Zoeken in deze blog

dinsdag 27 september 2011

Kunstenaarsportretten door Jef Van Eynde 'In de Bouw' te Kalken

De vriendelijke damesstem uit mijn dashboard heb ik eigenlijk al lang niet meer nodig om mij naar Galerie-Estaminet 'In de Bouw' te leiden. Nochtans laat ik haar elke keer weer aan het woord op weg naar die plek 'in the middle of nowhere'. Ik vind het telkens aandoenlijk wanneer ze me, net voor ik er aankom, toch nog naar links wil sturen, terwijl ze met haar verleidelijke luchthavenstem zegt: "Ga naar links. Daarna hebt U uw bestemming bereikt.", terwijl rechts van mij op de kleine dries tussen de smalle straten het rustige, maar uitnodigende Estaminet ligt dat al 25 jaar door Christine in goeie banen geleid wordt.
Ik neem mijn GPS-dame haar kleine foutje niet kwalijk. Ik denk dat ze het bewust doet vanuit een lichte jaloersheid omdat ik hier zo graag kom. Dat ik bovendien niet de enige ben, wordt elke keer uitvoerig bewezen.

Leo Copers houdt de wacht bij de doorgang naar de tweede kamer... (c) Jef Van Eynde

'In den Bouw' is sinds jaar en dag een toevluchtsoord voor iedereen, maar ook specifiek voor beeldende en schrijvende kunstenaars die hier elkaar EN een rustgevende, inspirerende of 'lavende' omgeving vinden.

Fotograaf Jef VAN EYNDE, die zich in het artistieke wereldje thuisvoelt, heeft hier de voorbije jaren de huiskunstenaars in beeld gebracht. Zowat twintig fotografische portretten hangen nu in de galerie achteraan. De fotobladen zijn netjes tegen de muren gespijkerd. 

Bart Baele          (c) Jef Van Eynde

 Rechts van het boograampje tegenover de deur start de presentatie met Bart BAELE. Van links naar rechts volgen de anderen in alfabetische volgorde. Ooit hebben ze hier wel eens tentoongesteld. Stamvader van de groep is ongetwijfeld de in 2009 overleden Raphaël BUEDTS (overigens de enige die niet hier, maar bij zijn atelier gefotografeerd werd).

Allemaal zijn ze door Jef Van Eynde in hun eigenheid gevat. Fotografie in zwart-wit: het blijft, in de juiste handen, een ongelooflijk straf medium.

Maria Degrève         (c) Jef Van Eynde

Heel wat van deze kunstenaars zijn de voorbije jaren één of meer keren in WATERSCHOENEN aan bod gekomen of hebben we hier In den Bouw ontmoet.
Onderstaande namen bevatten zonodig een link naar een artikel in WATERSCHOENEN.

Bart BAELE - Michaël BORREMANS - Ria BOSMAN - Raphaël BUEDTS - Mark CLOET - Leo COPERS - Werner CUVELIER - Maria DEGREVE - Piet DE MOOR - Ignace DE VOS - Vincent DE RODER - Roel GOUSSEY - Roland JOORIS - Ben KOCKELHOVEN - Myriam MESTIAEN & Steve MICHIELS - Alex MICHELS - Peter PUYPE - Frank VAN DEN BERGH - Guido VAN ELSEN - Marjan VERSCHRAEGEN - Jan WIELS

Tot 9 oktober 2011
'In den Bouw'
Zomerstraat 85
9270 KALKEN

Open: vrijdag vanaf 19 uur, zaterdag vanaf 14 uur, zondag vanaf 11 uur

Naar aanleiding van de tentoonstelling verscheen (in beperkte oplage) bij Arte Libro een mooie, verzorgde publicatie (20x20 cm) met de 21 portretten en een tekst over Estaminet-Galerie 'In den Bouw'.
Te bekomen 'In den Bouw' - indenbouw@skynet.be of via de fotograaf jef.van.eynde@telenet.be



Tekst: Artspotter voor Waterschoenen

Geen opmerkingen: