Zoeken in deze blog

zaterdag 20 oktober 2012

Charif Benhelima: Polaroids 1998 - 2012 in Bozar (Brussel)

 
  
Being born and raised in Belgium, and having a Moroccan background, has always been the base of my quest -through photography- for an understanding of human relations and living conditions in a multicultural society.
Aan het woord is kunstenaar Charif Benhelima (°1967), zoon van een in de jaren '60 in België geïmmigreerde Marokkaanse vader en een Belgische moeder. Een exquise selectie van 280 van zijn foto's werden voor het eerst samengebracht in een intieme overzichtstentoonstelling in het Paleis voor Schone Kunsten. Een ware ode aan de polaroid. In tientallen en tientallen beelden. Stuk voor stuk pareltjes.
 
beeld uit de tentoonstelling Charif Benhelima: Polaroids 1998-2012
(c) foto: Veerle De Saeger

 
Benhelima werkt bijna uitsluitend met Polaroid 600 films. Zijn beelden zijn scherp en onscherp tegelijkertijd. Ze spelen een subtiel picturaal spel van tonen en verbergen, van bevestiging en twijfel. Zo ontstaan kleine banale, alledaagse taferelen. Extreem overbelicht, lijkt de achtergrond in zijn beelden te verdwijnen. Black-Out beelden, zoals hij ze zelf noemt:  een stoel, een fietser, een fiets, een vuilbak, een duif. Polaroidbeelden van schaduwen en schimmen.
 Charif Benhelima, uit de reeks Black-Out (2005-nu)
Ik zag. Maar was het wel zien?
Was het niet de herinnering aan een duif,
zoals ze gegrift staat in het beeldenarchief van mijn geheugen,
die maakte dat ik in de zachte tinten van paars, blauwgroen en grijs
de vorm herkende van een duif?
(Koen Vansynghel)
Charif Benhelima, uit de reeks Harlem on my mind, I was, I am (1999-2002) 
Op zoek naar zijn eigen identiteit, trok Benhelima in 1999 naar Harlem, New York. In een confronterende reeks Harlem on my mind: I was, I am brengt hij het alledaagse leven in deze verloederde Afro-Amerikaanse wijk fotografisch in beeld. Identiteit en multiculturaliteit zijn trouwens begrippen waarmee de fotograaf zelf innerlijk wroet en vecht. Semites, een reeks imaginaire (zelf)portretten in zwart-wit lijkt wel een rusteloze zoektocht van de kunstenaar naar de complexiteiten van zijn identiteit. Je est un autre (Rimbaud).
 
Charif Benhelima, uit de reeks Roots (2008 tot nu)
 
 
Poëtischer en meer recent is de reeks Roots:  tijdloze, verstilde foto's die ontroeren in hun abstractie. Een vaas, een bloem, een stengel of een plant. Als een parfum, vluchtig maar prikkelend zijn Charif Benhelima's foto's om te lezen en opnieuw te lezen.
Bozar presenteert de tentoonstelling trouwens in intieme sfeer, in de prachtige Blanc & Noir ruimten van het Paleis voor Schone Kunsten. Zalen die destijds al door architect Victor Horta bestemd waren voor de presentatie van fotografie.
 
 Charif Benhelima, Occupancy III (2008) uit de reeks Roots (c) foto: Veerle De Saeger
Tentoonstelling Charif Benhelima: Polaroids 1998-2012
 nog tot en met 18 november (dinsdag tot en met zondag 10 tot 18u)
 in Bozar, Ravensteinstraat 23, 1000 Brussel
www.bozar.be
Van het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel reist de tentoonstelling verder door naar het Contemporary Art Museum in Rio de Janeiro. Later dit najaar (van 6 oktober t/m 16 december) verwelkomt B.P.S.22, ruimte voor hedendaagse creatie van de Provincie Henegouwen in Charleroi, ook werk van Charif Benhelima in de groepstentoonstelling Intranquillités, samen met werk van El Baz en Mounir Fatmi. http://bps22.hainaut.be


Veerle De Saeger voor WATERSCHOENEN


Geen opmerkingen: