Being born and raised in Belgium, and having a
Moroccan background, has always been the base of my quest -through photography-
for an understanding of human relations and living conditions in a
multicultural society.
Aan het
woord is kunstenaar Charif Benhelima (°1967), zoon van een in de jaren '60 in
België geïmmigreerde Marokkaanse vader en een Belgische moeder. Een exquise
selectie van 280 van zijn foto's werden voor het eerst samengebracht in een intieme
overzichtstentoonstelling in het Paleis voor Schone Kunsten. Een ware ode aan
de polaroid. In tientallen en tientallen beelden. Stuk voor stuk pareltjes.
beeld uit de tentoonstelling Charif Benhelima: Polaroids 1998-2012
(c) foto: Veerle De Saeger
Benhelima
werkt bijna uitsluitend met Polaroid 600 films. Zijn beelden zijn scherp en
onscherp tegelijkertijd. Ze spelen een subtiel picturaal spel van tonen en
verbergen, van bevestiging en twijfel. Zo ontstaan kleine banale, alledaagse
taferelen. Extreem overbelicht, lijkt de achtergrond in zijn beelden te
verdwijnen. Black-Out beelden, zoals
hij ze zelf noemt: een stoel, een
fietser, een fiets, een vuilbak, een duif. Polaroidbeelden van schaduwen en
schimmen.
Ik zag. Maar was het wel zien?
Was het niet de herinnering aan een duif,
zoals ze gegrift staat in het beeldenarchief
van mijn geheugen,
die maakte dat ik in de zachte tinten van
paars, blauwgroen en grijs
de vorm herkende van een duif?
(Koen Vansynghel)
Op zoek
naar zijn eigen identiteit, trok Benhelima in 1999 naar Harlem, New York. In
een confronterende reeks Harlem on my
mind: I was, I am brengt hij het alledaagse leven in deze verloederde
Afro-Amerikaanse wijk fotografisch in beeld. Identiteit en multiculturaliteit
zijn trouwens begrippen waarmee de fotograaf zelf innerlijk wroet en vecht. Semites, een reeks imaginaire (zelf)portretten
in zwart-wit lijkt wel een rusteloze
zoektocht van de kunstenaar naar de complexiteiten van zijn identiteit. Je est un autre (Rimbaud).
Charif Benhelima, uit de reeks Roots (2008 tot nu)
Poëtischer
en meer recent is de reeks Roots: tijdloze,
verstilde foto's die ontroeren in hun abstractie. Een vaas, een bloem, een
stengel of een plant. Als een parfum, vluchtig maar prikkelend zijn Charif
Benhelima's foto's om te lezen en opnieuw te lezen.
Bozar
presenteert de tentoonstelling trouwens in intieme sfeer, in de prachtige Blanc & Noir ruimten van het Paleis
voor Schone Kunsten. Zalen die destijds al door architect Victor Horta bestemd
waren voor de presentatie van fotografie.
Tentoonstelling Charif Benhelima: Polaroids
1998-2012
nog tot en met 18
november (dinsdag tot en met zondag 10 tot 18u)
in Bozar, Ravensteinstraat 23, 1000 Brussel
www.bozar.be
Van het
Paleis voor Schone Kunsten in Brussel reist de tentoonstelling verder door naar
het Contemporary Art Museum in Rio de Janeiro. Later dit najaar (van 6
oktober t/m 16 december) verwelkomt B.P.S.22, ruimte voor hedendaagse
creatie van de Provincie Henegouwen in Charleroi, ook werk van Charif Benhelima
in de groepstentoonstelling Intranquillités, samen met werk van El Baz en Mounir
Fatmi. http://bps22.hainaut.be
Veerle De Saeger voor WATERSCHOENEN
Veerle De Saeger voor WATERSCHOENEN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten