Wat u en ik achteloos weggooien, is voor Gert SCHEERLINCK het basismateriaal voor zijn objecten - assemblages - sculpturen. Plastic, oude kranten, stokken, ijzerdraad, kettingen, karton, koord, zink, hout,... zijn de dingen waarmee hij aan de slag gaat voor de realisatie van 'THESE THINGS'.
Hij combineert ze, bewerkt ze minimaal of gebruikt ze ongewijzigd als een soort readymade waarvan de initiële poëtische kracht de achterliggende gedachten van de kunstenaar meer dan voldoende belichaamt.
Elk van deze werken is een beeld van het leven zelf in kleine en hogere verwachtingen, in dromen en nachtmerries, in vaststellingen en verzuchtingen,...
De kunstenaar profileert zich als OOGGETUIGE van het dagelijks bestaan, waar nieuw en oud nieuws elkaar in een razend tempo opvolgen, waar struikelblokken overal om de hoek loeren (al moest 'Come in, Watch out' hier om veiligheidsredenen letterlijk opzij geschoven worden).
Hij combineert ze, bewerkt ze minimaal of gebruikt ze ongewijzigd als een soort readymade waarvan de initiële poëtische kracht de achterliggende gedachten van de kunstenaar meer dan voldoende belichaamt.
Elk van deze werken is een beeld van het leven zelf in kleine en hogere verwachtingen, in dromen en nachtmerries, in vaststellingen en verzuchtingen,...
De kunstenaar profileert zich als OOGGETUIGE van het dagelijks bestaan, waar nieuw en oud nieuws elkaar in een razend tempo opvolgen, waar struikelblokken overal om de hoek loeren (al moest 'Come in, Watch out' hier om veiligheidsredenen letterlijk opzij geschoven worden).
Gert Scheerlinck, The Connection: M/F
Zekerheden worden gezocht en dubbel gecontroleerd (zoals 'The Checker' met zijn lijstjes), maar even verder weer overhoop gehaald door de ontsnappingsroutes bijzonder kwetsbaar te maken ('Fire Escape' met de zwartgeblakerde takkenladder).
Connecties en relaties worden ontrafeld of op de proef gesteld. Stel ik in 'The Connection' enige bindingsangst vast of is het dan toch een verwijzing naar gedeelde vrijheid in verbondenheid?
Het allerlaatste beeld uit de tentoonstelling heet 'Hang Wire' en beroert mij enorm, mede door de dialoog van object en meervoudige schaduwen. Houvast is hier een uiterst wankelbaar begrip.
Gert Scheerlinck is uiteraard niet de eerste of de laatste die met arme materialen werkt, maar hij toont wel een aantal essentiële realisaties.
Gert Scheerlinck, Fire Escape
De 'Gaanderij' van de Aalsterse Academie is een wat lange, brede gang die dankzij enkele ruimtelijke ingrepen toch voor een zeker tentoonstellingscomfort zorgt. Het blijft echter een plek die men als kunstenaar naar zijn hand moet zetten en dat is nu wel mooi gelukt.
Gert Scheerlinck is oud-student van de afdeling schilderkunst, een discipline die hem er niet van weerhoudt om de stap te zetten naar dit werk waarin verf en doek vervangen zijn door wegwerpmaterialen die er in structurele en emotionele composities voor zorgen dat 'deze simpele dingen' uitgroeien tot 'THESE THINGS' met heuse hoofdletters.
Gert Scheerlinck, Hang Wire
GERT SCHEERLINCK
'These Things'
tot 15 november 2014
in
Academie voor Beeldende Kunsten
Capucienenlaan 8
9300 AALST
dinsdag tot vrijdag: 10 - 21 uur
zaterdag: 10 - 15 uur
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten