In april van dit jaar konden we hier in WATERSCHOENEN de oproep van S.M.A.K. en de Vrienden van het S.M.A.K. meegeven voor afgestudeerden van het Hoger Kunstonderwijs in België om zich kandidaat te stellen voor de vernieuwde versie van 'COMING PEOPLE' en in ons artikel van 7 juni kreeg u een compleet overzicht van de gewijzigde editie, die intussen sedert vorige week in het S.M.A.K. gestart is.
'Coming People 2014' zit mee in een geheel van drie tentoonstellingen die de hele zomer lang de eerste verdieping van het museum tot een verrassend gevarieerd circuit omtoveren, met Wilfredo Prieto in de middenzaal en de overkant en David Bade & IBB aan de voorkant.
Over die laatste twee tentoonstellingen leest u hier binnenkort een verslag.
Maar eerst is het dus tijd voor een nieuwe generatie kunstenaars.
Naar aanleiding van de editie 'Coming People 2009', die toen nog in de achterzaal op de benedenverdieping doorging, schreef ik:
"Benieuwd hoe al deze jonge oeuvres evolueren in een nabije en verdere toekomst... of en zo ja, wanneer ze het museum via de 'grote poort' binnenstappen".
Die vraag stelt zich natuurlijk ook vandaag, hoewel voor bepaalde geselecteerden al heel wat deuren wijd open staan. Maar daarover straks meer...
Jóhanna Kristbjörg Siggurdardóttir, OrangePurpleBlue (Neo)
Constructiv-Emotionalism, 2013-2014
Ingevolge de oproep tot deelname boden 150 afgestudeerden van de voorbije twee jaar hun portfolio aan. Na een eerste preselectie door de curatoren van het S.M.A.K. weerhield de jury, bestaande uit Hilde Teerlinck (directeur FRAC, Nord-Pas De Calais), Lorenzo Benedetti (directeur van De Appel, Amsterdam) en Martin Germann (senior curator van S.M.A.K. Gent), uiteindelijk 13 kunstenaars voor de huidige tentoonstelling.
Van de 13 geselecteerden komen er, ondanks de openstelling van het initiatief naar alle Belgische kunsthogescholen, toch nog 7 uit het Gentse LUCA en KASK. Dat pleit ongetwijfeld voor de kwaliteit van die laatste twee, maar biedt zeker ook een kans tot nog grotere respons vanuit de andere Belgische opleidingen. Bij de eerstvolgende editie over twee jaar zal een en ander zich wellicht nog duidelijker affirmeren.
Maar nu zijn er dus ook al vertegenwoordigers van Sint-Lucas Hogeschool en Koninklijke Hogeschool (Antwerpen), Media Arts and Design Faculty (Hasselt), La Cambre Arts Visuels (Brussel) en Ecole Supérieure des Arts (Luik).
Meteen
bij het binnenkomen in de grote zaal worden we door Johanna Kristbjörg Siggurdardottir (°1982) (ex KASK en nu HISK) vergast op een
indrukwekkende installatie in een mix van diverse media: schilderijen,
sculptuur, video, textiel ...
Sterk geritmeerde vorm- en kleurelementen zorgen voor een totaalbeeld in deze compositie met kunsthistorische allures.
De meeste deelnemers aan 'Coming People' zijn geboren tussen 1987 en 1990, de echt aanstormende generatie dus.
Maar ook Lut Vanautgaerden (°1960) behoort tot de pas afgestudeerden (Media, Arts and Design Faculty - Hasselt). Ook zij mixt beelden, maar houdt het bij een fotografische illusie van drie dimensies als geïntegreerd 'decor' voor haar schilderijen.
Achterwand Bert Huyghe, 2014-2013
Rechts vooraan Thomas Gilissen, Untitled, 2013
Max Pinckers (°1988) heeft als fotograaf op zeer korte tijd een dusdanige reputatie opgebouwd, dat hij zowat overal tegelijk opduikt, van galeries (zie o.a. EL in Welle) tot BOZAR, terwijl hij hier dus bij de 'Coming People' hoort.
In het midden van de zaal staat een groot fotopaneel (gebogen lichtbak in samenwerking met Gauthier Oushoorn) uit de serie 'Will They Sing Like Raindrops or Leave Me Thirsty'. In maart 2014 was hij daarmee nog te gast in de inmiddels gesloten galerie Fortlaan.
Bert Huyghe (°1989) verrast maar boeit met zijn schijnbaar 'achteloze' schilderijen op diverse dragers, al lijken ze soms zichzelf geschilderd te hebben vanuit een punk-attitude.
Peil bij de balie van het museum ook eens naar zijn alternatieve muzikale kant ...
Thomas Gilissen (°1987) maakt de centrale ruimte tot zijn persoonlijke podium met zijn sculpturen als 'Walking chair' (2014), die me (hoe vreemd het ook mag klinken) aan Giacometti doet denken.
Vanaf de zijwanden kijken de zwart-witte pictogrammen van Jura Shust (°1983) en de kleurrijke schilderijen over tijd en ruimte van Magda Amariorarei (°1988) toe. In de tegenoverliggende hoek heeft Karolien Chromiak (°1989) zich met haar subtiele foto- en geluidsinstallatie 'Residu' gevestigd. De rooktekeningen van Kasper Bosmans (°1990) (een regelmatige 'klant' in Waterschoenen) kennen we nog van een recente tentoonstelling bij Tatjana Pieters.
Nadia Guerroui, Layers, 2012
Nadia Guerroui (°1988) combineert een weergaloze eenvoud en poëzie in haar 'Layers' van een simpel stukje tulle en zwarte inkt. Meer moet dat niet zijn!
De stelselmatige tekencombinatie van Lisette De Greeuw (°1990) brengt me in de sfeer van Zero.
De constructies van Leyla Aydoslu (°1987) houden me staande in een denkpatroon dat ik niet meteen kan ontrafelen. Maar misschien is dat wel hun sterkte.
In de videokamer van Margarita Maximova (°1990) sta ik op de grens tussen land, lucht en water. Plots verschijnt die suggestieve ondertiteling: "then again, their moving wasn't effortless"...
Het bezoek was alvast de moeite waard.
Leyla Aydoslu, Mould II, 2013 & Construction XXXII, 2014
Lisette De Greeu, Untitled (detail), 2012 - present
Op 13 september 2014 wordt de tentoonstelling afgerond met de uitreiking van de 'Prijs van de Vrienden van het S.M.A.K.' voor één van de geslecteerden.
Benieuwd wie met de 5000 Euro naar huis mag...
Tot daar een uiteraard summier overzicht.
Zelf gaan ontdekken is de boodschap.
S.M.A.K.
Citadelpark
9000 GENT
dinsdag tot zondag: 10 - 18 uur
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten