Zoeken in deze blog

donderdag 5 november 2015

Christophe Malfliet met 'Groupshow' bij Galerie Jan Dhaese (Gent)



Christophe MALFLIET is na tentoonstellingen in 2012 (Mon village au bout du monde) en 2014 (Playground Pleasure) opnieuw te gast bij Galerie Jan Dhaese.

Telkens mochten we vaststellen dat de kunstenaar ons een 'dubbele' wereld voorstelde, met situaties die tegengestelde belangen propageerden en figuren die er 'bedrieglijk' echt uitzagen. Ik probeerde zijn aanpak toen als volgt te omschrijven:

Het leven zoals het zou kunnen zijn, wordt in kleurrijke en meestal drukke taferelen gepresenteerd in een mix van schijnbaar realistische en stripachtige beeldelementen. Tenslotte is dit alles schilderkunstige fictie, ook al plukt hij zijn personages uit 'een' realiteit.



© Christophe Malfliet


In de huidige presentatie gaat de kunstenaar welbewust een stap verder. O ja, de schijnbaar  vrolijke, aandoenlijke  of stoute taferelen uit de sprookjeswereld van Malfliet zijn er ook nog, maar in heel wat werken verdwijnen de figuren achter de schermen en wordt de achtergrond letterlijk gepromoveerd tot een quasi abstract toneel. Als toeschouwer heb ik, met de voorgeschiedenis in het achterhoofd, de neiging om op zoek te gaan naar figuren of figuratieve elementen, maar in het beste geval filteren mijn hersenen nog een zwevend lichaam uit de achtergrond en wellicht is dat nog alleen maar omdat ik dat meen te moeten zien.

De 'dubbele' wereld van Malfliet vereist nu ook een 'dubbele' kunstenaar. Samen verzorgen ze een 'Group Show'. 


© Christophe Malfliet


Ik zie de nieuwe Christophe Malfliet in een beeldtaal die me doet denken aan Raveel. Die maakte de overgang van abstract naar zijn Nieuwe Beelding, terwijl Malfliet precies voor de omgekeerde beweging gaat: van 'een' realiteit naar abstractie. Het schilderij op de eerste foto zit precies op de grens tussen die twee en zowel de lijnvoering, de vlakverdeling als het kleurgebruik herinneren me aan Raveel al laat ik hier met evenveel genoegen de naam David Hockney vallen.

Christophe Malfliet maakt momenteel gedurfde, maar ongetwijfeld onafwendbare keuzes. 
Daarvoor doe ik mijn hoed af.


© Christophe Malfliet


Christophe Malfliet

'Group Show'

tot 22 november 2015
bij
Galerie Jan Dhaese
Ajuinlei 15 B
9000 GENT
donderdag tot zaterdag: 14 - 1! uur
zondag 11 - 14 uur



© Art Spotter voor WATERSCHOENEN

Geen opmerkingen: