', terwijl Schwind de 'Fondation Schwind' oprichtte. 



Jean Schwind, Hommage belge à Yves Klein, 1975


In 1976 verspreidde hij zelf zijn overlijdensbericht, waardoor hij mee het einde van zijn artistieke guerilla-carrière aangaf. Enige tijd later trad Jean WARIE uit de schaduw van zijn alter ego Jean Schwind.
Geboren als zoon van de architect Roger WARIE, woonde Jean WARIE (1935-1985) lange tijd in Gent, waar hij Romaanse filologie studeerde en van 1966 tot 1972 assistent aan de universiteit was, tot hij in 1972 redacteur van het Mercatorfonds werd.
Inmiddels waren ook zijn controversiële artistieke activiteiten aan de gang.

De tentoonstelling lijkt op het eerste gezicht een overzicht met werk van o.a. Yves Klein, Gerhard Richter, Jean Dubuffet, Christo, César, Manzoni, Broodthaers,... maam alles is SCHWIND.
Het gaat hier niet om vervalsingen, want nooit tekende Schwind met de naam van de oorspronkelijke kunstenaar. Maar al deze werken zijn gemaakt vanuit de optiek die we hier eerder omschreven.

Jean Warie overleed in 1985 in Zuid-Frankrijk, waar hij inmiddels woonde. Hij werd net geen 50, maar had blijkbaar een dubbel leven geleefd. Het duurde, gezien de voorgeschiedenis met zijn fictief overlijdensbericht, een tijd voor het nieuws over zijn dood geloofd werd.


Zaaloverzicht Jean Schwind met op de
voorgrond o.a. Hommage à Christo, 1970
en Hommage à César, 1970


Deze tentoonstelling is een fijne evocatie van de bijdrage die Jean Schwind aan het artistieke discours toevoegde.

De begeleidende catalogus (F - E - NL) en de website 


zullen u ongetwijfeld verder op weg helpen in zijn wereld.


SCHWIND FOUNDATION
Retrospectieve Jean Schwind

tot 11 januari 2015
in het
S.M.A.K.
Citadelpark
9000 GENT

dinsdag tot zondag: 10 tot 18 uur

www.smak.be

© Art Spotter voor WATERSCHOENEN



Geen opmerkingen: