Galerie budA start het nieuwe tentoonstellingsseizoen met een mooie mix rond een uitgangspunt dat tekenend is voor het actuele kunstgebeuren. Want wat is actuele kunst anders dan denken en kleuren BUITEN DE LIJNEN ?
Noem het afwijken van het 'normale', het 'rechtlijnige' of de 'hokjesmentaliteit'. Kunst, in casu actuele beeldende kunst biedt het vermogen om tegen de stroom in te zwemmen en een eigen taal en verhaal te ontwikkelen.
Met vier kunstenaars die elk op hun manier buiten de lijntjes kleuren, biedt galerie budA een gediversifieerd beeld in een sobere presentatie.
Isa D'hondt, Zonder titel, acryl op doek, 50 x 60 cm, 2014
Isa D'HONDT, die ik een paar jaar geleden voor het eerst ontmoette in haar atelier bij Nucleo (Gent), dook reeds vorig jaar op in galerie budA. Toen al richtte ze in haar schilderijen haar aandacht op architectonische denkruimtes, die ze tot de essentie ontleedde.
De bespreking van die tentoonstelling in Waterschoenen zal u ongetwijfeld inzicht bezorgen in haar beeldende wereld.
In het nieuwe werk worden de ruimtelijke objecten nog veel meer geabstraheerd tot lineaire constructies met een ruimtelijke 'illusie'.
Wannes Lecompte, Dat kan ik niet maken,
olie op doek, 135 x 75 cm, 2012
Ook Wannes LECOMPTE is geen onbekende voor Waterschoenen (links in 2012, 2012, 2013, 2014, 2014). In tegenstelling tot de strak geregisseerde wereld van Isa D'hondt communiceert hij via een patroon van 'wild' neergezette kleurvlakken die elkaars grenzen schaamteloos overschrijden en 'twijfelende' lijnen.
Bij hem lijkt er ook geen verwijzing naar een waarneembare werkelijkheid aanwezig. Hij schildert louter schilderijen, meestal met olieverf op doek. Ze heten gewoon 'Zonder titel', maar toch pakt hij soms onverwacht uit zoals met 'Dat kan ik niet maken' (2012) (hangt op de bovenverdieping), waarin hij stukken linnen over elkaar geplakt heeft. Ik laat de betekenis van de titel graag aan uw interpretatie over.
Anne Marie Finné, Red 1-2-3, rood potlood op papier, elk 36 x 27 cm, 2011
Anne Marie FINNÉ maakt tekeningen met carbon of (kleur)potlood. Ze heten 'Red', 'White' of 'Black'. Ze bedekken het hele vlak van de drager of tonen 'zwevende' groeivormen.
Pas wanneer we dichterbij komen, ontdekken we een wereld van fijne lijntjes die samen voor meer of minder densiteit in de kleur en het oppervlak zorgen.
De absolute uitdaging van het beeldend vermogen zit in het gebruik van wit carbon op een wit blad. Ook van de kijker wordt in dat geval extra aandacht gevraagd.
(Ik moet in dit verband ook denken aan de carbontekeningen van Hedwig Brouckaert of de tekeningen van Johan Dewilde )
Johan Tahon, Study of Self (stream), geglazuurde keramiek, 18 x 23 x 37 cm, 2014
& Zonder titel, tekening gemengde techniek op papier, 36,5 x 49 cm, 2013
Als kers op de taart zijn er twee keramische sculpturen en een tekening van gastkunstenaar Johan TAHON, die de tentoonstellingsruimte aan de straatkant voor zich alleen krijgt: een wederzijds eerbetoon...
BUITEN DE LIJNEN
tot 26 oktober 2014
in
galerie budA
Buda 14/16
1730 ASSE
zaterdag en zondag: 15 - 18 uur
en na afspraak
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten